Citat:
Ursprungligen postat av
patrixx
Och så är det ju. Acceleration och hastighet varierar vad gäller exempelvis flygplan. En jetmotor trycker ut luft bakom sig och ju tätare atmosfär desto mer att trycka mot. Men samtidigt så ökar tjockare luft friktionen som planet måste övervinna. Därför finns en ideal höjd för flygplan där luften är tillräckligt tjock för att motorerna ska ge bra effekt men tillräckligt tunn för att friktionen inte ska bromsa planet för mycket.
Din idé om rymdskepp skulle inte fungera eftersom avgaserna inte har något att "hålla emot". Ett vakuum innehåller inget och därför finns ingen friktion. Det enda som skulle fungera är om man har massa som gas eller något annat kan reagera mot och som sedan lämnar systemet. Alltså som en pistol. Då kan man förflytta sig i rymden enligt Newtons 3e lag, men det är som sagt inte så en raket fungerar.
Det var nästan så jag höll på att ge upp dig och det är något som är mig extremt främmande, jag tror nästan det enbart är troende personer jag dragit mig ur en diskussion från då de inte tänker på ett logiskt sätt och därför inte har förmågan att se annat än det de redan bestämt är rätt så du höll på att bli en av få som inte uttalat är religiös jag droppade.
Men, efter att ha fnulat lite så insåg jag att du själv säger att raketer fungerar i vakuum, du förstår det bara inte och det finner jag extremt underhållande!
Men, vi kan börja med din felaktiga förklaring hur en jetmotor fungerar, det är inte som du förklarar att den "blåser" sig fram, det är samma princip som med raketen, det handlar om massa och förflyttning av massan där med men man kan ungefär säga att till skillnad från raketen så "tankar" jetmotorn en del av massan under färd.
Enkelt förklarat så komprimerar fläkten luften, man tillför bränsle och eldar lite så den komprimerade luften/gasen expanderar rejält och den leds den genom en dysa som accelererar den, vad den gör är att kasta gasens massa "in i helvete fort" bakåt och därför kommer planet färdas framåt helt enligt newtons 3:dje lag.
Undertrycket framför motorn har större effekt än övertrycket på baksidan i förflyttandet av planet men huvudparten står massaförflyttningen för.
Detta ska sägas är något jag endast snabbkollat av en slump när jag kollat annat så de faktiska förhållandena är jag inte inläst på men ungefär så men det är offtopic ändå så jag har inte för avsikt att debattera detta.
Raketen däremot bär hela sitt bränsle med sig och behöver därför ingen atmosfär, finns ingen användning av den alls utan den är enbart till nackdel för raketen, den fungerar alltså bättre utan störande luft runt sig som så många sagt innan.
Nu till det jag insåg och tyckte var så kul när du själv förklarar att raketen fungerar i rymden, du har framfört det några gånger och jag har missat det, ibland ser man inte skogen för alla jävla träd vet du

, och du använde tidigare själv en förklaringsmodell jag tänker kasta tillbaka på dig nu, enjoy!
"gasen behöver något att reagera mot, som en kula i ett eldrör, som en pistol, då fungerar det att förflytta sig i rymden"
Jo, och precis som en kula påverkas så påverkas även en massa små kulor av gasen, testa att slänga upp ett hagelgevär lite lojt på axeln ska du få se på motriktad kraft!
En raket Är ett hagelgevär, dess hagel är på molekylnivå och väger var för sig inte mycket Men, de är InIhelvete många och de skjuts ut i en jävla hastighet!
Och, precis som du själv sa i ett tidigare meddelande ( nu skriver jag lite ur minnet då jag inte orkar plocka fram det ordagrant, andemeningen är dock densamma.)
"det hjälper inte att du skalar upp till *pistolkula*, principen är densamma ändå"
Pistolkula är som du förstår min ändring, resten är ditt.
Ditt drag!