2010-10-21, 22:32
Medlem
Deedles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Spartacus är ju en historisk person som fanns på riktigt. Han blev den mest kända ledaren under ett stort slavuppror som hotade republiken. Så det kan man göra många spännande säsonger av. Läs på wikipedia om du vill veta mer om detta helgon som alltid var på de förtrycktas sida:

http://en.wikipedia.org/wiki/Spartacus

Annars får vi bara hoppas på att Whitfield blir bra igen och förhoppningsvis kan fortsätta i framtiden. Jag har ingen aning om hur farlig hans cancer är. En i värsta fall lösning vore att ta in en annan skådespelare. Men lägga ner serien hoppas jag dem inte gör. Men hur som helst så har jag goda förväntningar på prequeln som kommer i januari.
Nog vet jag vem Spartacus är men serien handlar ju inte om personen Spartacus, utan det var ju Batiatus som gav han namnet efter han överlevde sin egen avrättning.

Läste även om att han överlever sin cancer men kommer nog vara borta ett tag.
Citera
2010-10-21, 22:55
Medlem
Panzerbat.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deedle
Nog vet jag vem Spartacus är men serien handlar ju inte om personen Spartacus, utan det var ju Batiatus som gav han namnet efter han överlevde sin egen avrättning.

Hur menar du nu? Att Batiatus gav honom namnet efter slavrebellen efter hans seger? Jävligt passande då att han äger en annan gladiator vid namn Cirxus och en doctore som heter Oenomaus.
Citera
2010-10-21, 23:10
Medlem
Citat:

Så som jag förstår det handlar serien alltså om den historiska personen Spartacus och hur det gick till när han blev ledaren för alla slavar. Väldigt lite är känt om Spartacus innan han blev den stora slavledaren. Man får exempelvis aldrig höra hans riktiga namn. Det som är känt om honom är det som visas i serien. Så förstår jag det iaf.
Citera
2010-10-21, 23:14
Medlem
Panzerbat.s avatar
Citat:
Så som jag förstår det handlar serien alltså om den historiska personen Spartacus och hur det gick till när han blev ledaren för alla slavar. Väldigt lite är känt om Spartacus innan han blev den stora slavledaren. Man får exempelvis aldrig höra hans riktiga namn. Det som är känt om honom är det som visas i serien. Så förstår jag det iaf.
Japp.

Saxat från wikipedia;
Spartacus: Blood and Sand is a Starz television series that premiered on January 22, 2010. The series focuses on the historical figure of Spartacus (played by Andy Whitfield), a Thracian gladiator who from 73 to 71 BC led a major slave uprising against the Roman Republic. Executive producers Steven S. DeKnight and Robert Tapert focused on structuring the events of Spartacus' obscure early life leading to the records of history.
Citera
2010-10-21, 23:58
Medlem
Det är säkert nån som redan frågat detta, men är det någon som vet när nya avsnitt av spartacus kommer?
Citera
2010-10-22, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dorogayamoya
Det är säkert nån som redan frågat detta, men är det någon som vet när nya avsnitt av spartacus kommer?

Det är mycket möjligt att det aldrig blir någon fortsättning.
Citera
2010-10-22, 00:35
Medlem
Deedles avatar
Citat:
Jag tvekar dock, från S01E01

"Vad heter han"

"Jag brydde mig aldrig om att fråga"

"Sätter han strider på"
"Som legenden av thrakierkungen"
"Spartacus kallades han"

Eller är jag ute och cyklar? Har inge grepp på mytologi(eller sanning, beroende på vem man frågar)
Enligt mig låter det som att Spartacus redan har levt och att de ger honom namnet Spartacus eftersom hans "fightingstil" påminner dem om honom.
Citera
2010-10-22, 00:41
Medlem
Citat:

"Vad heter han"

"Sätter han strider på"
"Spartacus kallades han"

Eller är jag ute och cyklar? Har inge grepp på mytologi(eller sanning, beroende på vem man frågar)
Enligt mig låter det som att Spartacus redan har levt och att de ger honom namnet Spartacus eftersom hans "fightingstil" påminner dem om honom.

Ja fast Thrakierkungen Spartacus var inte den stora uppror- och slavledaren som utmanade Rom. Nu vet jag inte om manusförfattaren har hittat på det där med att Spartacus har fått namnet från Thrakierkungen men det är iaf säkert att serien alltså handlar om den historiska Spartacus. Den "riktiga" Spartacus blev i vilket fall inte lika känd som slavledaren Spartacus och därmed är det slavledaren och inte Thrakierkungen som vi minns och gör teveserier av.
Citera
2010-10-22, 00:43
Medlem
Deedles avatar
Citat:
Ja fast Thrakierkungen Spartacus var inte den stora uppror- och slavledaren som utmanade Rom. Nu vet jag inte om manusförfattaren har hittat på det där med att Spartacus har fått namnet från Thrakierkungen men det är iaf säkert att serien alltså handlar om den historiska Spartacus. Den "riktiga" Spartacus blev i vilket fall inte lika känd som slavledaren Spartacus och därmed är det slavledaren och inte Thrakierkungen som vi minns och gör teveserier av.
Ah, så det var så pass invecklat
Tack för infon.
Citera
2010-10-22, 00:45
Medlem
Panzerbat.s avatar
Citat:

"Vad heter han"

"Sätter han strider på"
"Spartacus kallades han"

Du har ju lite rätt i att Spartacus redan har levt och att de ger honom namnet därefter. Om jag inte är helt ute och cyklar så fanns det någon eller några Thrakiska kungar vid namn Spartacus. Batiatus gav honom således ett "scennamn" eller vad man nu ska kalla det, som härstammade från en (eller flera) gamla kungar bland Thrakerna.

Serien handlar om rebelledaren Spartacus.

Edit; Tvåa på bollen.
Citera
2010-10-22, 01:01
Medlem
Deedles avatar
Påtal om det, får man någonsin reda på vad han heter egentligen? Han nämner bara att de inte är hans riktiga namn hela tiden
Citera
2010-10-22, 11:48
Medlem
Friendslayers avatar
Citat:
Påtal om det, får man någonsin reda på vad han heter egentligen? Han nämner bara att de inte är hans riktiga namn hela tiden

Om hans riktiga namn någon gång blev nerskrivet så har det förlorats under historiens gång.
Vi kommer antagligen aldrig få veta hans riktiga namn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in