2009-07-11, 17:55
  #697
Medlem
skalman1973s avatar
Beror helt på rökgranatens sammansättning

Rökgranat 56 ( Svensk modell ) innehåller fosfor ( ger brännskador )
Rökgranat/fackla 4 innehåller zink samt hexakloretan( Vilket är ohälsosamt att andas in kan åstadkomma lungödem )

Finska modeller är jag tyvär obekant med ?
Citera
2009-07-11, 18:45
  #698
Medlem
Sinkomiess avatar
Alltså, den finska granaten är ingen som skickar iväg fosfor på samma sätt som den svenska. Innuti består den av ett packat pulver som sedan sätts i glöd av tändningen. Den brinner alltså. Jag är inget kemisnille men det ska nog inte vara nåt fosfor då detta antänds av luft.. eller har jag helt fel?

Röken den släpper ut sen är inte livsfarlig att inandas, även om det är obehagligt i större mängder.
Citera
2009-07-11, 19:47
  #699
Medlem
kitschlemurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Jag är inget kemisnille men det ska nog inte vara nåt fosfor då detta antänds av luft.. eller har jag helt fel?


Jag vet inte riktigt hur jag skall tolka det där.

Menar du att den finska rökhandgranaten inte innehåller vit fosfor eftersom den antänds av luft, eller att vit fosfor antänds av luft och därmed kan den finska inte innehålla detta då glöden i tändningen antänder den?


Sant är i alla fall att Vit fosfor antänds när det kommer i kontakt med luft.
Citera
2009-07-11, 20:09
  #700
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Alltså, den finska granaten är ingen som skickar iväg fosfor på samma sätt som den svenska. Innuti består den av ett packat pulver som sedan sätts i glöd av tändningen. Den brinner alltså. Jag är inget kemisnille men det ska nog inte vara nåt fosfor då detta antänds av luft.. eller har jag helt fel?

Röken den släpper ut sen är inte livsfarlig att inandas, även om det är obehagligt i större mängder.

Det beror på varianten ? Men en sak är säker du pratar inte om den röda m43 märkt med ett vitt F i alla fall !

Jag hittar ingen modellbenämmning på granaten du pratar om hittar du det så ska du få svar på vad den innehåller

Påminner lukten om ammoniak ? Finns moderna varianter som avger en sådan lukt
Citera
2009-07-11, 21:44
  #701
Medlem
Sinkomiess avatar
Den finska behöver tändning för att fatta eld, annars hade jag bränt av mig fingrarna flera gånger om. Den ska alltså med mitt IG i kemi inte innehålla Fosfor.

Amoniak.. hmm, det var länge sedan jag brände av mina eller var i kontakt med den här typen senast, men det kan mycket väl vara.
Citera
2009-07-11, 22:35
  #702
Medlem
Genaus avatar
Citat:
The Nammo smoke hand grenade TTC was developed in response to concerns over other in-service smoke grenades which may have been responsible for serious lung damage when the smoke was ingested. The plastic body grenade uses a new concept of the explosive dissemination of a liquid, Titanium Tetrachloride (TTC), which in contact with the humidity in the air will produce a smoke screen with a minimum diameter of 10 metres within 3 seconds. No flames are produced and the grenade is suitable for use in training areas with a high fire risk. Although Hydrochloric acid is produced as a byproduct, the grenade filling contains chalk/dolomite which is separated from the TTC. The chalk is disseminated together with the smoke agent and will neutralise 70 to 80 per cent of the hydrochloric acid, reducing the negative effect on the environment.
http://www.janes.com/articles/Janes-Infantry-Weapons/Nammo-Smoke-hand-grenade-Finland.html
Det är en norsk-finsk skapelse som är rätt så ofarlig även om det står skrivet på den att inandning av större mängd rök kan vara skadlig för hälsan. Det här betyder ändå inte att det skulle vara lämpligt att på skämt antända en granat inne på puben. En del idioter tycker annorlunda:

Citat:
Nattklubb evakuerades på grund av rökbomb....

Röken kom enligt räddningsverket i Jakobstad från en 3 kg:s rökgranat av armétillverkning. Händelsen kopplas ihop med att många före detta värnpliktiga firade sin första natt i det civila.
http://www.ot.fi/story.aspx?storyID=33803
Över 30 räddningsenheter skickades då en brand på en nattklubb ses som en ytterst allvarlig situation. Minns branden i Göteborg!

Citat:
Turussa evakuoitiin uudenvuodenyönä ravintola, koska tanssilattialla oli sytytetty savukranaatti. Ravintolassa oli noin sata ihmistä, ja pelastuslaitos antoi hoitoa noin viidelletoista savua hengittäneelle.
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Savukranaatti+tyhjensi+y%C3%B6kerhon+Turussa/1135232937900
En annan lustigpetter som under nyårsnatten i Åbo smällde av en rökgranat på dansgolvet.
Citera
2009-07-11, 22:43
  #703
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Den finska behöver tändning för att fatta eld, annars hade jag bränt av mig fingrarna flera gånger om. Den ska alltså med mitt IG i kemi inte innehålla Fosfor.

Amoniak.. hmm, det var länge sedan jag brände av mina eller var i kontakt med den här typen senast, men det kan mycket väl vara.

Alltså finland har även fosforbaserade pjäser i sortimentet men dom är rödmarkerade med ett stort vitt F och den hadde du garanterat känt igen
__________________
Senast redigerad av skalman1973 2009-07-11 kl. 22:46.
Citera
2009-07-11, 22:45
  #704
Medlem
Marlboromans avatar
Handdukar och en skyddsmask med filter.
Citera
2009-07-12, 09:37
  #705
Medlem
ormtjusarens avatar
Hoppsan

jag snodde allt. bensin ,patroner,kläder,mat verktyg-bil-reserv-delar (volvo )allt som jag kunde tog jag och jag sålde en hel del. faaan vilken härlig tid. en del av mina befäl stal myckett och när jag kom på kapten luder ---- med att tanka jeep-dunkar till sin privata bil så var saken biff
Citera
2009-07-13, 10:48
  #706
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genau
Det här betyder ändå inte att det skulle vara lämpligt att på skämt antända en granat inne på puben. En del idioter tycker annorlunda:


http://www.ot.fi/story.aspx?storyID=33803
Över 30 räddningsenheter skickades då en brand på en nattklubb ses som en ytterst allvarlig situation. Minns branden i Göteborg!


http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Savukranaatti+tyhjensi+y%C3%B6kerhon+Turussa/1135232937900
En annan lustigpetter som under nyårsnatten i Åbo smällde av en rökgranat på dansgolvet.

Jag kommer ihåg just den där åboincidenten. Att slänga nån utomhus är väl en sak, men inomhus på nåt så packat ställe som en krog.. fiffigt.

Sen har jag länge funderat på hur man faktiskt lyckas norpa med sig en 3kg (eller menar dom 2kg? Dom enda jag kommit i kontakt med), dom gömmer man ju inte precis innanför fillingarna.. roliga kommentarer iaf
Citera
2009-07-13, 17:47
  #707
Medlem
Talldwarfs avatar
Jag "lånade" hem strumpor, fältskjorta, baskern. Glömde och betala 50 eller om det var 100 kr för den.
Citera
2009-07-13, 18:08
  #708
Medlem
Jag tog strumpor plus matpaket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in