2009-07-10, 12:52
Medlem
- en hel M90
- Skor från Högvaktsuniformen (M87)
- Basker med märke. (Alla i plutonen fick märket som egentligen man inte får, när vi hade inventering så sade enkelt vårat befäl: "OCH VEM HAR INTE TAPPAT BORT BASKERMÄRKET? Bra, då skriver jag att alla har tappat det..)
- Bärväska 2000 (eller vad den nu heter)

Det sjuka var när vi muckade och jag länsade skåpet, så tog jag med mig min användna Camo-färg för ansiktet och officerarna på vägen ut när vi blev visiterade: "DEN HÄR FÅR DU FAN INTE TA HEM".
Citera
2009-07-10, 13:03
Medlem
morefeens avatar
Inget överdrivet.
-5 par stålgrå
-1 90-skjorta (med KFOR-märke)
-ett tiotal par finstrumpor
-ett par raggsockar
-en blå tshirt
-en grön tshirt
-en blå mössa
-2 par stridshandskar
-ett gäng handdukar
-en skarp ak5patron
-en lös ak5patron
-dessutom 13 tågbiljetter göteborg-malmö
Citera
2009-07-10, 14:52
Medlem
Sinkomiess avatar
I speciell oordning:

Strumpor/Sockor/motsvarande - ca Infinite
T-shirts - 2st
Långärmad T-shirt - 4st
M91 Fullständig
M05 Jacka
Hjälmöverdrag M05
Lårväska till Stridsväst
30 skotts kasetter Rk - 2st
7.62 ammunition - ca infinite
"Fara Minor" avspärrningsband (liknande som polisen brukar spärra av med) - 3st
Övningsmina
Rökgranater 200(?)grams - 4st
Bärrem till pansarskott
M95 Gasmask med väska
Enhetschefs personliga Karta över övningsområde
2-3 övriga kartor över övningsområden
Skokräm - ?st
..

Det är väl vad jag kommer på nu, finns säkert nåt jag glömt.
Sedan plockade man väl på sej en hel drös diverse troféer ute i fält, granatsplitter, hylsor av varierande slag ect ect.

Såhär med facit i hand så vet man också att det man hade kunnat norpa 3 Maskingevär utan problem. Det harmar lite ibland

Edit: Det var nog inte bara jag som tittat lite extra nogrannt på dom där MGna, då det hittades bälten till dessa undanstoppade på enheten dagen innan.
Senast redigerad av Sinkomies 2009-07-10 kl. 14:57.
Citera
2009-07-10, 17:08
Medlem
Moridin2002s avatar
Enda troféerna jag fick med mig från lumpen var

1 st hjälm.
2 st Balaklavor.
5 st kalsonger.
1 t-shirt
1 st ryggsäck 2000 eller vad den heter.
1 st namnbricka och basker men dom fick man ha kvar (tror jag)

Inte mästertjyven direkt men några skatter iaf
Citera
2009-07-10, 21:33
Medlem
Vid visitering av våra skåp-dom letade efter försvunnen ammunition utbrister kaptenen har finns bara böcker och kalsonger.
Citera
2009-07-10, 21:47
Medlem
kitschlemurs avatar
Helvete vad grejer ni knycker! Själv fick jag av misstag med mig de blåa kortbyxorna man hade till fysen. Ett par stålgrå och en fältskjorta åkte också med. Läser man tråden verkar det som om de flesta har tagit med sig halva utrustningen hem. Hade ni inga kontroller alls?
Citera
2009-07-10, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
I speciell oordning:

T-shirts - 2st
Långärmad T-shirt - 4st
M91 Fullständig
M05 Jacka
Hjälmöverdrag M05
Lårväska till Stridsväst
Övningsmina
Bärrem till pansarskott
M95 Gasmask med väska
Skokräm - ?st

Om du nu menar allvar borde det inte vara så svårt för brigadens säkerhetsavdelning att ta reda på vem som döljer sig bakom nicket "sinkomies". Tar de sedan kontakt med polisen därefter, vilket de lär göra om du nu har ammunition och rökhandgranater hemma, lär du ha ett oväntat besök att se fram emot.
Citera
2009-07-10, 22:19
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum2
Om du nu menar allvar borde det inte vara så svårt för brigadens säkerhetsavdelning att ta reda på vem som döljer sig bakom nicket "sinkomies". Tar de sedan kontakt med polisen därefter, vilket de lär göra om du nu har ammunition och rökhandgranater hemma, lär du ha ett oväntat besök att se fram emot.

