2017-07-19, 16:34
Bannlyst
Golf. Överlägset golf.
Ingen annan sport har det spannet när det gäller högsta kontra lägstanivå.
Citera
2017-07-20, 09:02
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gronbuske
Free solo climbing då? Vilken småfet gubbe som helst kan slå iväg en golfboll i rätt riktning, men på en bergvägg kommer man ingenstans om man inte har kropp och styrka för det. Väldigt mycket teknik och helkroppsstyrka krävs och utöver det innebär ett misstag lätt döden.
Om Free solo climbing hade varit lika svårt som golf skulle det inte finnas några utövare kvar, alla hade ramlat ner och slagit ihjäl sig inom ett par månader.
Citera
2017-07-21, 17:04
Medlem
gronbuskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Håller med. Många soffpotatisar försöker få det till att det är en stor konst att putta en boll framför sig.

En svår sport är en sport som väldigt få klarar av. Att en lätt sport har fler utövare får den konsekvensen att det är lättare (räknat i hur många som når toppen per antal utövare) att placera sig högt i en svår sport än i en lätt sport. Men att det är svårt att placera sig högt säger inget om sportens svårighetsgrad i sig. Att tjonga iväg en boll finns i många olika utföranden men just att det är så enkelt gör att massorna sysslar med det. Att 99,9% av de som endast klarar det mest elementära inte blir till något inom sin sport är inte en indikator på att sporten är krävande.

Precis vad jag menar. Alla sporter är ju svåra att vara bäst i, är det inte det pekar det bara på att det finns få utövare(eller möjligtvis att det finns ett tak och att flera är "bäst"). Bollsporter är ju ovanligt populära så det är klart det blir svårt att vara bäst där med så mycket konkurrens, men i princip alla bollsporter är väldigt simpla så att vem som helst kan utöva dem och jag ser inte golf som ett undantag.

Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Om Free solo climbing hade varit lika svårt som golf skulle det inte finnas några utövare kvar, alla hade ramlat ner och slagit ihjäl sig inom ett par månader.

Jag kan gå igenom en runda golf och få ner bollen i varje hål utan träning. Jag kan inte bestämma mig för att klättra upp för ett berg utan träning, troligtvis kommer jag inte långt innan jag trillar ner eller inte vågar längre.
Citera
2017-07-22, 17:26
Medlem
rex144s avatar
cykling... det krävs enorma fysiska insatser, det krävs många timmar i sadeln,
dessutom tillkommer vurpor, man är oskyddad,
på de stora tourer, Vuelata, Giro de Italia, tour de France, kör man i bergen, enorma stigningar, nere kan det vara 30 grader och uppe 5-8 grader,
dessutom ska man bemästra utförsåkning, 80-100km/h på slingriga, regniga smala bergsvägar , dessutom har man cyklister runt omkring sig
Citera
2017-07-22, 17:34
Medlem
Vem som helst klarar av att ställa sig på en fotbollsplan och sparka på en boll samt genomföra de grundläggande spelinslagen.

En person som aldrig prövat på konståkning klarar däremot inte av att genomföra ett enda moment i den sporten.

Vem som helst klarar av att springa 100 meter.

En person som aldrig prövat på att genomföra ett moment i gymnastikens ringar har däremot ingen möjlighet alls att klara av detta.

Det är lite grann så jag tänker när det gäller svårighetsgrad. Om de grundläggande momenten i sporten kan utföras av vem som helst utan förkunskaper så är just den sporten diskvalificerad från listan över de svåraste sporterna.

Om däremot de grundläggande momenten i sporten (som i t ex konståkning och gymnastik) överhuvudtaget inte kan utföras utan mycket lång och ansträngande träning, har sporten goda möjligheter att placera sig högt på samma lista.
Citera
2017-07-23, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gronbuske
Precis vad jag menar. Alla sporter är ju svåra att vara bäst i, är det inte det pekar det bara på att det finns få utövare(eller möjligtvis att det finns ett tak och att flera är "bäst"). Bollsporter är ju ovanligt populära så det är klart det blir svårt att vara bäst där med så mycket konkurrens, men i princip alla bollsporter är väldigt simpla så att vem som helst kan utöva dem och jag ser inte golf som ett undantag.

