2004-01-23, 09:20
Medlem
Hercule Poirots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assman
Precis. Efter ett tag lärde man sig vilka som hade koll och brydde sig på förrådet. Vi kunde dessutom tvättbyta alla vardagar i veckan, så det var ju en viss rotation på personal, och då om det stod ngn som inte brydde sig i förrådet så gick ju ordet rätt fort i plutonen.

Det vanligaste var ju att man tog kalsongerna och dubbelvek när man skulle visa upp dem. De gick på det varje gång. Antingen var de lite "efter" eller så orkade de helt enkelt inte bry sig... Jag tror de var ganska less på att stå och dela ut gamla kalsonger dag ut och dag in...
Citera
2004-01-26, 22:54
Medlem
pickopungs avatar
Jorå, lite "leasade" man väl, mest kallingar och sånt. Fast nog kan man fatta att det går dåligt för försvaret med en jäkla massa korpar inom de egna leden......

//Pickopung
Citera
2004-01-28, 05:37
Medlem
Frenums avatar
1 st skyddsväst
2 m90 känger
mycket ammo ( olika )
Citera
2004-01-29, 11:20
Medlem
Här har vi en kille som inte lyckades lika bra som vi gjorde:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=228081&previousRenderType=8
Citera
2004-01-29, 22:19
Bannlyst
Skapligt klantigt att lyckas utlösa den...

Vid ett tillfälle hittade jag en hel låda med larmminor i ett förråd (som jag märkligt nog själv hade ansvaret för, jag fick organisera om rubbet och befälen varken hade koll på eller brydde sig om det, jag hade tom nycklarna och allt. Och det var ändå förrådet för hela kompaniets fältutrustning. Jag var kung över mitt förråd ). Tror det är 20 larmminor i en sådan låda. Då tänkte man ju att det kunde vara lite spektakulärt att lägga vantarna på. Men icke, jag lämnade in dom.
Citera
2004-02-03, 21:17
Medlem
PikeWakes avatar
Gossen med larmminorna påminde mig just om vilka totala idioter man gjorde lumpen med.

Vi hade tillräckligt mycket sprängtjänst att det var relativt lätt att få med sig lite bom-pang därifrån utan att det märktes. Eftersom återlämningen av oförbrukat material bara var jobbig brukade vi även avsluta med att skjuta av det som blev över i ett enda svep. De som fick det populära uppdraget brukade inte sällan råka få med sig ett och annat.

Hur som helst så var jag på väg hem en fredag och till min stora fasa upptäckte jag att jag skulle bli tvungen att dela kupé med den värsta idioten på hela kompaniet. Så fort vi kommit iväg började han skryta om hur mycket han hade lyckats stjäla och den här gången var han extra stolt: Han hade norpat flera meter pentylstubin. Eftersom det hade varit en del kontroller av persedelpåsarna nyligen så ställde en av de andra i kupen den befogade frågan hur i helvete han hade gömt stubinen. Då kläcker dumfan ur sig: "Jag lindade den kring kroppen".
Det var i och för sig en bra ursäkt att slänga ut honom ur kupén illa kvickt. Personligen hade jag gärna apterat honom och slängt honom efter tåget, men så får man visst inte göra...

För att förekomma tänkbara kommentarer: Jag vet att pentylen inte smäller av sig självt direkt. Jag tycker bara att folk som hanterar sprängämnen på ett sådant sätt förtjänar att få kroppsdelar bortsprängda - helst då i enskildhet så att inga oskyldiga drabbas.
Citera
2004-02-03, 21:59
Medlem
Krungtheps avatar
4 skjortor m59
1 par NYA lågskor
2 par stålgrå strumpor
1 fat motorolja Valvoline syngard
250-300 liter bensin
1 par helt nya M90 kängor, fick skoskav av de andra som var tillverkade (och använda) sedan 1956. Fick byta till M90 kängan som var helt ny då utan att behöva lämna in de gamla.

Flyttade med kronans lastbil under en helg utan att någon märkte det.

Hjälpte en kompis som byggde hus att frakta bort träd och jordmassor från tomten över två helger. Vi hade inlånade civila lastbilar med kran för en övning, helt nya försedda med kronmärke så väckte de inte så mycket uppmärksamhet när vi byggde. Motorsågarna kom ju från, ja ni vet var...

Körde till och med tillbaka till regementet för att tanka under tiden
Citera
2004-03-22, 15:17
Medlem
8 st 5.56 patroner
kallingar, tshirts och strumpor
hade chansen att sno en landmina men... orkade inte O_o

Kattla
Citera
2004-03-22, 15:26
Medlem
ZätaGustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PikeWake
Då kläcker dumfan ur sig: "Jag lindade den kring kroppen".
Det var i och för sig en bra ursäkt att slänga ut honom ur kupén illa kvickt. Personligen hade jag gärna apterat honom och slängt honom efter tåget, men så får man visst inte göra...

För att förekomma tänkbara kommentarer: Jag vet att pentylen inte smäller av sig självt direkt. Jag tycker bara att folk som hanterar sprängämnen på ett sådant sätt förtjänar att få kroppsdelar bortsprängda - helst då i enskildhet så att inga oskyldiga drabbas.

Att linda pentyl runt kroppen är i allra högsta grad konventionell metod att förvara sprängmedel.
Det är ju det enda sättet att hålla pentylen mjuk i stark kyla i väntan på ett överfall eller liknande.
Citera
2004-03-22, 23:29
Medlem
Lassemans avatar
1 låda lightsticks
5 par långkalsonger
12 par tunna strumpor
4 par tjocka strumpor
2 par blåa skjortor
2 st värmetröjor
5 par gröna boxershorts
1 par Sjöstridsbyxor
1 st 40mm patron (Oladdad)
22 påsar med saffran
1 Balaklava
1 par skinnhandskar
1 par fodrade arbetshandskar
2 par ofodrade arbetshandskar
1 par orangea vattentäta arbetshandskar
1 persedel påse
Citera
2004-03-23, 10:06
Medlem
Alltså hur faan har ni fått hem alltihopa?? Själv klarade jag inte mönstringen då jag har alldeles för dålig syn..
Citera
2004-03-23, 11:02
Medlem
Hercule Poirots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wickett
Alltså hur faan har ni fått hem alltihopa?? Själv klarade jag inte mönstringen då jag har alldeles för dålig syn..

Man har ju X antal månader på sig att ta hem skiten. Kommer ihåg att ibörjan var man ganska feg och vågade knappt sno ett par kalsonger. Ju mer van man blev vid lumpen ju mer snodde man. Sista månaden stal folk som korpar, bla. mer "grövre" saker som kängor, trosspackväskor, uniformer m.m.
Nu i efterhand så skulle man ju plockat hem mer saker än man gjorde... men men...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in