well, då det inte finns nåt kvar (utom en spårljuspatron tror jag) så blir det inte mycket för dom att rota efter . Nämen seriöst, jag tror dom isåfall borde rycka ut och leta hos de som gick civila nu senast, inte ta sig hem och rota hos någon som varit civil i flera år. Rökgranater plockar ju folk med sig som kalsonger vid utryck för att sedan lobba in på nattklubbar i Åbo och motsvarande.
Citera
2009-07-10, 23:23
Medlem
kitschlemurs avatar
Är det inte vis fosfor i rökgranaterna? Jag har iofs bara erfarenhet av rökgranater vi använde på PBVerna, men det var ju inte direkt något man kanstade in i en folkmassa.
Citera
2009-07-10, 23:27
Medlem
rafael1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
I speciell oordning:

T-shirts - 2st
Långärmad T-shirt - 4st
M91 Fullständig
M05 Jacka
Hjälmöverdrag M05
Lårväska till Stridsväst
Övningsmina
Bärrem till pansarskott
M95 Gasmask med väska
Skokräm - ?st
..

Det är väl vad jag kommer på nu, finns säkert nåt jag glömt.
Sedan plockade man väl på sej en hel drös diverse troféer ute i fält, granatsplitter, hylsor av varierande slag ect ect.

Såhär med facit i hand så vet man också att det man hade kunnat norpa 3 Maskingevär utan problem. Det harmar lite ibland

Edit: Det var nog inte bara jag som tittat lite extra nogrannt på dom där MGna, då det hittades bälten till dessa undanstoppade på enheten dagen
innan.

Det där är förbannat omilitäriskt och det är folk som ni som ställer till problem för underhållet. Skärpning.
Citera
2009-07-10, 23:30
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kitschlemur
Är det inte vis fosfor i rökgranaterna? Jag har iofs bara erfarenhet av rökgranater vi använde på PBVerna, men det var ju inte direkt något man kanstade in i en folkmassa.

Jag är inte så kunnig i termer, men om man säger som så att det inte är exploderande granater, utan brinnande. Vit fosfor granat inne på puben hade nog inte kunnat avfärdats som "en kul grej"
Citera
2009-07-10, 23:54
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rafael1337
Det där är förbannat omilitäriskt och det är folk som ni som ställer till problem för underhållet. Skärpning.

Tror det redan är problem med underhållet, låt mig förklara:

1: Vad gäller T-shirts, strumpor, ja kläder i allmänhet:
Innan utryck gavs order om att all överskottsmatrial man inte skulle ha fick läggas anonymt i torkrummet utan reprisalier, efter detta fanns det likt förbannat saker kvar i stugan(luckan), och denna gång var det skit samma om du gick å bad att få lämna in något, du fick skit för det oavsett, så då försökte jag hellre norpa hem sakerna.

M05 jackan är ett smärre undantag som låg kvar i stugan då vi skulle röra oss för att lämna in dom. Efter flera frågor om vems den kunnat vara utan svar så sket jag i det och tänkte att mannen får springa upp och hämta den själv sen om dom märker det. Ingen märkte något och eftersom ingen fortfarande efter ville kännas vid den så behöll jag den helt enkelt.

2: Ammunitionen skjöts upp hos en släktning i trakten under veckosluten. Den är både dyr (för privatperson) och svår att få tag på.

3: Jag hade till och från sammanlagt 5 extra kasetter till vapnet under mina tolv månader som jag eftersom gav bort till folk slarvat bort sina egna (vissa kanske återfick sina forna ägare, andra inte). Då tiden var slut hade jag två kvar som ingen ville kännas vid, så jag behöll dom.

4: Avpärrningsbanden, övningsminan och kartorna tillsammans med övriga småsaker låg i en sopkorg i plutonsförrådet, så dom gissade jag att ingen ville kännas vid nå mer.

5: Gissningsvis så var det nån fetishhemul som stal min egna skyddsmask kort innan utryck, varefter jag var tvungen att ersätta denna vilket inte var billigt. Men sen eftersom att inget inom förrådsverksamhet fungerar så stog det i papprena att jag lämmnat in masken, trots att jag fick en ny först dagen efter (det räcker inte bara att betala, du ska ha en ny och sedan lämna in den nån timme senare). Då ansåg jag att Fuck Off, har jag betalat för den här skiten och dom inte vill ha den kan jag likagärna behålla fanskapet.

6: Om förrådspersonalen hade velat ha igen 4 halvtomma tuber skokräm hade dom gärna fått dom, men det skulle slängas.

7: Vad gäller Rökgranaterna så vadfan, lite kul ska man få ha.

Godkväll
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in