2015-07-11, 13:33
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Affärer med stora charkdiskar med ost, salami, skinka och allt, hur håller personalen där reda på hur länge grejerna legat i disken?

Jag handlar på samma ställe nästan varje gång. Känner ni igen kunderna och pratar om dom ibland, ger dom smeknamn och så? Jag har jobbat länge inom restaurang och där kan stammisar få smeknamn bland personalen, 'Nu är familjen champinjon här!' bara för att dom alltid vill ha svamp till maten, eller så.
Nu har jag inte just jobbat i butik med "färsk" deli men de har väl datumrutiner för chark liksom man har för allt annat. I alla butiker jag har jobbat på har vi haft datumkoll av samtliga färskvaror en gång i veckan så att de kan sättas ned i pris innan utgång.
Citera
2015-07-11, 13:38
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Intressant. Jag kanske ska erbjuda mig att provjobba/praktisera några veckor eller en månad. Nu kommer jag studera i och för sig på heltid i höst, men jag är definitivt villig att provjobba och visa framfötterna.

Ska kanske fråga butikschefen/personalansvarige om det går bra.
Jag är 99% säker att praktik måste gå via Arbetsförmedling. Framför allt hur försäkringssynpunkt då butiken inte kan ha papper på dig som icke-anställd. Dessutom hade AG annars kunnat ta in hur många praktikanter som helst och det blir ren utnyttjningsverksamhet som tar timmar från riktiga tjänster.

Jag säger inte att du gör så men min erfarenhet av studenter som "extringar" är inte bra. Ja, de kan jobba sin ordinarie helger men de kan i princip aldrig annars. Så jag anställer folk som kan ställa upp alltid inte på egna premisser och som har studier som går före.
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2015-07-11 kl. 13:41.
Citera
2015-07-12, 01:06
Medlem
Zuccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Affärer med stora charkdiskar med ost, salami, skinka och allt, hur håller personalen där reda på hur länge grejerna legat i disken?

Jag handlar på samma ställe nästan varje gång. Känner ni igen kunderna och pratar om dom ibland, ger dom smeknamn och så? Jag har jobbat länge inom restaurang och där kan stammisar få smeknamn bland personalen, 'Nu är familjen champinjon här!' bara för att dom alltid vill ha svamp till maten, eller så.
På vårt jobb kollar vi som har ansvar för mejeri/ost/chark datum varje dag.
Citera
2015-08-21, 22:40
Medlem
Anställd inom Coop sedan mer än 2 år. Butiken kommer dock snart bli franchise.

Om jag skulle stanna kvar och bli anställd i butikschefens aktiebolag - är det möjligt att ta tjänstledigt i det nya bolaget? Det kräver ju att man varit anställd de senaste sex månaderna.
Citera
2015-09-04, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sqtp
Säger han efter detta nej till en enda inringning (även fast vi ringer 05.00 på morgonen och vill ha in honom) så kommer vi ALDRIG ringa honom igen.

Det är det enda sättet att väldigt smått rulla in som anställd i vår butik.

Jahopp... Då får man absolut inte studera vid sidan om eller ha några som helst andra planer på dagarna då, om man aldrig får säga nej... Hoppas inte det är så i alla butiker

En fråga: Händer det ofta att man kan bli inringd samma dag man ska arbeta eller brukar det i regel vara nån dag i förväg?
Citera
2015-09-06, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sqtp
Vi får in över 200 ansökningar i veckan. Var tredje månad kommer det in 3 praktikanter genom arbetsförmedlingen.

Oftast är dom ganska lata och inte så arbetsvilliga. Men ibland kommer någon jävel som är extremt driven och kör 110% på allt han gör. Den här personen kommer antagligen efter sina 3 praktik månader få några timmars inringning i kassan.
Säger han efter detta nej till en enda inringning (även fast vi ringer 05.00 på morgonen och vill ha in honom) så kommer vi ALDRIG ringa honom igen.

Det är det enda sättet att väldigt smått rulla in som anställd i vår butik.

Jag själv började sommarjobba där när jag var 13. Efter studenten fick jag inringningstider och nu jobbar jag 6 dagar i veckan.

Lycka till!

Matbutik har blivit ett professionellt jobb. Det är ju alla studenters drömjobb. Och alla niava föräldrar tror ju givet att matbutiken kan väl dottern/sonen jobba extra på när de inte har förelösning. För den är ju så duktig.

Egentligen. Samhället har blivit helt snedvridet och snurrigt!!
Citera
2015-09-06, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nolifer
Det är när man läser saker som dessa som man förstår hur mycket sämre Sverige blivit bara under dom senaste 20 åren....
Men självklart förstår man arbetsgivare som får oändligt med ansökningar och/eller subventionerad arbetskraft.

Har vi någon gamling här som kan förklara hur det gick till att söka jobb på 60-talet ?

Har hört att under 70-90-talet var det bara att gå till första bästa arbetsplats du kände för att jobba på - och allt som oftast fick man börja samma dag.

Idag är det ju andra grejer som gäller, först ska man jobba gratis i 5-10 år, med "lön" (som inte räcker till mer än mat och hyra, glöm busskort.) från skattebetalare.
Citera
2015-09-06, 19:21
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wt7
Har hört att under 70-90-talet var det bara att gå till första bästa arbetsplats du kände för att jobba på - och allt som oftast fick man börja samma dag.

Idag är det ju andra grejer som gäller, först ska man jobba gratis i 5-10 år, med "lön" (som inte räcker till mer än mat och hyra, glöm busskort.) från skattebetalare.

Kanske inte så sent som 90-talet, men fram till och med 70-talet var det ganska enkelt att få jobb med bara grundskoleutbildning. Men eftersom vår enklare tillverkningsindustri har flyttat till låglöneländer så är den möjligheten borta.
Citera
2015-09-08, 14:23
Medlem
En sak jag funderat på är hur troligt är det att man kan få en anställning (oavsett antal timmar) på en butik om man gör en praktik via Arbetsförmedlingen och gör ett bra jobb och visar stort intresse? Mitt första jobb på en Konsumbutik var via praktik, men detta var länge sedan nu. Har gått arbetslös ett tag nu och inte fått tag i något jobb, bara ett par intervjuer som inte ledde till något.

Har fått klartecken för praktik på max 1mån via arbetsförmedlingen, får fixa en plats själv (för tillfället). Hade tänkt att ta mig ut till matbutikerna i stan för att lämna in ansökan på nytt, en av butikerna har nu dessutom ny chef så. Har som sagt i alla fall lite vana från butiksarbete sedan tidigare.

Men egentligen, hur bör man presentera detta på bästa sätt? Man vill ju inte komma in och direkt efterfråga praktik, för anställning måste ju vara prio 1. Men hur kan man flika in att man kan göra en praktik för att visa upp sig på ett bra sätt?
Citera
2015-09-08, 14:35
Medlem
Visa upp dig lämna in dina papper och ge bra första intryck.
Citera
2015-09-08, 14:40
Medlem
FlabbeMcFloppys avatar
Mitt första riktiga jobb (reklam och jultidningar räknas inte) var i en matbutik. Jag gick in, presenterade mig. Gav chefen som var där cv och brev. Sa att dom gärna får ringa om det finns chans till jobb. En månad senare fick jag packa upp varor
Citera
2015-09-11, 17:14
Medlem
Jag har fått jobberbjudande från en ICA nära butik och en Willys.

Någon som har erfarenhet som kan berätta lite om hur det är att jobba på nån av dessa ställen? Jag har ingen erfarenhet av att jobba inom detaljvaruhandeln eller någon butik alls. Vad tycker ni är bäst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in