2009-08-23, 15:04
Medlem
Cryxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridollf
Coldplay verkar man inte få tycka illa om, de är ju extremt hyllade av både pressen och deras fans.

Förövrigt så måste jag säga att Coldplay måste vara bland det tråkigaste och sömnigaste jag någonsin hört, all låter fan likadant nästan och själva musiken låter som något Edge från U2 plinkat fram på gitarren medan han sov.

Somnar du till Yellow, Death and all his friends (i mitten), Life in Technicolor ii, Viva la Vida, A Message, Politik, Clocks, In My Place etc så måste du vara en av de mest svårväckta i världen.

Sen är det tråkigt att folk jämför dem med U2. Coldplay har kanske 70% av sina låtar akustiska, alltså inte några elgitarrer medan U2 har bara elgitarr i alla sina låtar därav är de mer arenarockiga och Coldplay är mer vanlig rock och easy listening. I så fall skulle jag säga att Snow Patrol är mer lik U2, de har till och med sagt att de är direkt inspirerade av dem.
Citera
2009-08-24, 05:05
Medlem
pojkscouts avatar
Har sett att flera tänker som jag.

Bob Dylan - att suga in och ut i ett munspel och harva lite halvtaskiga ackord räcker inte för att bli en legend tycker jag. Djävligt gnällig röst också. Då väljer jag hellre Neil Young som har lite djup och känsla.

Axl Rose - Vad hade egentligen GNR varit utan honom? BÄTTRE!

Brian Johnson (AC/DC) - Måste ge ett plus för originellt sångsätt, men fan vad det låter illa. Synd att så många bra gitarriff ska smetas ner med något som låter som en katt som skiter rakblad.
Citera
2009-08-24, 11:03
Medlem
povel ramel
Citera
2009-08-24, 11:13
Medlem
Carl Serungs avatar
Cornelis Vreeswijk.
Citera
2009-08-24, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensiferum
Nää, där går jag nog emot, Povel Rammel var ett geni, med glada och jävligt underhållande låtar, och han själv var en redig underhållare. Och det är väll klart att han inte slagit igenom idag, alla artister och band som någonsin slagit igenom, skulle väll aldrig slå igenom vid ett senare tillfälle...
Texter som "far jag kan inte få upp min kokosnöt" kan bara geniförklaras i ankdammen Sverige, jobbig var han också.

U2:s tidiga alster var överskattade men dom blev riktigt bra med tiden.
Citera
2009-08-24, 11:34
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Finns det några musiker/sångare man absolut inte får tycka illa om men som ni anser är överskattade? Jag kan börja:

Cornelis Vreeswijk - Ojoj, det här är extremt överskattat. Många lyfter honom till skyarna som en fantastisk sångare och låtskrivare. Jag tycker hans låtar över lag är mediokra och ibland rentav dåliga. Hans sång? Han sjunger ju falskt med jämna mellanrum!
Håller med dig om Vreeswijk, har ej hört alla hans låtar men han har gjort en hel del skräp, däremot, två riktigt bra Vreeswijk-låtar, Inatt jag drömde (alla gillar väl den?) samt Jag hade en gång en båt. Dessa är två klassiska Vreeswijk-låtar med härlig harmonisk melodi. Jag gillar även hans låt, Sonja och Siv, men den har mer en skön underhållande klang, inte riktigt "vacker musik".

Resterande låtar med Vreeswijk skall man ta med en nypa salt, som du säger, mycket är mediokert, men det finns väl en och annan bra låt han har gjort.
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
När vi väl är igång kan vi ju ta upp underskattade också.
http://en.wikipedia.org/wiki/Jim_Steinman
Citera
2009-08-24, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridollf
Svårt att tycka att Springsteen är överskattad dock om man gillar den typen av musik.

Gubben är 60 bast och spelar 3 timmars shower, Ny set list varje kväll och gräver fram nytt sällsynt material varje kväll och även osläppta låtar och annat som fansen vill höra. Han ger verkligen allt för fansen.

Hur många stora band skulle våga gå ut på en stor arena och öppna en konsert med en osläppt låt som är 30 år gammal? I stort sett alla andra stora band är extremt fega och förutsägbara men han vågar köra vad han känner för.
Springsteen är en arbetarhjälte som är stor hos akademiker som vill vara sociala medans knegarna lyssnar på hårdrock, jag gillar dock Springsteen själv.
Citera
2009-08-24, 14:39
Medlem
Imastrangerheres avatar
Om man säger att man hatar Gyllene Tider, blir man ansedd som antingen:
1) Musiksnobb
2) Någon som skojar och egentligen älskar Gyllene Tider
3) Konstig

Men så är det nog rent allmänt, om ens musikintresse sträcker sig lite längre än till Statoils reaback, lyssnar man bara på "sådan där konstig musik som ingen har hört talas om".
Citera
2009-08-24, 14:42
Medlem
Kent & Håkan Hellström kan jag verkligen hålla med om, förstår inte hur någon kan tycka att dom är något av sveriges bästa artister? Visst dom har några låtar som går att lyssna på, men överlag så har dom ganska dåliga låtar, absolut inte i den klass som vissa musikrecensenter placerar dom.
Citera
2009-08-24, 14:47
Medlem
All hiphop som spelas på svensk radio och de stora musikkanalerna.
Citera
2009-08-24, 14:48
Medlem
4thtimearounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkscout
Har sett att flera tänker som jag.

Bob Dylan - att suga in och ut i ett munspel och harva lite halvtaskiga ackord räcker inte för att bli en legend tycker jag.

Jävlar så bra du sammanfattade Dylan!
Citera
2009-08-24, 14:52
Medlem
PartyplayerPEtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkscout
Bob Dylan - att suga in och ut i ett munspel och harva lite halvtaskiga ackord räcker inte för att bli en legend tycker jag. Djävligt gnällig röst också. Då väljer jag hellre Neil Young som har lite djup och känsla.
Nope och om man vet något så är det inte därför han är legend heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in