2009-08-18, 17:03
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridollf
Kan ni inte komma fram till att i stort sett alla stora musiker är överskattade? För ni har ju nämnt i stort sett alla artister som har blivit stora redan.
Fast det som är intressant är ju varför man tycker en artist är överskattad. Jag gillar många artister som redan nämnts, men jag kan samtidigt förstå varför folk tycker som de gör. Sen finns det untouchables, såna som folk aldrig kallar överskattade (även om det såklart finns såna människor). Exempel på artister som sällan klagas på:

Nick Cave
Leonard Cohen
Tori Amos
Bob Marley
The Clash
Citera
2009-08-18, 17:05
Medlem
Freedom Fighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cisole
Har redan tagits upp otaliga gånger såg jag vid en snabb genombläddring men U2 tåls att klankas på om och om och om igen. De verkar leva på sin good-guy-rädda-världen-stämpel och är så fruktansvärt ointressanta som band. Har spottat ut sig några okej tunes genom åren, det kan jag ge dem men inget som rättfärdigar den storhetsstämpel de besitter.

Och Bono... Finns det någon man hellre skulle slå till om man fick välja en person på hela klotet. Nicht! Har otroligt svårt för hans gnälliga stämma och ännu mer för den överexponeringen man utsätts för av denna nutida Messias. Fast han ser ju dock jääääävligt cool ut i sina glajjor....
Sting är ju också ett exempel på en sån extremt politiskt korrekt herre som man bara vill kräkas åt ibland. Han har dock gjort en del bra grejer, men nog tusan är han överskattad.
Citera
2009-08-18, 17:43
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enso
Håller med (förutom F Zappa), det tjatas otroligt mycket om hur bra dessa band/ artister är...
Jag håller med om att Zappa inte är överskattad, för en mer talangfull kompositör och gitarrist får man leta efter. Men - jag stör mig otroligt mycket på att han så ofta har "roliga" eller nonsenstexter, dels då jag tycker att musiken förtjänar något mycket bättre, dels för att Zappa var en alldeles lysande debattör, och jag tycker att han slängde bort en del av sin talang.
Citera
2009-08-18, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Fast det som är intressant är ju varför man tycker en artist är överskattad. Jag gillar många artister som redan nämnts, men jag kan samtidigt förstå varför folk tycker som de gör. Sen finns det untouchables, såna som folk aldrig kallar överskattade (även om det såklart finns såna människor). Exempel på artister som sällan klagas på:

Nick Cave
Leonard Cohen
Tori Amos
Bob Marley
The Clash

Hittar dock inte så mycket motiveringar som är bra direkt, förutom de som säger "jag gillar inte deras musik, den är tråkig"

Typ en kille som bara lyssnar på hårdrock och tycker att allt annat är skit säger "Pink floyd är överskattade, det är inget drag i musiken"
Citera
2009-08-18, 23:50
Medlem
Kurt Cobain, Nirvana har gjort en bra låt? eller? Som dom säger i filmen "The Wrestler" 80-talet var så bra, sen kom Kurt Cobain och förstörde allt.
Citera
2009-08-19, 00:06
Medlem
Nirvana - Blir så jävla less på alla listor över "bästa" gitarrister där Kurt Cobain är med. Han var för i helvete inte en bra gitarrist. Jag kan gå med på att snubben kunde uttrycka sig musikaliskt men det gör han inte till en tekniskt duktig gitarrist.

Pantera - Är ju fan förknippat med dödsstraff att klanka ner på Dimebag i vissa kretsar. Visst var han duktig men i mina ögon är hans riff rätt tjatiga. Hans död gjorde honom inte till mindre "untouchable" heller.

Bob Dylan, Bruce Springsteen och Morrissey är också exempel på "legender" som jag verkligen aldrig förstått storheten med.

EDIT: Slayer kan vara ett av de mest överskattade hårdrocksbanden ever. Jag menar: Show no mercy är visserligen en av de bästa thrashskivorna ever IMO, och även Hell Awaits är väldigt bra. Men Reign In Blood och allt efter den är ganska halvdant i mina ögon. Reign In Blood måste vara en av de mest överskattade skivorna ever. Visserligen tycker jag att den öser på ganska bra, men den blir VÄLDIGT tjatig efter ett tag, man är rätt mätt bara efter angel of death. Sen måste även Slayer vara det sämsta bandet i världen på att skriva gitarrsolon. ALLA solon på Reign in blood är ju rent ogenomtänkt nonsens, och alla solon på skivan låter som att Jeff eller Kerry bara tagit upp guran och bah "Nu ska jag spela så fort jag bara kan på slumpvis valda noter".
Senast redigerad av Labars 2009-08-19 kl. 00:17.
Citera
2009-08-19, 01:13
Medlem
zaturn87s avatar
Carola.....

Måste jag ens säga varför?
Citera
2009-08-19, 09:10
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labars
ALLA solon på Reign in blood är ju rent ogenomtänkt nonsens, och alla solon på skivan låter som att Jeff eller Kerry bara tagit upp guran och bah "Nu ska jag spela så fort jag bara kan på slumpvis valda noter".
Vi får inte glömma bort att de även slår världsrekord i omotiverad användning av svajarmen.

Och till D1990 (Kurt Cobain, Nirvana har gjort en bra låt? eller?): Tja, jag vill nog påstå att Smells Like Teen Spirit är en rätt hyfsad låt...
Citera
2009-08-19, 12:16
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wataingbg
Bruce Springsteen måste vara praktexemplet. Medias gullegris är bland det sämre jag sett. Efter 40 minuter på Ullevi senast var det dags att lämna arenan.

Fan vad media håller på angående honom.. var det inte så att han inte hade spelat i Sverige på typ 15 år, och sedan efter att ha sålt ut Ullevi och media höjt han till skyarna, har han börjat spela här typ varje sommar. Och helt plötsligt får alla för sig att han är hederssvensk eller nåt, och ääälskar Sverige när han faktiskt "sket" i att komma hit från början. (ok kanske minns lite fel..men iaf. Komiskt fenomen)
Har inget emot Springsteen..men ja.

Bob Dylan skriver bra, men den där rösten..
Citera
2009-08-19, 12:20
Medlem
divajns avatar
Michael Jacksson speciellt nu efter hans död.
Citera
2009-08-19, 12:26
Medlem
Ratads avatar
Slayer. Sen Seasons har det varit rätt mycket gäsp.
Citera
2009-08-19, 12:49
Medlem
zizacons avatar
Det verkar bara vara Queen av de riktigt artisterna som ingen tyckt är överskattat.

U2 har fått mkt pisk ser jag.. Visst lite överskattat kanske men så dåliga är de inte, många stora hits + bra live.

Zappa förstår jag mig inte på. Jag får en känsla av att han kan göra bra musik om han vill men istället blir det väldigt plottrigt och larvigt allt som oftast. Vore då Michelangelo en fantastisk konstnär om han hela tiden medvetet målade fula tavlor, är det talang eller resultat som räknas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in