Jag kan gå igenom en runda golf och få ner bollen i varje hål utan träning. Jag kan inte bestämma mig för att klättra upp för ett berg utan träning, troligtvis kommer jag inte långt innan jag trillar ner eller inte vågar längre.
Men du kan säkert klättra upp för en ribbstol.
Så klättring klarar ju vem som helst.
Citera
2017-07-23, 22:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Vem som helst klarar av att ställa sig på en fotbollsplan och sparka på en boll samt genomföra de grundläggande spelinslagen.

En person som aldrig prövat på konståkning klarar däremot inte av att genomföra ett enda moment i den sporten.

Vem som helst klarar av att springa 100 meter.

En person som aldrig prövat på att genomföra ett moment i gymnastikens ringar har däremot ingen möjlighet alls att klara av detta.

Det är lite grann så jag tänker när det gäller svårighetsgrad. Om de grundläggande momenten i sporten kan utföras av vem som helst utan förkunskaper så är just den sporten diskvalificerad från listan över de svåraste sporterna.

Om däremot de grundläggande momenten i sporten (som i t ex konståkning och gymnastik) överhuvudtaget inte kan utföras utan mycket lång och ansträngande träning, har sporten goda möjligheter att placera sig högt på samma lista.
Vem som helst kan hänga i ett par ringar eller ta sig fram på skridskor.
Citera
2017-07-23, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snall
Vem som helst kan hänga i ett par ringar eller ta sig fram på skridskor.

Du får inga poäng för att hänga eller åka skridskor.
Citera
2017-07-23, 23:39
Bannlyst
Citat:
Du får inga poäng för att hänga eller åka skridskor.
Du får inte medalj i kvartersmästerskapen om du gör 38:19 på 100m.
Citera
2017-07-23, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snall
Du får inte medalj i kvartersmästerskapen om du gör 38:19 på 100m.

Du slutför dock tävlingen helt enligt regelboken. Det krävs ingen som helst övning eller talang för att slutföra ett 100 meters lopp. Däremot krävs det oerhört mycket övning för att klara av att slutföra ett enda delmoment i konståkning eller gymnastik.
Citera
2017-07-23, 23:49
Bannlyst
Citat:
Du slutför dock tävlingen helt enligt regelboken. Det krävs ingen som helst övning eller talang för att slutföra ett 100 meters lopp. Däremot krävs det oerhört mycket övning för att klara av att slutföra ett enda delmoment i konståkning eller gymnastik.
Jag skulle lätt genomföra en tävling i konståkning helt enligt regelboken.
Jag vidhåller att golf är den svåraste sporten.
Citera
2017-07-24, 00:02
Medlem
LaLocas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleizohiet
Nej... bara... nej!
Du behöver inte ens bra teknik för att bli bra fotbollspelare. Saknar man medfödd bolltalang går det att träna upp till någonlunda nivå och sedan satsa på kondition som bara fan - då blir man hårdast arbetande spelaren på plan, vilket är också nyttigt, om inte nyttigast.

Tyvärr.

Svårt är lite olika definerat. Det är svårt för en nigerian att bli världens bäste skidhoppare/ishockeyspelare men kanske lättare att bli 10 000m löpare.

Sedan är ju de flesta sporterna relativt enkla. I få sporter måste du använda hjärnan. Därför avgör motivation och genetik oftast.

Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
När någon skriver "calories" menar man generellt KILOKALORIER. Dessutom så står det även utskrivet i energi (3-4000 KJ) vilket blir 600-1000 kilokalorier.

Bror duktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in