2010-08-25, 16:49
Medlem
MalinLindquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiwi22
Mata trolleeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeet
Nog dags för moderatorn att ta bort kiwis meningslösa inlägg som syftar på att mucka gräl.
Senast redigerad av MalinLindquist 2010-08-25 kl. 16:51.
Citera
2010-08-25, 19:20
Medlem
sang-reals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MalinLindquist
Nog dags för moderatorn att ta bort kiwis meningslösa inlägg som syftar på att mucka gräl.
Om man påstår att man lyckades sno sin kpist under lumpen så måste du räkna med att folk ifrågasätter.
Citera
2010-08-25, 22:03
Medlem
MalinLindquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sang-real
Om man påstår att man lyckades sno sin kpist under lumpen så måste du räkna med att folk ifrågasätter.
Jag tog hem den under julen och det måste Ni förstått att utan den gick det inte att lumpa de resterande 10 månaderna. Jag norpade den alldrig.
Senast redigerad av MalinLindquist 2010-08-25 kl. 22:05.
Citera
2010-08-25, 22:11
Medlem
kiwi22s avatar
När gjorde du lumpen? Mycket tveksam att du plockade med dig vapnet hem lite lätt sådär under jul-ledigheten.

Men det är klart, jag tog ju faktiskt och körde hem i en visbykorvett under min jul-ledighet. Den låg där och skulle ändå inte användas.

Mucka gräl, du är fan lika patetisk som du verkar...ja jävlar.
Citera
2010-08-25, 22:25
Medlem
MalinLindquists avatar
Citat:
När gjorde du lumpen? Mycket tveksam att du plockade med dig vapnet hem lite lätt sådär under jul-ledigheten.

Men det är klart, jag tog ju faktiskt och körde hem i en visbykorvett under min jul-ledighet. Den låg där och skulle ändå inte användas.

Mucka gräl, du är fan lika patetisk som du verkar...ja jävlar.

1984 I19/P5 KBS/Skytte ..... slutstycket på kpisten är liten och när säkerhetsskåpet står obevakat och öppet så går det bra.... själva Kpisten förvarades i mitt skåp och ingen kontrollerade oss när vi åkte hem under ledigheterna.... mitt tjänstevapen var kpist men hade även en AK4 i skåpet.
Senast redigerad av MalinLindquist 2010-08-25 kl. 22:30.
Citera
2010-08-26, 00:47
Medlem
kiwi22s avatar
Annorlunda förvaring för slutstycket -84. Varför hade man inte kasuner med vapen + slutstycke i? Ingen möjlighet till bevakning? Och varför lämnades säkerhetsskåpet obevakat för, var det inget befäl som räknade in/såg att det saknades vitala delar?

Men om det nu är så, låter det som en barnlek att plocka hem vapnet...märkligt.
Citera
2010-08-26, 10:04
Medlem
MalinLindquists avatar
Citat:
Annorlunda förvaring för slutstycket -84. Varför hade man inte kasuner med vapen + slutstycke i? Ingen möjlighet till bevakning? Och varför lämnades säkerhetsskåpet obevakat för, var det inget befäl som räknade in/såg att det saknades vitala delar?

Säkerhetsskåpen mätte runt 160x40x40 och var placerade i korridoren framför logementen, en per pluton. En dag var skåpet olåst under hela natten. Jag tror nog att de flesta som gjort lumpen i Armen förvarade sina vapen i sitt plåtskåp och slutstycket i ett separat säkerhetsskåp enligt då rådande lagar för förvaring av vapen.
Citera
2010-08-26, 11:23
Medlem
sang-reals avatar
Citat:

Nu var det iofs så att man långt in på 90 talet hade vapnen i skåpet med slutstycket antingen i säkerhetsskåp eller , hör och häpna, i den andra skåpshalvan. Det var bekvämt att ha vapnen ordnade på det sättet då befälen kunde beordra vapenvård på ledig tid. Inga krångliga kassuner som tar plats m.m. När jag gjorde GU var vi det första gänget som omfattades av de nya reglerna och det var ett jävla gnäll på befälen över att man var tvungen att låsa in vapnen i kassun när de inte användes.

Det var flera orsaker som satte stop för denna vapenhantering. Maskeradligan genomförde en kupp på I1 där de i falskreggade bilar och i uniform bara åkte in och klippte skåpen på ett antal logement samt tog med sig säkerhetsskåpet. Mattias Flink förehavanden i Falun var också en bidragande orsak till ökad kontroll av vapnen.

De kassuner som används idag användes som förvaring av vapen i anslutning till mobförråd ute i skogen.
Citera
2010-08-26, 13:22
Medlem
kiwi22s avatar
Ah, där ser man. Trodde inte på fullaste allvar att vapenhanteringen var så pass slapp som ni beskriver. My bad.
Citera
2010-08-26, 18:27
Medlem
5st Fältskjortor
2st värmetröjor
1 par m90 byxor
x par strumpor gråa
3par vita strumpor
1st fältkeps
3st nya handdukar
25L diesel som skulle hällas ut i en spilloljetank
1st bok om lastbilsteori.
Citera
2010-08-28, 01:44
Medlem
Samlade på mig ungefär två stycken sopsäckar med VA-mat man inte orkat käka under mina elva månader i värnplikten (:
Citera
2010-08-28, 01:47
Medlem
dem flesta som stulit i lumpen,
sitter samtidigt och gnäller över
att försvaret inte har pengar till
att utbilda nya "soldater".
FYYYYY skäms Ert jävla pack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto