2009-10-27, 10:31
Avslutad
Annars är 100m väldigt svårt också att bli bäst i.
Citera
2009-10-27, 19:59
Medlem
tragic.s avatar
Tillåt mig att citera TS:

Citat:
Ursprungligen postat av Zalkman
Satt och funderade lite över olika sporter och hur dessa utövas då tanken slog mig: Vilken är det mest tekniskt avancerade/svåraste sporten?

Jag har ännu inte lyckats komma fram till vilken sport jag tror är svårast ännu så under tiden väder jag mig till FB publiken och frågar er vilken sport ni tror/tycker är den svåraste att utöva?

Jag tänker mig då själva utövandet på elitnivå och syftar då inte på konkurrensen utan helt enkelt på teknikutövningen i sporten.
Citera
2009-10-27, 22:43
Medlem
husseinbolts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adnanisH
Fotboll är nog ett av de svåraste sporterna. Bara ett litet tal lyckas nå proffs nivå. Det handlar inte om att bara jaga efter en boll, du måste ha en medfödd(!) spelkänsla, spelsinne, teknik, fysik och snabbhet. I alla andra sporter kan man faktiskt träna sig till att bli bra. Det räcker inte bara med att träna fotboll och sen tro att man blir något, man måste vara något unikt och ha egenskaperna sen låg ålder. Finns inte så många Xavis, Messis, eller för den delen Zlatans.

skämtar du eller? fotboll är ju lättast att bli proffs i finns 10 tusentals proffs i den sporten.
Citera
2009-10-27, 22:47
Medlem
husseinbolts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Sett till chansen att bli bäst i världen på sporten av alla utövare så är väl fotboll absolut svårast med tanke på mängden utövare.

ganska omöjligt att mäta den som är bäst spelare i världen
Citera
2009-10-28, 15:54
Bannlyst
Om man tänker hur svårt det är att utöva sporten öht (eftersom det är det som diskussionen handlar om) så skulle jag nog anse att stavhopp är det svåraste. Tror faktiskt att de flesta skulle få den där staven till ett hinder till än ett verktyg att hoppa högre.

Inom bollsport tror jag volleyboll är en av de svåraste (om man nu räknar bort de allra mest obskyra sporter som det tar tid bara att lära sig vad sporten går ut på). Hur många i skolan var det inte som hade problem att bara hålla bollen i spel, och då gällde det inte bara tjockisarna och brudarn, även många av atleterna hade det mycket svårt. Går man sedan in på de svårare grejerna, gl hf att lyckas göra en vettig hoppserv (och nej, att bara kasta upp bollen och slå över bollen medans man är i luften är inte en hoppserv). Möjligtvis att ni skulle lära er en hoppfloat.

Kan tänka mig att en del kampsporter är ganska svåra att utöva rent tekniskt. Har aldrig testat så vet inte vilka som skulle vara bland de svåraste kampsporterna.

Edit: testa att utföra olika sporter på fyllan, ju lättare sporten är ju lättare är den att utföra på fyllan
Senast redigerad av Dr stein 2009-10-28 kl. 16:06.
Citera
2009-11-03, 21:58
Medlem
Fotboll är nog svårast OCH komplexast. Det krävs nog flest olika slags färdigheter för att bli bra fotbollsspelare. Dessutom flest spelar sporten och sällan man får se några avancerade konststycken.
Citera
2009-11-06, 20:52
Medlem
Sporten eller spelet? Golf ingår tyvärr inte för under kategorin sport. Inte schack, poker, biljard etc. Säg vad ni vill, jävla trams. Alla dessa spel är skitsvåra så jag dissar inte på det sättet.

Mitt svar på frågan är att alla sporter är svåra på sitt sätt så det går inte att avgöra. Jobbigaste sporter är enklare, simning/längdskidor/boxning/motocross.
Citera
2009-11-07, 19:03
Medlem
Alla som pratar om fotboll kan ju dra nåt gammalt över sig. Det är ju knappt en sport. Dem som kallar sig "proffs" i detta utövande är ju långt ifrån idrottsmänniskor. Deras träningsscheman är oerhört lätta. Dem sysslar med annat så som fest tex under pågående säsonger, dem bryr sig om och har tid med att göra reklam och visa sig i offentliga sammanhang. Allt detta är helt omöjligt om man är en riktig idrottsman. För att klassas in där bör man hänge sitt liv åt sporten, se på Gunde, han åkte två vasalopp om dan i träningssyfte, Lance Armstrong cyklade på julafton. Det är engagemang! Inga helrör på vip-avdelningar på nattklubbar direkt, då kallas det showbiz!
Citera
2009-11-07, 19:33
Bannlyst
Gymnastik känns som en väldigt svår teknisk sport.

Dom måste vara duktiga i flera olika moment och alla är fysiskt ansträngade, och grädde på moset är det också en bedömningssport vilket gör det ännu svårare.
Citera
2009-11-07, 19:51
Medlem
Aleizohiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xd67
Fotboll är nog svårast OCH komplexast. Det krävs nog flest olika slags färdigheter för att bli bra fotbollsspelare. Dessutom flest spelar sporten och sällan man får se några avancerade konststycken.
Nej... bara... nej!
Du behöver inte ens bra teknik för att bli bra fotbollspelare. Saknar man medfödd bolltalang går det att träna upp till någonlunda nivå och sedan satsa på kondition som bara fan - då blir man hårdast arbetande spelaren på plan, vilket är också nyttigt, om inte nyttigast.

Tyvärr.

Svårt är lite olika definerat. Det är svårt för en nigerian att bli världens bäste skidhoppare/ishockeyspelare men kanske lättare att bli 10 000m löpare.

Sedan är ju de flesta sporterna relativt enkla. I få sporter måste du använda hjärnan. Därför avgör motivation och genetik oftast.
Citera
2009-11-07, 20:26
Medlem
tasys avatar
Varken fotboll, hockey, basket eller någon liknande lagsport med boll/puck kan knappast klassas som den svåraste sporten. Det handlar ju enbart om konkurrensen, och inte hur svårt det verkligen är att utöva sporten.

Själv tror jag att kampsport, hästpolo, stavhopp och kanske gymnastik som en av de mer tekniskt krävande och svåraste sporten att lära sig. Curling skulle nog ligga relativt högt också.
Citera
2009-11-07, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleizohiet
Nej... bara... nej!
Du behöver inte ens bra teknik för att bli bra fotbollspelare. Saknar man medfödd bolltalang går det att träna upp till någonlunda nivå och sedan satsa på kondition som bara fan - då blir man hårdast arbetande spelaren på plan, vilket är också nyttigt, om inte nyttigast.

Tyvärr.

Svårt är lite olika definerat. Det är svårt för en nigerian att bli världens bäste skidhoppare/ishockeyspelare men kanske lättare att bli 10 000m löpare.

Sedan är ju de flesta sporterna relativt enkla. I få sporter måste du använda hjärnan. Därför avgör motivation och genetik oftast.

Inte ens bra teknik? Vilken nivå pratar du om nu?
Svårt att definiera är det men i fotbollen finns det ingen logik och allt kan hända iom att det är 22 på plan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in