2009-07-11, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
30 skotts kasetter Rk - 2st
7.62 ammunition - ca infinite
"Fara Minor" avspärrningsband (liknande som polisen brukar spärra av med) - 3st
Övningsmina
Rökgranater 200(?)grams - 4st

Helt jävla underbart
Citera
2009-07-11, 00:48
Medlem
logarrs avatar
Citat:
Tror det redan är problem med underhållet, låt mig förklara:

1: Vad gäller T-shirts, strumpor, ja kläder i allmänhet:
Innan utryck gavs order om att all överskottsmatrial man inte skulle ha fick läggas anonymt i torkrummet utan reprisalier, efter detta fanns det likt förbannat saker kvar i stugan(luckan), och denna gång var det skit samma om du gick å bad att få lämna in något, du fick skit för det oavsett, så då försökte jag hellre norpa hem sakerna.

M05 jackan är ett smärre undantag som låg kvar i stugan då vi skulle röra oss för att lämna in dom. Efter flera frågor om vems den kunnat vara utan svar så sket jag i det och tänkte att mannen får springa upp och hämta den själv sen om dom märker det. Ingen märkte något och eftersom ingen fortfarande efter ville kännas vid den så behöll jag den helt enkelt.

2: Ammunitionen skjöts upp hos en släktning i trakten under veckosluten. Den är både dyr (för privatperson) och svår att få tag på.

3: Jag hade till och från sammanlagt 5 extra kasetter till vapnet under mina tolv månader som jag eftersom gav bort till folk slarvat bort sina egna (vissa kanske återfick sina forna ägare, andra inte). Då tiden var slut hade jag två kvar som ingen ville kännas vid, så jag behöll dom.

4: Avpärrningsbanden, övningsminan och kartorna tillsammans med övriga småsaker låg i en sopkorg i plutonsförrådet, så dom gissade jag att ingen ville kännas vid nå mer.

5: Gissningsvis så var det nån fetishhemul som stal min egna skyddsmask kort innan utryck, varefter jag var tvungen att ersätta denna vilket inte var billigt. Men sen eftersom att inget inom förrådsverksamhet fungerar så stog det i papprena att jag lämmnat in masken, trots att jag fick en ny först dagen efter (det räcker inte bara att betala, du ska ha en ny och sedan lämna in den nån timme senare). Då ansåg jag att Fuck Off, har jag betalat för den här skiten och dom inte vill ha den kan jag likagärna behålla fanskapet.

6: Om förrådspersonalen hade velat ha igen 4 halvtomma tuber skokräm hade dom gärna fått dom, men det skulle slängas.

7: Vad gäller Rökgranaterna så vadfan, lite kul ska man få ha.

Godkväll

Många ursäkter/bortförklaringar där. Hur var det med den stulna ammunitionen? Nån som inte ville kännas vid med den också? Att ammunitionen är svår att få tag på rättfärdigar absolut inte att du tar den.
Citera
2009-07-11, 09:09
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av logarr
Många ursäkter/bortförklaringar där. Hur var det med den stulna ammunitionen? Nån som inte ville kännas vid med den också? Att ammunitionen är svår att få tag på rättfärdigar absolut inte att du tar den.

Absolut inte. Men ta å slappna av lite för fan.
Hade sedan försvarsmakten velat skräpphänga mig på för att jag övat skytte även på ledig tid på deras bekostnad har dom väl fått göra det.
Och ska det vara så kan jag se det som en liten ersättning för de resor hem jag själv fick bekosta som fan pga dom.
Citera
2009-07-11, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av logarr

Försvaret vill verkligen inte ha uthämtad ammunition, de skjuter hellre upp all ammunition på övningar än att lämna tillbaka den.

Det var dyrare att lämna tillbaka ammunition för att forslas in i systemet igen än att skjuta upp allt och hämta ny. För om all ammunition ska kollas behövs det en Amröjexpert och det fanns enligt våra befäl inte allt för många med den utbildningen då när vi gjorde.

Försvaret bryr sig inte ett skit om att lumpare tar saker från dessa. När jag gjorde var det folk från en annan pluton som fick med sig 10kg sprängdeg delat på några stycken. Dessutom pentyl, krutstubin och tändhattar. De hade en övning där allt stod öppet, killarna tog bara och slängde ut småsaker under hela dagen under en gran för att hämta det senare mot natten. Det blev tillslut en hel del, trots att Kapten hittade en hel låda handgranater som låg i ett dike och utbrast: "Men! Vad gör den här där?" sen bar tillbaka den.

Hon var tjej, kanske lite för godtrogen också..
Citera
2009-07-11, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kitschlemur
Är det inte vis fosfor i rökgranaterna? Jag har iofs bara erfarenhet av rökgranater vi använde på PBVerna, men det var ju inte direkt något man kanstade in i en folkmassa.

Var en händelse här i mina trakter för ett par år sedan där någon skulle vara rolig genom att kasta in en rökhandgranat på ett diskodansgolv. Som de flesta förstår blev det en ambulansfärd på grund av brännskador och andningsproblem för rätt många som blev utsatta för det skämtet.
Citera
2009-07-11, 13:12
Bannlyst
Citat:
well, då det inte finns nåt kvar (utom en spårljuspatron tror jag) så blir det inte mycket för dom att rota efter . Nämen seriöst, jag tror dom isåfall borde rycka ut och leta hos de som gick civila nu senast, inte ta sig hem och rota hos någon som varit civil i flera år. Rökgranater plockar ju folk med sig som kalsonger vid utryck för att sedan lobba in på nattklubbar i Åbo och motsvarande.
Skitsnack. Muckade nyligen och ingen var dum nog att sno rökgranater, än mindre att kasta in dem i slutna utrymmen. Röken innehåller fosfor och fräter således på huden.
Citera
2009-07-11, 16:25
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum2
Var en händelse här i mina trakter för ett par år sedan där någon skulle vara rolig genom att kasta in en rökhandgranat på ett diskodansgolv. Som de flesta förstår blev det en ambulansfärd på grund av brännskador och andningsproblem för rätt många som blev utsatta för det skämtet.

Var det då en brinnande eller exploderande (någon som vet rätta termer?)?
Var med om en liknande grej i Hfors. "Kul grej" såattsäga..
Citera
2009-07-11, 16:32
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fontanellmannen
Skitsnack. Muckade nyligen och ingen var dum nog att sno rökgranater, än mindre att kasta in dem i slutna utrymmen. Röken innehåller fosfor och fräter således på huden.

Jag tror själv det så att du inte känner till någon som snattade granater, fast jag ska inte säga säkert då jag inte var med.

Rökgranater annars kommer alltid att vara eftertraktade souvenirer och plockas hem av beväringar, speciellt chefer då sådana har bättre tillgång till dem. Detta gäller även lysraketer och liknande. Överhuvudtaget saker som gör sig fina på nyårsafton.

Vart har du läst/hört att det är fosfor och att det fräter på huden? Jag säger inte emot, jag har bara själv aldrig sett något recept på dom.
Citera
2009-07-11, 16:58
Medlem
Citat:
Vart har du läst/hört att det är fosfor och att det fräter på huden? Jag säger inte emot, jag har bara själv aldrig sett något recept på dom.

Fräter på huden? En klump brinnande fosfor brinner lätt genom hud och muskler rakt ner till benet. Därför det kan användas som ett offensivt vapen. Exempelvis när man skjuter en rökgranat från stridsvagn rakt in i fienden (som israelerna brukar göra) har det inte bara den fina effekten att den förblindar fienden, det brinner även rätt fint där bland dem.
Citera
2009-07-11, 17:01
Medlem
Det finns en anledning till att man måste kasta skarp spränghandgranat 56 innan man kastar rök 56, de är grymt farliga.

http://www.youtube.com/watch?v=Yg7RR82NQOU
Citera
2009-07-11, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waba
Det finns en anledning till att man måste kasta skarp spränghandgranat 56 innan man kastar rök 56, de är grymt farliga.

http://www.youtube.com/watch?v=Yg7RR82NQOU

Måste vadå?
Citera
2009-07-11, 17:08
Bannlyst
Citat:
Jag har övat med granaterna och blivit duktigt bränd(har fortfarande ärr där gasmasken inte täckte). Har även sett en kille få ner gasen i lungorna och köras till akuten, där han fick syrgas och massa annan andningshjälp. Tror inte att det är vanligt att folk snor dessa och kastar in dem i klubbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in