2009-08-20, 19:09
Medlem
Gidellas avatar
Föräldrarna är inte skyldiga att förlåta J. Även om han är sjuk och behöver stöd så måste dem inte erbjuda detta. Han är en vuxen. För övrigt, vet andra psykiskt sjuka människor som fått just stöd av föräldrar, men som på grund av att dem aldrig tvingades att stå på egna ben och därefter dragit ner både sig själva och omgivningen (ja, talar av erfarenhet).

Och om J dessutom hotat sin mamma osv, vad talar emot att han inte gör något värre mot henne när han kommer ut? Det har hänt förut, det kommer hända igen. Att säga att de automatiskt måste förlåta J är fel. Det beror på deras egen situation, vilken vi inte har någon aning om.

Ja, J kommer att behöva stöd när han kommer ut. Men han måste också inse att hans handlingar alltid kommer att finnas i hans liv. Han har gjort fel, det måste han leva med. Likaså hans omgivning.
Citera
2009-08-20, 19:11
Medlem
Freedom Fighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Jag skulle tro att trovärdigheten är ganska god, det ligger i alla fall nära tillhands att tro att det faktiskt är Joels mamma som har uttalat sig om det här:
http://mrsjossie.blogg.se/2009/august/ett-jobbigt-mote.html#comment
Det har du nog rätt i. Vi får väl se hur hon ställer sig till det vid ett senare skede. Det är lätt att vräka ur sig saker i affekt också (syftar på mamman), men förstår också reaktionen. Det gör jag.
Citera
2009-08-20, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom Fighter
Det har du nog rätt i. Vi får väl se hur hon ställer sig till det vid ett senare skede. Det är lätt att vräka ur sig saker i affekt också (syftar på mamman), men förstår också reaktionen. Det gör jag.

Helt klart och det tror jag är precis vad hon nu har gjort, hon/de kommer att ändra sig vad tiden lider.
Citera
2009-08-20, 19:15
Bannlyst
Vad jag undrar över är,varför erkänner han att han har plågat ihjäl 20 katter?
Hade polisen nån slags bevisning för det?
Han förstår väl att han blir mer hatad samt får hårdare staff nu!
Ville han bara stoltsera med sina dåd?
För en psykopat som han erkänner väl inte för att lätta på sitt samvete lr?
Citera
2009-08-20, 19:17
Medlem
Sträckt_Ugglas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonnyBonds
Så om du misslyckas med ditt barn så tycker du det är helt okej att slänga ut dem i samhället och låta vad som helst hända?

Joel behöver stöd och förlåtelse, det är enda möjligheten för honom att någonsin kunna leva i samhället igen. Hat mot honom föder hat i honom mot oss.

I det här fallet tror jag inte föräldrarna kan lastas. Hela den här soppan är J's misslyckande.

Om han hade varit omedveten om att han åsamkade smärta på flera olika plan, om han hade varit fullkomligt lost och inte haft för avsikt att vara "ond", då hade vi kunnat börja diskutera förlåtelse.

Vårda honom för all del med allt som finns till hands, men sympatier..?
Nä.
Citera
2009-08-20, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gidella
Föräldrarna är inte skyldiga att förlåta J. Även om han är sjuk och behöver stöd så måste dem inte erbjuda detta. Han är en vuxen. För övrigt, vet andra psykiskt sjuka människor som fått just stöd av föräldrar, men som på grund av att dem aldrig tvingades att stå på egna ben och därefter dragit ner både sig själva och omgivningen (ja, talar av erfarenhet).

Och om J dessutom hotat sin mamma osv, vad talar emot att han inte gör något värre mot henne när han kommer ut? Det har hänt förut, det kommer hända igen. Att säga att de automatiskt måste förlåta J är fel. Det beror på deras egen situation, vilken vi inte har någon aning om.

Ja, J kommer att behöva stöd när han kommer ut. Men han måste också inse att hans handlingar alltid kommer att finnas i hans liv. Han har gjort fel, det måste han leva med. Likaså hans omgivning.

Det är inte bara hans föräldrar som måste förlåta honom, vi alla måste förlåta honom! Annars kommer det finns hat mot honom som han kan ta av och vända mot samhället. Andra alternativet är att vi håller honom inlåst resten av livet.

Citat:
Ursprungligen postat av Sträckt_Uggla
I det här fallet tror jag inte föräldrarna kan lastas. Hela den här soppan är J's misslyckande.

Om han hade varit omedveten om att han åsamkade smärta på flera olika plan, om han hade varit fullkomligt lost och inte haft för avsikt att vara "ond", då hade vi kunnat börja diskutera förlåtelse.

Vårda honom för all del med allt som finns till hands, men sympatier..?
Nä.

Låsa in honom för alltid då? Ingen som mördar andra levande ting är 100% medveten om vad de gör.
Senast redigerad av SonnyBonds 2009-08-20 kl. 19:21.
Citera
2009-08-20, 19:21
Medlem
Sträckt_Ugglas avatar
Citat:
Det är inte bara hans föräldrar som måste förlåta honom, vi alla måste förlåta honom!

Är du hippie eller nykristen?

Ska vi bara låtsas som att inget har hänt när han är "färdigvårdad"?

Citat:
Läs hans inlägg här på FB, han är 100% medveten om vad han gör och hans avsikt är 100% att vara ond.

Ja, det är ju det jag säger.
Läs om, läs rätt osv.

EDIT: För övrigt tror jag mycket väl det finns folk som är fullkomligt medvetna om att dom dödar. Och vad det orsakar.
Citera
2009-08-20, 19:23
Medlem
Plastpåses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taxidriver1
Vad jag undrar över är,varför erkänner han att han har plågat ihjäl 20 katter?
Hade polisen nån slags bevisning för det?
Han förstår väl att han blir mer hatad samt får hårdare staff nu!
Ville han bara stoltsera med sina dåd?
För en psykopat som han erkänner väl inte för att lätta på sitt samvete lr?

Min gissning är att han inte var så iskall som han trodde sig vara och helt enkelt blev rädd att straffet skulle bli värre om det kom fram mer än det han erkänt.
Citera
2009-08-20, 19:24
Medlem
Innan modern går ut med bild i tidningen och säger att hennes son är död för henne och att han har skrivits ut ur hennes testamente så litar jag inte på det.
Citera
2009-08-20, 19:25
Medlem
Dr_Kronas avatar
Citat:
Det är inte bara hans föräldrar som måste förlåta honom, vi alla måste förlåta honom! Annars kommer det finns hat mot honom som han kan ta av och vända mot samhället. Andra alternativet är att vi håller honom inlåst resten av livet.

Låsa in honom för alltid då? Ingen som mördar andra levande ting är 100% medveten om vad de gör.

Om man förlåter en idiot så tror han att allt han har gjort är ok, och då kommer han ju att fortsätta. Han borde vara inspärrad för evigt.
Citera
2009-08-20, 19:26
Medlem
Rorschachs avatar
Vad för psykisk sjukdom?

Rätta mig om jag har fel, men vilken typ av psykiska problem har han?

Enligt tidningar så skall han varit psykisk sjuk sedan länge. Det enda som skrivs här och från folk som känner "honom" så lider han av asbergers syndrom. Är det asbergers syndrom som de syftar på när de nämnert psykisk sjukdom? Eller syftas det på något annat?

Note: Aspberger syndrom är mig veterligen ingen psykisk sjukdom utan ett neurologisk störning.
Citera
2009-08-20, 19:28
Medlem
Exabytes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imzadi

Var någonstans står det? Ser det inte.

http://www.imdb.com/name/nm1200376/board/thread/47138347
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto