2009-08-06, 13:25
Medlem
pastoratets avatar
Jag tycker faktiskt det är svårt att hitta några verkligt heliga kor i musiken jämfört med exempelvis film eller litteratur, det är relativt accepterat att tycka illa om saker. Det skulle väl vara Beatles som jag visserligen inte tycker illa om men vars anseende jag tycker har blåsts upp något otroligt, för mig var de ett band som aldrig riktigt vågade kliva ur den ram de byggt med 2:30 långa låtar kring en lättsmält melodi.

Däremot tycker jag att vissa företeelser inom musiken är svåra att kritisera utan att folk vänder taggarna utåt, jazzsångerskor exempelvis, nog för att det funnits några bra sådana genom tiderna men i mina öron är de mest bara i vägen. Alla dessa gånger ett ljus tänts inom en då en kvinna säger att hon håller på med jazz, för att sedan släckas då hon förklarar att hon sjunger precis som alla andra man träffat. Alla lovande stycken som får lämna plats för en sångerska med precis lagom sargad röst som sjunger något sofistikerat men intetsägande. Av någon anledning tycks folk dock gärna försvara det faktum att det går tretton av dessa på dussinet. Sluta solka ner min musik!
Citera
2009-08-06, 14:12
Medlem
Sanctuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pastoratet
Det skulle väl vara Beatles som jag visserligen inte tycker illa om men vars anseende jag tycker har blåsts upp något otroligt, för mig var de ett band som aldrig riktigt vågade kliva ur den ram de byggt med 2:30 långa låtar kring en lättsmält melodi.

Så låtar som Helter Skelter, Revolution 9, I want you, Yer blues eller Within you without you är lättsmälta 2:30-trudelutter? Skulle inte tro det..
Däremot håller jag med om att Beatles är överskattade även om deras status kanske inte är lika odiskutabel idag som den var tidigare(bortsett från brittiska musikskribenter förstås). Tror inte alltför många grupper idag direkt eller indirekt har påverkats av Beatles, i varje fall inte om man jämför med namn som Kraftwerk, Bob Dylan, Velvet Underground eller James Brown.
Citera
2009-08-06, 14:26
Medlem
norces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hokori
Kan inte komma på ett mer överskattat band än The Rolling Stones
Men samtidigt har jag aldrig varit med om att man får massa negativa kommentarer eller liknande för att man säger att man tycker dem är dåliga/överskattade.
Citera
2009-08-06, 14:43
Medlem
paggans avatar
Om man säger att Beatles är grymt överskattade åker man nästan alltid på en lusing.
Citera
2009-08-06, 15:11
Medlem
Hirvis avatar
Beatles tänjde ju på alla gränser och tog faktiskt populärmusiken framåt.

Att påstå att dom kör sina 2.30 enkla hits är sjukt okunnigt. Jag kan köpa att dom är lite överskattade, men lyssna igenom skivorna. I synnerhet Abbey road och White album. (Och Sgt peppers, Rubber soul, Revolver)
Citera
2009-08-06, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Seriöst, lämna forumet. Svårt att se Hendrix storhet som 90-talist? Beatles musik är ganska äcklig? Nirvanas musik är ganska FUL? Kom igen för helvete, och alla blueslegender, det säger ju allt om din okunnighet. Håna inte B.B king indirekt.

du är säkert bara osäker i din musikaliska läggning. jävla snopp
Citera
2009-08-06, 15:41
Medlem
norces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Komogant
du är säkert bara osäker i din musikaliska läggning. jävla snopp
Hur gammal är du egentligen?
Citera
2009-08-06, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norce
Hur gammal är du egentligen?

19. vad fan är ditt problem då?
Citera
2009-08-06, 16:09
Medlem
4thtimearounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Om man säger att Beatles är grymt överskattade åker man nästan alltid på en lusing.

Med all rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Hrym
bob dylan!!

INGEN får inte gilla dylan.... : )

Skojjar du? Finns väl knappt någon annan artist/grupp där åsikterna är lika splittrade som åsikterna om Bob Dylan? Jag har fan mött mer personer som AVSKYR Dylan än som älskar honom.
Citera
2009-08-06, 19:15
Medlem
DjinQuijotas avatar
Michael Jackson.
För ett år sedan var han en äcklig pedofil. Nu är han död = hyllad.

En av mina vänners fd pojkvän sen ett par år tillbaka är ett stort MJ-fan, blev rätt trackad för det för ett par år sedan. Idag tror jag jarongen går annorlunda.
Citera
2009-08-06, 19:55
Medlem
brianmolkos avatar
Tupac
Citera
2009-08-06, 19:55
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjinQuijota
Michael Jackson.
För ett år sedan var han en äcklig pedofil. Nu är han död = hyllad.

En av mina vänners fd pojkvän sen ett par år tillbaka är ett stort MJ-fan, blev rätt trackad för det för ett par år sedan. Idag tror jag jarongen går annorlunda.

Vad är pedo för något ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in