Tävlar man i bodybuilding så ser jag inte det som fusk att ta anabola då det är så utbrett.
Personligen kommer jag antagligen aldrig ta anabola då jag inte tycker fördelarna väger upp nackdelarna. Men att det är olagligt påverkar mitt beslut väldigt lite. Jag hade t ex aldrig fått för mig att testa heroin även om det var lagligt och socialt accepterat.
Frågan om det ska vara olagligt/lagligt beror på hur mycket man tycker samhället ska bestämma över oss. Ska man då även förbjuda folk köra skidor off-pist? Att klättra i berg utan skyddslina? Att hoppa bungy-jump? osv. Jag tycker att när man blir vuxen så borde man själv få välja vilka risker man vill ta så länge det inte går ut över andra.
Och om man nu tycker att det inte borde vara tillåtet inom tävlingar så tror jag det måste testat mycket oftare och under tävlingar och även att domare inte ska uppmuntra mer och mer massa vilket är omöjligt att upnå rent.
De flesta argument är att de vill att alla ska tycka just som de, för det är rätt. Alla har vi våra anledningar till varför vi gör saker och någon annan ska inte berätta vad vi har för anledning till varför vi gör något.
T ex Axon
Citat:
"Oavsett vilken nivå man tränar på och oavsett om man tävlar i längskidåkning, friidrott eller kroppsbyggning så är träning hälsa och välmående i mina ögon. Man gör det för att man älskar att pressa sin kropp mot nya mål och se vad den klarar av. Man gör det för att man mår så himla bra av det."
Detta är absolut inget fel på det han tycker men att dra slutsatsen att alla tränar av den anledningen och därför inte bör ta anabola tycker jag är lite dumt.
Sen även de som är för anabola verkar vilja övertyga alla om att just fördelarna överväger nackdelarna.
Jag har pratat med en gammal byggare som tävlade och var ganska stor på 60-70 talet och idag kan han inte höja sina armar över huvudet och är sliten och kommer antagligen leva några år mindre. Men han berättade att han inte skulle tvekat att göra om allt igen. Alla kommer vi dö någon gång och livet handlar inte om kvantitet utan kvalitet. Och vad som är kvalitet är det upp till var och en att bestämma enligt mig.
Jag avslutar med ett litet citat
Citat:
The shoe that fits one person pinches another; there is no recipe for living that suits all cases.
Carl Jung