2010-12-21, 23:35
Medlem
Skalbamses avatar
google sen sök på "CV mall" så kommer det upp massor förslag, bara ta ett där. fylla i så gott du kan och sen skriver du ett personligt brev, tp hur du är som person, va du gör på fritiden, bor osv.
Sen om du vill kan du skriva ett separat till varje ställe du söker "jag vill ha jobbet därför att..." Men skicka samma CV till alla, Alla vill se att du har tidigare erfarenhet av arbete eftersom det bevisar att du är villig att jobba och göra bra ifrån dig
Citera
2010-12-21, 23:39
Medlem
AlexOnTops avatar
Ett CV kan du vara likadant till alla du skickar, med erfarenheter och utbildningar osv. Där är det ju ingen vanlig text egentligen, mestadels en lista eller t.o.m en tabell över ditt tidigare liv. Sedan om du har väldigt mycket saker du gjort kan du ju rensa bort de överflödiga för just det jobbet du söker.
Däremot ska man skriva ett nytt personligt brev för VARENDA jobb, även om båda jobben är mataffärer, fast på två olika företag.
Detta eftersom man ska ha frågeställningar som "vad kan jag göra för just er?" "varför vill jag jobba hos just er?" och "varför söker jag just detta jobbet?". Och svaren blir ju olika, så det säger ju sig självt.
Citera
2010-12-21, 23:53
Medlem
Jag är också ganska desperat efter ett jobb till sommaren... Ett hyfsat CV och lite finurligt personligt brev kan jag fixa, men det är väl sen jag inte riktigt vet vilket som är den bästa vägen att gå. Att skicka runt spontanansökningar, är det bäst med mejl eller kanske snigelpost? Ska man då skriva nåt förklarande och lite lockade i mejlet och sen bifoga CV:t och brevet i samma mejl? Det andra alternativet vore väl att skicka en fråga om de har behov av sommarjobbare till exempel.

Sen antar jag att det är bäst att springa runt i affärer, så de får se vem det är som söker. (Jag gjorde detta på alla ICA och Coop i stan i höstas i jakt efter ett extrajobb, men precis alla sa att de inte behövde någon just då... Alla behöll mitt CV i alla fall, men det ligger väl och skräpar i en hög antar jag!) Men jag vet inte. Jag pluggar ju heltid nu, så jag har ju aldrig tid att besöka butiker/affärer dagtid då de ansvariga är där... /:
Citera
2010-12-22, 12:24
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goddagfroken
Jag är också ganska desperat efter ett jobb till sommaren... Ett hyfsat CV och lite finurligt personligt brev kan jag fixa, men det är väl sen jag inte riktigt vet vilket som är den bästa vägen att gå. Att skicka runt spontanansökningar, är det bäst med mejl eller kanske snigelpost? Ska man då skriva nåt förklarande och lite lockade i mejlet och sen bifoga CV:t och brevet i samma mejl? Det andra alternativet vore väl att skicka en fråga om de har behov av sommarjobbare till exempel.

Sen antar jag att det är bäst att springa runt i affärer, så de får se vem det är som söker. (Jag gjorde detta på alla ICA och Coop i stan i höstas i jakt efter ett extrajobb, men precis alla sa att de inte behövde någon just då... Alla behöll mitt CV i alla fall, men det ligger väl och skräpar i en hög antar jag!) Men jag vet inte. Jag pluggar ju heltid nu, så jag har ju aldrig tid att besöka butiker/affärer dagtid då de ansvariga är där... /:
Du mejlar först - sedan ringer du. Eller så ringer du först, då du presenterar dig själv mycket kort och dina intentioner, och avslutar med att du mejlar över ett CV. I mejlet skriver du några rader om dig själv och varför du vill jobba just där (försök att vara opretentiös här), och avslutar med att du hör av dig om några dagar. CV bifogar du i en pdf-fil.

Var kortfattad och saklig i ditt CV. Inget personlighetstjafs. Betona framgångar, gärna med siffror för att underbygga, och överdriv hellre än motsatsen.

Att kuta runt i butike roch vara käck funkade kanske på 50-talet, men knappast längre. Om du pluggar på universitet kan du ju satsa på att få ett jobb som kanske har någon (om än vag) anknytning till din utbildning.
Citera
2010-12-22, 14:42
Medlem
Håller just nu på med mitt CV. Hur ska jag skriva i utbildning? Ska man ta med vilken skola man gick i, från 6:an till 9:an. Går just nu sista året i NV.

Edit: Jag använder mig av denna mallen http://www.cvguiden.com/cvmallar.htm mall nr2.
Att jag praoade under högstadiet kan jag väl skriva i anställningar?
Tycker ni att jag ska skriva om att jag var med i elevrådet under lågstadiet under rubriken meriter/förtroendeuppdrag, eller det låter kanske lite dumt.

Vad kan man skiva under rubriken meriter/förtroendeuppdrag? Det är inget särskilt jag kan komma på direkt nu. Det finns även en rubrik "datorvana" tycker ni att jag ska ha med det? Det jag kan är ju word, excel, powerpoint, men de kanske inte bryr sig?

Har även ett UF-företag i skola där vi säljer grejer. Så har lite erfarenhet inom försäljning. Sålde även bingolotto etc. när jag var aktiv i en förening. hur ska jag skriva det? Under vilken rubrik?

Ska söka till matbutik/restaurang

Många frågor, och är tacksam för alla svar!
Senast redigerad av elninooo3 2010-12-22 kl. 15:01.
Citera
2010-12-22, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Du mejlar först - sedan ringer du. Eller så ringer du först, då du presenterar dig själv mycket kort och dina intentioner, och avslutar med att du mejlar över ett CV. I mejlet skriver du några rader om dig själv och varför du vill jobba just där (försök att vara opretentiös här), och avslutar med att du hör av dig om några dagar. CV bifogar du i en pdf-fil.

Var kortfattad och saklig i ditt CV. Inget personlighetstjafs. Betona framgångar, gärna med siffror för att underbygga, och överdriv hellre än motsatsen.

Att kuta runt i butike roch vara käck funkade kanske på 50-talet, men knappast längre. Om du pluggar på universitet kan du ju satsa på att få ett jobb som kanske har någon (om än vag) anknytning till din utbildning.

Tack för svar!
Okej. Personligen tycker jag att det låter bäst att mejla först och sen ringa och kolla läget/påminna/visa sig intresserad. Det andra är självklart bra också, men kanske lite omständligt?

Men som jag fattat det så ska CVt vara mer som en lista över utbildningar/jobb/kunskaper, mera formellt ungefär, och det personliga brevet lite mer, just personligt. Lite mer om hur man är som person, och varför man passar på just det jobbet?
Jo... Det svåraste med CVt tycker jag nog är att fylla ut det, jag är 19 år, tog studenten i somras, har haft ett sommarjobb tidigare, och drivit ett "sommarlovsföretag" två somrar typ. Det är inte så mycket och hänga i granen kan man tycka. Såvida man inte ska skryta och skriva betygsnitt från gymnasiet och sånt?

Haha, nej, det är nog ganska svårt och få något jobb av att bara kliva in. Även om jag känner en del som faktiskt lyckats med det! Men det var i alla fall ett gott försök. (:
Citera
2011-01-13, 14:17
Medlem
jimmyishests avatar
Hur är det med OB när man jobbar i matbutik? Är det 100% endast på helger? Eller även på kvällar. Berätta vad som gäller!
Citera
2011-01-13, 14:37
Medlem
skrudiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heis
Ni som har jobbat där, hur gick ni tillväga och hur gamla var ni när ni fick jobbet?

Jag började förra våren på ett Coop. Detta var månaden innan jag tog studenten. Jag ordnade detta genom att först kontakta varuhuschefen, som därefter bokade tid för en intervju. Med på intervjun satt chefen, samt avdelningschefen jag skulle jobba under. Frågorna rörde lite allmänna områden, och jag fick tillfälle att berätta om mig, varför jag ville ha jobbet, mina färdigheter och att jag ansåg mig ha lätt för att ta till mig instruktioner. Inget CV krävdes, men jag berättade att jag hade jobbat extra på en butik under samma köpcentrum-tak.

Efter jobbintervjun fick jag ett antal provtimmar, kanske en fem-sex timmar á fyra arbetstillfällen. Här fick jag göra grundläggande arbete och visa vad jag kunde. Trots att jag anställdes främst som sommarvikarie, fick jag hoppa in några eftermiddagar och helger redan innan sommaren.

Jag var 18 då, och jobbade nio månader framåt, till för någon vecka sedan. Nu har jag inte något formellt kontrakt, men tanken är att jag jobbar kommande sommar med.
Citera
2011-01-14, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyishest
Hur är det med OB när man jobbar i matbutik? Är det 100% endast på helger? Eller även på kvällar. Berätta vad som gäller!

för coop (antagligen också dom andra kedjorna, men kollektivavtalen skiljer sig lite) gäller följande OB
vardagar efter 18; 50% OB (vardagar 05-06; 50%)
vardagar efter 20; 70% OB
Lördagar efter 12; 100% OB
Söndag och helgdag 100% OB

De e najs!
Citera
2011-01-15, 01:58
Medlem
RedCrabs avatar
Det är därför alla jobbar på helgerna, fan vad tråkigt det måste vara. Är det hela dagen det också?
Citera
2011-02-01, 15:52
Medlem
Angående att gå runt i matbutiker och lämna CV

Ja, nu har man varit lite överallt för att få tag i ettt sommarjobb.
Alla här säger att man skall försöka få träffa butikschefen personligen.
Det som hände mig var att jag gick till någon random personal och frågade efter chefen, men alla var så GULLIGA att de ville lämna mitt CV åt mig... Då kunde jag ju inte neka dem.
Såå, har jag failat nu?
Citera
2011-02-01, 15:55
Medlem
mizzametals avatar
Welcome to the club. Jag är en arbetslös ung vuxen som många andra, och jag har sprungit med mitt CV till så många matbutiker så det är galet.
Man ska aldrig aldrig lämna CV't till annan personal än personalansvarig/chefen själv, hur gulliga de än är. Det slutar bara med att papperet hamnar nerskrynklat i någons ficka, eller i papperskorgen.

för att vara helt säker på att det iallafall kommer till rätta ska man alltid fråga efter chefen, och annars återkomma om chefen i fråga inte är inne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in