2009-08-08, 16:10
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Varför ska man i en artikel om doping som är olagligt och fel prata om dess fördelar?

Ska man i en seriös narkotikaartikel säga att man faktiskt blir riktigt glad av kokain tycker du?
Det är väl klart som fan att man skall ta upp det i en narkotikaartikel att man blir skitglad av kokain, om den nu skall behandla kokain. Det är väl aning missvisande att inte ta del av hela informationen eller?

Knappast informativt om man undanhåller information.
Citera
2009-08-08, 16:14
Medlem
Jotuns avatar
http://www.dn.se/nyheter/sverige/delar-av-kroppsbyggareliten-misstanks-for-dopning-1.927048
Citera
2009-08-08, 16:28
Medlem
Bronkzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lustgasad
Källa på det?

Jag vet inte, men man kan nog bli ganska stor utan steroider också.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/delar-av-kroppsbyggareliten-misstanks-for-dopning-1.927048

edit: asch för sent ute .
Citera
2009-08-08, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebastiano
Så för att de båda kom samtidigt så har de med varann att göra?
Du kan inte tänka dig att tillväxthormon som säger åt din kropp att växa även kan få dina inre organ att göra det?

Nej jag säger det av PERSONLIG erfarenhet.
Citera
2009-08-08, 16:34
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Droom
Jag ser bara ingen anledning till att låta något så dekaden vara lagligt. Det tillför inget och skadar människor som inte kan hantera det.
Jag håller med dig, frågan är ju egentligen bara vart man skall dra gränsen emellan personlig frihet och samhällsskada. Tydligen är den dragen någonstans emellan AAS och alkohol i Sverige, då dopinglagen har minst straff på brottsskalan av alla läkemedel som är olagliga att använda.

I arabvärlden är den dragen emellan alkohol och doping/cannabis. Där AAS och cannabis är lagligt medan alkohol är olagligt.

I större delen av världen är AAS lagligt, dessa länder är iofs rätt fail i regel. UK är väl det landet som är mest framåt där AAS är lagligt.
Citera
2009-08-08, 16:37
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ordna
Nej jag säger det av PERSONLIG erfarenhet.
Du vet iofs inte om det beror på både insulin och hGH samtidigt, eller?

För övrigt så bidrar insulin till ökat visceralt fett. Tex klassiska ölmage looken där de ofta har lite subkutant fett. Det betyder inte heller att dina organ har växt.
Citera
2009-08-08, 16:40
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Att göra allt som kan vara farligt lagligt för att det ska finnas mer kunskap är inget hållbart alternativ. Nu finns det redan mycket kunskap och även om man minskar riskerna kommer bruket att öka 1000-faldigt om det blir lagligt.
All kriminologi pekar åt andra hållet. Knappast att det är 1000ggr fler som brukar AAS i UK än i Sverige bara för att det är lagligt där.

USA verkar ju också ha lyckats med sin kriminalpolitik. Hårdare straff = Bättre.
Citera
2009-08-08, 16:43
Medlem
murdans avatar
Citat:
Att göra allt som kan vara farligt lagligt för att det ska finnas mer kunskap är inget hållbart alternativ. Nu finns det redan mycket kunskap
Informationen finns där, men många struntar i att läsa på vilket gör att det blir galet (kunskapen finns inte). Vad jag menar är att med legalisering blir det lättare för informationen att nå massan = skadereducering

Citat:
och även om man minskar riskerna kommer bruket att öka 1000-faldigt om det blir lagligt.
Finns inga studier som stärker det påståendet. Dessutom gör det ingenting om flera människor använder, om skaderisken är såpass låg.

Citat:
Ja, man får helt enkelt lära sig av sina misstag och ha en väldigt restriktiv drogpolitik.
Förbud är en fin tanke, men det fungerar inte.
Citera
2009-08-08, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
All kriminologi pekar åt andra hållet. Knappast att det är 1000ggr fler som brukar AAS i UK än i Sverige bara för att det är lagligt där.
Det har jag ingen siffror på, har du? Är alla AAS lagliga i UK? Det har jag missat.

Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
USA verkar ju också ha lyckats med sin kriminalpolitik. Hårdare straff = Bättre.

Inga straff = Bättre?

Citat:
Ursprungligen postat av murdan
Informationen finns där, men många struntar i att läsa på vilket gör att det blir galet (kunskapen finns inte). Vad jag menar är att med legalisering blir det lättare för informationen att nå massan = skadereducering

Finns rätt mycket information om att alkohol är skadligt, men jag ser skadligt fulla människor vart jag än går en fredagkväll.
Citat:
Ursprungligen postat av murdan
Finns inga studier som stärker det påståendet. Dessutom gör det ingenting om flera människor använder, om skaderisken är såpass låg.

