Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-08-08, 18:41
  #1
Medlem
Zalkmans avatar
Satt och funderade lite över olika sporter och hur dessa utövas då tanken slog mig: Vilken är det mest tekniskt avancerade/svåraste sporten?

Jag har ännu inte lyckats komma fram till vilken sport jag tror är svårast ännu så under tiden väder jag mig till FB publiken och frågar er vilken sport ni tror/tycker är den svåraste att utöva?

Jag tänker mig då själva utövandet på elitnivå och syftar då inte på konkurrensen utan helt enkelt på teknikutövningen i sporten.
Citera
2009-08-08, 18:50
  #2
Medlem
U137s avatar
Kan tänka mig att backhoppning inte är helt enkelt, det finns inte mycket plats för misstag om man säger så

Sedan har jag hört att curling ska vara apsvårt.
Citera
2009-08-08, 19:09
  #3
Avstängd
Enigmiums avatar
Skateboard är jävligt svårt att bli ruskigt bra i.
Eller är jag ute och cyklar gällande vad för svar du förväntade dig?
Citera
2009-08-08, 19:42
  #4
Medlem
Ace Venturas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U137
Sedan har jag hört att curling ska vara apsvårt.
Curling tror jag också har en topp-5 placering. Golf är helt klart där uppe och kanske även "konstsporter" som (rytmisk)gymnastik, simhopp, konståkning m.m.
Citera
2009-08-08, 20:06
  #5
Avstängd
PRiVATEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zalkman
Vilken är det mest tekniskt avancerade/svåraste sporten?

Springa 100 meter utan doping.
Citera
2009-08-08, 20:07
  #6
Medlem
SweTechs avatar
Att bara skriva namn på sporter räknas som OT då inläggen inte är av diskuterande art.

//Moderator
Citera
2009-08-08, 20:08
  #7
Medlem
Ronilles avatar
Alltså, jag tror att det är svårt att generalisera och svara på den frågan. Det beror ju på viilka fysiska förutsättningar personen har som utför sporten. En del kanske tycker kicka boll är skitsvårt medan andra tycker längdskidåkning är simpelt.
Citera
2009-08-08, 20:08
  #8
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PRiVATE
Springa 100 meter utan doping.

100 meter är tekniskt svårt men vad har dopad eller icke dopad med saken att göra? Det blir ju inte lättare att utföra något tekniskt bara för att du är mer uthållig/stark.
Citera
2009-08-08, 21:06
  #9
Medlem
selvovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ace Ventura
Curling tror jag också har en topp-5 placering. Golf är helt klart där uppe och kanske även "konstsporter" som (rytmisk)gymnastik, simhopp, konståkning m.m.
Vafan? först trodde jag ni var ironiska, men när du nämner svåra sporter som gymnastik och simhopp i samband med curling kan jag bara skaka på huvudet
Curling är apenkelt, kräver ingen vidare fysik, inte heller någon vidare precision, och konkurrensen är knappast stenhård. Fast nu när jag läser igen ser jag att du måste skämta Nåja, av alla de sporter jag prövat känns ju gymnastik som den överlägset svåraste...
Citera
2009-08-08, 21:22
  #10
Medlem
Zalkmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ace Ventura
Curling tror jag också har en topp-5 placering. Golf är helt klart där uppe och kanske även "konstsporter" som (rytmisk)gymnastik, simhopp, konståkning m.m.

Nja, kan inte säga att jag håller med ang Curling och Golf, visst är de nog svåra att utöva men det finns fortfarande "ganska stort" rum för misstag om du förstår vad jag menar. Gör du ett misstag i till exempel konståkning är du ju rätt rökt vad gäller topplaceringar även om du kanske egentligen är bäst. Skulle du inom golf göra ett misstag har du ju 71 hål kvar att reparera skadan och ändå vinna tävlingen (under förutsättningar att du gör misstaget på hål 1 vill säga).

Personligen tror jag de idrotter som ställer högst krav på respektive utrymme är de sporter som lämnar minst utrymme för misstag. Och man kan ju självklart hävda att det inte finns några sporter på elitnivå där det finns utrymme för misstag men personligen tror jag skillnaden är ganska stor.

Har ännu inte kommit fram till vilken sport jag tror är svårast ännu men so du skrev ställer nog bedömningssporter rätt höga krav på sina utövare. En annan sport som ploppar upp såhär i huvudet är alpin skidåkning, ett misstag och du är rökt..
Citera
2009-08-08, 21:33
  #11
Medlem
SweTechs avatar
Svaret beror ju lite på vad definitionen av svår är.

För mig är det en sport där man måste kombinera många moment t.ex fart, kraft, koordination och för mig finns det bara ett svar.

En sport där du ska ha kontroll över en gummibit med hjälp av en klubba medans du står på några milimeters stål ovanpå is och där minst 3 motståndare försöker köra över dig... Det är svårt.
Citera
2009-08-08, 21:41
  #12
Medlem
fugus avatar
Känns som någon gymnastikgren bör vara svårast rent tekniskt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback