2017-05-22, 10:52
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Men då behöver du inte flera lager
Mitt jämförelseobjekt kaffetermosen har 2 lager med vacuum emellan.
Citera
2017-05-22, 12:52
Medlem
När började hela månhoaxet?

Var det redan när de första åkte upp i rymden eller var det tidigare ändå, redan första satelliten?

Eller redan på -40talet när man började närma sig med experimentplan?

Eller var det ännu tidigare kanske....
Citera
2017-05-22, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Ett lager kan gå sönder, som du själv påpekade tidigare.
Hur går de sönder?
Även om de går sönder är det inget större problem då det är vakuum
Citera
2017-05-22, 21:46
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Hur går de sönder?
Även om de går sönder är det inget större problem då det är vakuum
Det var som sagt du som påpekade att folien lätt går sönder:

Citat:
... ganska lätt att göra hål i folie

Min gissning är mikrometeoriter.
Citera
2017-05-23, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det var som sagt du som påpekade att folien lätt går sönder
Ja men det är ni som säger att det behövs folie och flera lager vilket jag inte riktigt förstår eftersom det är vakuum där
Citera
2017-05-23, 16:44
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ja men det är ni som säger att det behövs folie och flera lager vilket jag inte riktigt förstår eftersom det är vakuum där
De olika lagren ger olika skydd, vissa reflekterar värme, andra mikrometeoriter, osv.
För säkerhets skull är det bättre med flera lager om det mot förmodan skulle bli hål.

Det var som sagt du som sa månlandaren är bluff eftersom de lindat in den med ömtålig folie.
När vi då informerar dig om att folien är i flera lager, då är plötsligt månlandaren bluff för att folien är i fler lager, det är ju onödigt eftersom folien inte kan gå sönder i vakuum.

Landarens ben var konstruerade för att vika sig lite vid landningen, för att absorbera lite av nedslaget. Jag läste också någonstans att austronauterna skulle stå upp vid landningen för att dämpa stöten med knäna. De räknade med andra ord med ett hyfsar hårt nedslag.
På böjliga delen av landarens ben är det väldigt dumt att ha en enda tjockt oflexibelt skydd.
Senast redigerad av ConnyKlasson 2017-05-23 kl. 16:50.
Citera
2017-05-24, 15:31
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Så de hör i princip nästan omedelbart men väntar mellan två och fem sekunder innan de svarar? Har jag förstått detta rätt?

Svaret på den här frågan är att det handlar om hur mänsklig kommunikation fungerar. Den består inte bara av tal. Vid kommunikation som denna, med frågor, är det inte alls ovanligt att visa att man har förstått frågan och att svaret kommer snart. Man vill också visa sig positiv, så att frågeställaren känner sig glad. Därför ser man gärna ett litet leende och ett nickande, och om det inte är leende är det en min av, jag tänker.

Ta en titt på andra samtal, som denna presskonferens efter Alphagos match mot Ke Jie. Kolla på Demis Hassabis minspel.

https://www.youtube.com/watch?v=Z-HL5nppBnM

Du får kolla igenom presskonferensen där.

Lägger till, kolla vid 5:54:56 - där en typisk nickning innan han sätter igång, även om han blubbar ur sig något före det. Vad jag minns finns det flera sådana i presskonferensen.
Senast redigerad av goseigen 2017-05-24 kl. 15:39.
Citera
2017-05-25, 09:35
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Finns tydligen flera divisioner av dumhet, dina polare tror inte att människan ens har varit i rymden. Så grattis om du kommit en liten bit på vägen mot inträde i myndiga världen.

Du har sett en prick på himlen som du fått itutat i dig är en rymdstation...

Och innan du tar upp bilder så litar jag inte på dom nej. Så mycket "bildbevis" visar problem och det är enkelt att slänga ihop sånt i photoshop.
Citera
2017-05-25, 09:45
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx

Och innan du tar upp bilder så litar jag inte på dom nej. Så mycket "bildbevis" visar problem och det är enkelt att slänga ihop sånt i photoshop.

Fast nu kan man ju titta i kikare och teleskop och då ser man den, eller finns det realtids photoshop?
Citera
2017-05-25, 10:03
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Fast nu kan man ju titta i kikare och teleskop och då ser man den, eller finns det realtids photoshop?
"Man"... Vare sig du eller jag har gjort det. Det diskuteras exempelvis här en bit ner i tråden http://cluesforum.info/viewtopic.php?f=23&t=720

Jag har en astronomiklubb i närheten med hyfsat teleskop och har funderat på att kontakta dom för att få titta på ISS. Men när man forskat mer i detta så känns det knappast värt besväret. Så mycket med ISS stämmer inte och jag är tämligen övertygad att det man ser av ISS i teleskop är en ljus fläck som lika gärna kunde vara tomtens släde...
Citera
2017-05-25, 10:07
Medlem
Citat:

Nämen hej, är du tillbaka.

Kommer du ihåg var vi slutade vår lilla resa mot månen sist?

Jag frågade om vi kunde få upp en dykarklocka i rymden men det trodde du inte, då ställde jag frågan om varför inte det skulle gå men du hade inget svar då så jag tänkte kolla av om du har kommit någonstans i dina funderingar om varför det inte skulle gå.

Var det vikten eller storleken?

Om vi bygger den lätt och tunn som en flygplanskropp då, skulle det kunna funka att få upp?
Eller är det storleken?

Om vi låter bli att bygga den med större diameter än bär-raketen då, skulle det månne gå?

Nå, avvaktar svar då, får se om du funderat klart.
Citera
2017-05-25, 10:19
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
"Man"... Vare sig du eller jag har gjort det. Det diskuteras exempelvis här en bit ner i tråden http://cluesforum.info/viewtopic.php?f=23&t=720

Jag har en astronomiklubb i närheten med hyfsat teleskop och har funderat på att kontakta dom för att få titta på ISS. Men när man forskat mer i detta så känns det knappast värt besväret. Så mycket med ISS stämmer inte och jag är tämligen övertygad att det man ser av ISS i teleskop är en ljus fläck som lika gärna kunde vara tomtens släde...

Trist för dig att det har jag, alltså sett den.

Sedan är det patetisk att lipa över att det ingen ide trots att du har en förening där du kan få bekräftat ISS. Vad du är övertygad om är irrelevant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in