2009-08-02, 17:36
Bannlyst
Jag fick en tanke av den här tråden.
Hade Queen varit lika uppskattade idag om Freddie Mercury inte dött före sin tid?
Citera
2009-08-02, 17:37
Medlem
ensiferums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friboren
Instämmer med föregående talare. Elvis är verkligen inte så bra som många anser. Jag vill också nämna The Beatles.

Beatles är ju skitbra! Tycker inte deras musik är överskattat alls, däremot kan jag se att folk tycker de är skitbra musiker och rent tekniskt är de inte de, men de lyckades verkligen blanda de perfekta ackorden.

Och enda anledningen till att de slog så jävla stort var väll för att de var i princip... först med pop
Citera
2009-08-02, 18:10
Medlem
Johan Palm
Citera
2009-08-02, 18:38
Medlem
Hirvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NakaA
Hade Queen varit lika uppskattade idag om Freddie Mercury inte dött före sin tid?
Alltså, om du tänker efter så har dom typ efter Beatles gjort flest "hits" av alla band någonsin, flest låtar man känner igen.

Ett band det är lite tabu att ogilla är annars Maiden, eftersom dom kör "sin grej". men jag köper iofs det argumentet lite, man ska inte beskylla Markoolio för att sakna djup i sina låtar, samma princip gäller väl Maiden.
Citera
2009-08-02, 18:43
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NakaA
Det tror jag i allra högsta grad. De hade ju en tjugoårig karriär bakom sig och var redan ett av de tokstörsta arenabanden i sin tid. Man kan ju nästan våga påstå att intresset för Queen, och den typen av rock i allmänhet, hade börjat svalna ordentligt före Freddie Mercurys död. Han var redan legend innan han dog.
Citera
2009-08-02, 19:19
Medlem
Pais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elevator
så tröttsamt argument, att inte alla kroniska håkanhatare kan komma på något nytt på snart tio år.

det handlar inte om att ''komma på'' saker, det är sanningen. Finns inte mycket mer att säga om han, snubben kan förfan inte sjunga. slut
Citera
2009-08-02, 23:54
Medlem
elevators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pai
det handlar inte om att ''komma på'' saker, det är sanningen. Finns inte mycket mer att säga om han, snubben kan förfan inte sjunga. slut

det är du som har fått begreppet "sjunga" helt om bakfoten uppenbarligen. hur fan drar du gränsen där folk inte kan sjunga? håkan har ett av de mest personliga uttrycken i sverige, och rösten är det inget fel på. jag kan förstå att människor reagerade på rösten i och med första albumet, där jag för övrigt anser att han var som bäst, men efter det så handlar det enbart om att hacka så mycket det går. såna som du har bestämt er för längesedan, skulle håkan börja sjunga som en sopran skulle du ändå påstå att han inte kan sjunga. det är svårt att medge att man ändrat uppfattning, det verkar vara där skon klämmer.
Citera
2009-08-03, 00:41
Medlem
Nojlagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu

Frank Sinatra
Alltså, Sinatra verkar ju vara lite av en legend. Jag har i och för sig inte lyssnat in mig på hans material i någon utsträckning. Men de låtar man någonsin hört lite här och där i allehanda filmer osv får mig att fundera på varför karln är legend. Det låter lite släpigt och oengagerat, mer som att han pratsjunger till den där hissmusiken. Jag har hört dansbandssångare som engagerar mig mer. Varför tycks en hel generation vara helt sålda på Frank Sinatra?

Håller inte med. Det är ju den släpiga sången som är det sköna med Sinatra. Lite som dåtidens släpiga rappare.
Citera
2009-08-03, 00:42
Medlem
När man pratar om sångare och kritiserar någon som är dålig, hur kommer det sig att de alltid har "känsla och personlighet" enligt deras anhängare hur sjukt dåliga de än må vara.
Citera
2009-08-03, 01:02
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nojlaget
Håller inte med. Det är ju den släpiga sången som är det sköna med Sinatra. Lite som dåtidens släpiga rappare.
Ja, det kanske var världens coolaste pryl när det begav sig. Efter mitt inlägg med Sinatra började jag fundera lite, och jag börjar undra om inte Sinatras storhet kanske också handlade om dåtida machoideal. Han var en cool filmtuffing, kunde sjunga(?), var klädd i kostym och de flesta var övertygade om att han hade mer eller mindre koppling till maffian i New York. Även där lite jämförelse med nutida rappare.
Citera
2009-08-03, 01:15
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridollf
När man pratar om sångare och kritiserar någon som är dålig, hur kommer det sig att de alltid har "känsla och personlighet" enligt deras anhängare hur sjukt dåliga de än må vara.
Man får nog skilja lite på äpplen och päron. Jag tycker t ex att Nick Cave har en av de starkare scenpersonligheterna som finns. Däremot kan ju karln knappt ta en ren ton. Det finns en energi i hans röst och framför allt ett djup i hans texter som gör hans låtar helt oemotståndliga. Men rent sångtekniskt låtar han mest som en bakfull a-lagare. Här måste man börja göra skillnad på vad som gör en bra artist och en bra sångare.

Eller ta Sid Vicious som exempel. Han är antagligen världshistoriens sämsta bassist samtidigt som han var världshistoriens coolaste bassist. Och det är helt okej att påstå att han var kass på att lira, men att påstå att Sid var värdelös på scenen går inte.
Citera
2009-08-03, 01:17
Medlem
elevators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridollf

är du allsmäktig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in