2009-08-20, 14:56
Medlem
Von0bens avatar
Jag tror inte myten om de intelligenta seriemördarna odlas så mycket av medierna som av fjortonåriga goth-killar som skriver på webforum där de uttrycket gymnasial "nihilism" och låtsas att de är psykopater. Det är nån sorts tonårsgrej att romantisera psykopater och mördare. Många lever t ex i misstron att psykopater "oftta är chefer" och lever nån sorts hedonistiskt övermänniskoliv. Egentligen är de flesta psykopater losers som pendlar mellan jobb och trasiga förhållanden..
Citera
2009-08-20, 14:57
Medlem
asdfasdfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteveUrkel
ett iq på 150 har han väl aldrig sagt har det inte rört sig runt 125-130?
han hade tydligen aspbergers (bla) så man kan anta ändå att han skulle ha rätt högt iq

Man behöver inte alls vara intelligent för att ha Aspbergers, det är en myt.
Många med Aspbergers har en intelligens över medel, men långt ifrån alla.
Men du har rätt... han postar lite olika resultat 123, 119, 125, 130...
(och om han då har gjort testen online har han nog snarare en IQ på 100 eller lägre. ) det där med 153 var från ett inlägg där han verkade förbittrad på personer som "skryter" med en IQ på 145, eller 153.
Citera
2009-08-20, 14:57
Medlem
Neromechas avatar
Citat:
ett iq på 150 har han väl aldrig sagt har det inte rört sig runt 125-130?
han hade tydligen aspbergers (bla) så man kan anta ändå att han skulle ha rätt högt iq

Aspergers betyder inte automatiskt hög IQ.

På tal om ingenting så verkar det ändå som om killen inte var helt ensam och alienerad från samhället. Han hade sett på DVD med en kompis innan han dränkte sitt första offer (den där kattungen han beskrev i brevet till Lina och Tommy och här på FB).

Sen så ringde han Amandine (vars katt han bara några dagar tidigare mördat) för att gråta ut när han först blev uthängd för att få tröst. Amandine beskrev honom också som "väldigt sympatisk men lite konstig" i en Aftonbladet-intervju.

Skulle gissa att han har/hade vänner, men ingen speciellt nära.
Citera
2009-08-20, 14:58
Medlem
Freedom Fighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben
Jag tror inte myten om de intelligenta seriemördarna odlas så mycket av medierna som av fjortonåriga goth-killar som skriver på webforum där de uttrycket gymnasial "nihilism" och låtsas att de är psykopater. Det är nån sorts tonårsgrej att romantisera psykopater och mördare. Många lever t ex i misstron att psykopater "oftta är chefer" och lever nån sorts hedonistiskt övermänniskoliv. Egentligen är de flesta psykopater losers som pendlar mellan jobb och trasiga förhållanden..
Bullseye!

Citera
2009-08-20, 15:06
Bannlyst
han verkar ha ett konto på adultfinder, där han ska ha uppladdat 12 bilder och ha 8 länkar, men man kommer inte åt dem om man inte signar upp för några dollar
Citera
2009-08-20, 15:08
Medlem
HerrRobots avatar
Hans intelligens

Han verkar ju både intelligent o rolig.
Inget försvar alltså utan bara ett iskallt konstaterande...
Vissa kommentarer i trådar där han attackerar eller svarar drygt på någons kommentarer, är jävligt träffande.

Däremot saknar han helt empati, och då främst mot djur.
Citera
2009-08-20, 15:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Neromecha
Aspergers betyder inte automatiskt hög IQ.

På tal om ingenting så verkar det ändå som om killen inte var helt ensam och alienerad från samhället. Han hade sett på DVD med en kompis innan han dränkte sitt första offer (den där kattungen han beskrev i brevet till Lina och Tommy och här på FB).

Sen så ringde han Amandine (vars katt han bara några dagar tidigare mördat) för att gråta ut när han först blev uthängd för att få tröst. Amandine beskrev honom också som "väldigt sympatisk men lite konstig" i en Aftonbladet-intervju.

Skulle gissa att han har/hade vänner, men ingen speciellt nära.

Om det nu stämmer att han har vänner öht. Absolut asberger gör en inte automatiskt smart. Men oftast är det väl inga lågpresterare på iq test generellt sätt.
Citera
2009-08-20, 15:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrRobot
Han verkar ju både intelligent o rolig.
Inget försvar alltså utan bara ett konstaterande...
Vissa kommentarer i trådar där han attackerar eller svarar drygt på någons kommentarer, är jävligt träffande.

Däremot saknar han helt empati, och då främst mot djur.

Tänk om han använt sin smarthet på rätt sätt, dock talar vissa saker för att han inte är den skarpaste kniven i lådan
Citera
2009-08-20, 15:10
Medlem
Neromechas avatar
Citat:
Om det nu stämmer att han har vänner öht. Absolut asberger gör en inte automatiskt smart. Men oftast är det väl inga lågpresterare på iq test generellt sätt.

Asocial personlighetsstörning kan tydligen feldiagnosticeras som asperger eller annan typ av neurologisk störning.
Citera
2009-08-20, 15:12
Medlem
HerrRobots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Censurerad
Tänk om han använt sin smarthet på rätt sätt, dock talar vissa saker för att han inte är den skarpaste kniven i lådan

Om du menar att han åkte fast så håller jag med fast ändå inte alls!
Han lider svårt av en egotripp... och där är ju den som har gjort att han trott sig liksom osårbar. Men han är fan inte dum heller.
Citera
2009-08-20, 15:12
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Jag tror många drar för stora växlar på det där med intelligenta seriemördare, jag menade att de framställs som "hyfsat smarta" och det är väl ungefär detsamma som icke guncrazy trucker fuckup från texas typ.
Eftersom de framställs som hyfsat smarta, allmänbildade, kalla tomtar som mördade skalbaggar och får när de var småglin men lyckats dolt det för vänner och bekanta när de är äldre, så har joel eftersträvat och målat upp det i www världen för oss alla, i inlägg på bland annat flashback. Jag tror inte att han är dum i huvudet men jag tror inte heller att han är nobelpristagare i fysik utan snarare en hyfsat klok tonåring med noll förankring i verkliga världen som tror att han lever i nån matrix/seriemördar värld.
Citera
2009-08-20, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrRobot
Om du menar att han åkte fast så håller jag med fast ändå inte alls!
Han lider svårt av en egotripp... och där är ju den som har gjort att han trott sig liksom osårbar. Men han är fan inte dum heller.

Nej, jag menar inte att han har åkt fast utan saker han gjort på internet som är lätt att knyta till han. Har du hängt med i tråden så förstår du vad jag menar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in