Citat:
Ursprungligen postat av
patrixx
En flaska med komprimerad luft har ju all sin "vikt för framdrivning" med sig precis som en raket så jag förstår inte vad du menar. Är vi överens om att en luftraket och en bränsleraket fungerar på samma sätt?
Om jag hade trott att det tjänade något till så hade jag satt ihop ett experiment som visar att i vakuum så resulterar inte den utrusande luften från en flaska i någon rörelse men jag har sett vad gäller bevisen för månbluffen att man kan hålla något blått framför er men säger NASA och vår propaganda att den är röd, kan ni omöjligen se det.
Jo, du har Helt rätt i att en flaska komprimerad luft precis som en raket har sitt bränsle med sig, du har dock fel i att den inte fungerar i vakuum.
Problemet är att komprimerad luft är ett fruktansvärt inneffektivt bränsle då behållaren du måste ha för att hålla bränslet blir vansinnigt tungt i förhållande till den komprimerade luftens massa och utan att tillföra bränsle så man hettar upp gasen så är det endast trycket du kan använda dig av som drivkraft.
Så, precis som jag skrev innan så berätta vilken vikt din flaska har, vad gasen i din flaska väger och vilken hastighet den lämnar flaskan med så ska vi berätta för dig hur långt din flaska kommer färdas i vakuum, för färdas kommer den göra.
Vad man Kan göra för att tjäna lite effekt ur komprimerad luft är att bygga en dysa till din flaska, gör du den för vakuumdrift tjänar du ännu lite till då du inte behöver ta hänsyn till den omgivande luftens påverkan på gasutströmningen när du bygger dysan och kan accelerera gasen ytterligare lite till och på så vis tjäna effekt så kommer den iaf lite längre.
En raket brukar ligga på 10/1 i bränsle/hylsa förhållande, en raket driven av komprimerad gas närmar sig det motsatta förhållandet.
En petflaska kanske väger kanske en 40-50 gram, frågan är hur många liter du kan pressa i innan den smäller bara kanske 5-6?
Luften väger lite drygt 1 gram per liter, sen är det bara du mäter hastigheten på den utströmmande i valfri enhet så ska du få hur långt den kommer färdas i vakuum.
Men, ska du bevisa att den Inte rör sig i vakuum får du antingen lägga upp den ekvationen eller ett praktiskt test som visar detta, ditt ord räcker inte.
Vad NASA säger om hur en raket fungerar saknar betydelse då dom inte på något vis var inblandade i "raketekvationen", den är Mycket äldre än NASA.