Jag baserade det på egna erfarenheter. Många droger skiter folk i att använda för att de är olagliga. Alkohol är farligt, men eftersom det är lagligt dricker folk det.
Sitter du på någon studie som tyder på att bruket INTE skulle öka om det blev olagligt?
Senast redigerad av Droom 2009-08-08 kl. 16:48.
Citera
2009-08-08, 17:09
Medlem
murdans avatar
Citat:
Finns rätt mycket information om att alkohol är skadligt, men jag ser skadligt fulla människor vart jag än går en fredagkväll.
Skillnaden är att dom troligen vet om de flesta skadorna alkohol kan leda till(hoppas jag), men har gått förbi moraldebatten med sig själva och gjort ett val. Väldigt många människor vill ha vad som är dåligt för dom.

Sen handlar det lite om våra traditioner och grupptryck också, men det ligger lite väl långt ifrån ämnet
Citat:
Jag baserade det på egna erfarenheter. Många droger skiter folk i att använda för att de är olagliga. Alkohol är farligt, men eftersom det är lagligt dricker folk det.
Lagen har inte alltid rätt.

Citat:
Sitter du på någon studie som tyder på att bruket INTE skulle öka om det blev olagligt?
Nope, inte för AAS.
Citera
2009-08-08, 17:10
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Det har jag ingen siffror på, har du? Är alla AAS lagliga i UK? Det har jag missat.
Ja alla AAS är lagliga att använda där.
Nej har inga vetenskapliga siffror på det ifrån Sverige, mer än att det är vanligare med AAS i UK än i Sverige. Här är en länk i alla fall.

http://www.sr.se/Ekot/artikel.asp?artikel=589860
Det skall ligga runt 1.5%-2% på folk som har gått ut nian i Sverige jämfört med 2.5% i UK där det är lagligt att använda alla AAS.

http://www.gdcada.org/statistics/steroids.htm
Citat:
8th Grade
2.5%
lifetime
I hela sitt liv hade totalt 2.5% använt AAS minst en gång

Citat:
Inga straff = Bättre?
När det gäller doping, ja. Helt seriöst tror jag skadorna hade blivit mindre om det var tillåtet än om det var otillåtet. AAS relaterade skador i UK är mindre än i Sverige.

Citat:
För att det är så utbrett. AAS är det minst accepterade läkemedlet som finns. Du kan säga till dina vänner att du röker på, men knappast att du injicerar testosteron.
Citera
2009-08-08, 18:19
Medlem
Tävlar man i bodybuilding så ser jag inte det som fusk att ta anabola då det är så utbrett.

Personligen kommer jag antagligen aldrig ta anabola då jag inte tycker fördelarna väger upp nackdelarna. Men att det är olagligt påverkar mitt beslut väldigt lite. Jag hade t ex aldrig fått för mig att testa heroin även om det var lagligt och socialt accepterat.

Frågan om det ska vara olagligt/lagligt beror på hur mycket man tycker samhället ska bestämma över oss. Ska man då även förbjuda folk köra skidor off-pist? Att klättra i berg utan skyddslina? Att hoppa bungy-jump? osv. Jag tycker att när man blir vuxen så borde man själv få välja vilka risker man vill ta så länge det inte går ut över andra.

Och om man nu tycker att det inte borde vara tillåtet inom tävlingar så tror jag det måste testat mycket oftare och under tävlingar och även att domare inte ska uppmuntra mer och mer massa vilket är omöjligt att upnå rent.

De flesta argument är att de vill att alla ska tycka just som de, för det är rätt. Alla har vi våra anledningar till varför vi gör saker och någon annan ska inte berätta vad vi har för anledning till varför vi gör något.

T ex Axon
Citat:
"Oavsett vilken nivå man tränar på och oavsett om man tävlar i längskidåkning, friidrott eller kroppsbyggning så är träning hälsa och välmående i mina ögon. Man gör det för att man älskar att pressa sin kropp mot nya mål och se vad den klarar av. Man gör det för att man mår så himla bra av det."
Detta är absolut inget fel på det han tycker men att dra slutsatsen att alla tränar av den anledningen och därför inte bör ta anabola tycker jag är lite dumt.

Sen även de som är för anabola verkar vilja övertyga alla om att just fördelarna överväger nackdelarna.

Jag har pratat med en gammal byggare som tävlade och var ganska stor på 60-70 talet och idag kan han inte höja sina armar över huvudet och är sliten och kommer antagligen leva några år mindre. Men han berättade att han inte skulle tvekat att göra om allt igen. Alla kommer vi dö någon gång och livet handlar inte om kvantitet utan kvalitet. Och vad som är kvalitet är det upp till var och en att bestämma enligt mig.

Jag avslutar med ett litet citat
Citat:
The shoe that fits one person pinches another; there is no recipe for living that suits all cases.
Carl Jung
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in