2009-10-25, 00:14
Medlem
tragic.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Inte för att jag VET hur det ligger till nu men jag tror tresteg är sjukt svårt. Det ser iaf riktigt svårt ut.

Det är svårt, men inte så svårt. Den tekniskt svåraste friidrottsgrenen är definitivt stavhopp.

Citat:
Ursprungligen postat av knuur
Det gäller inte bara att klara av dessa moment, utan allting som händer går ju inte att förutspå. Gymnastik t.ex. är det ju inte samma stress, du behöver inte ändra dina beslut lika fort. Det du gör är intränat. Medan sporter som Hockey och Boxning, då måste du avläsa situationen, och leverera därefter.

Sporter som utövas utomhus är också svårt, då man måste anpassa sig efter väderförhållanden. Sidovind i stavhopp kan t ex göra så även elitidrottarna missar mattan, regn kan få en att tappa i greppet, medvind kan resultera i att staven går av, motvind kan göra så man inte ens kommer fram till mattan.. Dessutom måste du välja rätt stav (styvhet, längd) att använda beroende på vilken höjd ribban är på, vilket väderförhållande det är, din dagsform, mm. Plus att du måste bedömma vilket avstånd ribban ska vara på (dvs hur nära eller långt ifrån stavhoppslådan den ska vara), du ska kunna räkna ut var någonstans du kommer nå din högsta höjd innan du hoppar så du vet om du behöver flytta ribban 5cm framåt eller bakåt.
Citera
2009-10-25, 17:41
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knuur
Det gäller inte bara att klara av dessa moment, utan allting som händer går ju inte att förutspå. Gymnastik t.ex. är det ju inte samma stress, du behöver inte ändra dina beslut lika fort. Det du gör är intränat. Medan sporter som Hockey och Boxning, då måste du avläsa situationen, och leverera därefter.

Men Vem som helst som kan stå på ett par skridskor kan åka fram mot ett mål och göra mål.
Självklart är det svårare än så på elitnivå...

Men då är det motståndet som är svårt. INTE sporten i sig.
Citera
2009-10-25, 21:52
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Men Vem som helst som kan stå på ett par skridskor kan åka fram mot ett mål och göra mål.
Självklart är det svårare än så på elitnivå...

Men då är det motståndet som är svårt. INTE sporten i sig.

Men så kan man säg om nästan vilken sport som helst. Ligger ribban på 1m tror jag de flesta klarar att hoppa över den med stav också.

Säger fortfarande att 10 st Ironman i rad är det svåraste
Citera
2009-10-25, 23:45
Medlem
Har alltid talat för amerikansk fotboll att vara den mest taktiskt och strategisktkrävande sporten.. Har dock för mig jag läste någonstans att träffa bollen rätt i baseboll var det svåraste man kunde göra i sportvärlden..
Citera
2009-10-26, 00:35
Medlem
tragic.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
Men så kan man säg om nästan vilken sport som helst. Ligger ribban på 1m tror jag de flesta klarar att hoppa över den med stav också.

Säger fortfarande att 10 st Ironman i rad är det svåraste

Fast ribban går inte att lägga på 1m i stavhopp Den lägsta höjden du måste kunna ta dig över för att vara med och tävla är någonstans vid 2m.
Citera
2009-10-26, 02:31
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tragic.
Fast ribban går inte att lägga på 1m i stavhopp Den lägsta höjden du måste kunna ta dig över för att vara med och tävla är någonstans vid 2m.

Och lägsta nivån för att spela en hockeymatch i Sverige är lite högre än "wh0re" får det att låta som så vad är skildnaden? Klart sätter man på 5 rullstolsbundna pensionärer skriskor och knuffar ut dem på isen så är det inte så svårt men då borde man få lägga ribban så lågt man vill också.
Citera
2009-10-26, 16:36
Bannlyst
Fotboll är nog ett av de svåraste sporterna. Bara ett litet tal lyckas nå proffs nivå. Det handlar inte om att bara jaga efter en boll, du måste ha en medfödd(!) spelkänsla, spelsinne, teknik, fysik och snabbhet. I alla andra sporter kan man faktiskt träna sig till att bli bra. Det räcker inte bara med att träna fotboll och sen tro att man blir något, man måste vara något unikt och ha egenskaperna sen låg ålder. Finns inte så många Xavis, Messis, eller för den delen Zlatans.
Citera
2009-10-26, 20:37
Medlem
alternativ

Beroende på hur man ser det så tror jag som någon var inne på att hästpolo är väldigt svårt - och då tar jag inte ens med i ekvationen att man måste vara rik för att ens kunna prova.

Att lära sig kontrollera en häst på det sättet tar säkert 15-20 års ridning. Lägg till elementet att i fart träffa en liten boll som dessutom rör på sig med en klubba som är längre än en golfklubba.

Har ingen data men kan tänka mig att medelåldern på en bra spelare är väldigt hög. Som tumregel brukar man säga i idrott att det tar 10 år att bli väldigt bra i något. Känns som att hästpolo borde ta längre tid

Golf tycker jag inte är så svårt egentligen, vem som helst kan ju ha tur ett hål och göra hole-in-one. Sätt dig på en häst och hoppas att få till ett turslag i hästpolo så får vi se hur det går.
Citera
2009-10-26, 22:39
Medlem
wh0res avatar
Sett till chansen att bli bäst i världen på sporten av alla utövare så är väl fotboll absolut svårast med tanke på mängden utövare.
Citera
2009-10-26, 22:53
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Sett till chansen att bli bäst i världen på sporten av alla utövare så är väl fotboll absolut svårast med tanke på mängden utövare.

.
Senast redigerad av u_n_me 2009-10-26 kl. 22:55.
Citera
2009-10-27, 07:19
Medlem
jazzgossens avatar
Citat:
Sant.
Citera
2009-10-27, 09:08
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzgossen
Sant.

Om antalet utövare är det stora kriteriet så tycker jag att sporter att individuella sporter som dessutom alla inte har tillgång till kan vara svårare så som golf eller tennis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in