Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2021-08-29, 10:56
  #25
Medlem
Juggernawts avatar
Det har nyligen kommit ut en ny bok på finska i ämnet (Kyllikki Saari - Mysteerin ihmisten historia) av Teemu Keskisarja, en erkänd finsk historiker. Har tagit mig igenom halva såhär långt med min rostiga finska (inte läst en finsk bok sen gymnasiet) och boken ger en intressant inblick i hur det lilla samhället fungerade och påverkades av detta bestialiska mord. Rekommenderas till kunniga i språket
Citera
2021-08-29, 12:35
  #26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hoppas på en översättning.

Citat:
Ursprungligen postat av Juggernawt
Det har nyligen kommit ut en ny bok på finska i ämnet (Kyllikki Saari - Mysteerin ihmisten historia) av Teemu Keskisarja, en erkänd finsk historiker. Har tagit mig igenom halva såhär långt med min rostiga finska (inte läst en finsk bok sen gymnasiet) och boken ger en intressant inblick i hur det lilla samhället fungerade och påverkades av detta bestialiska mord. Rekommenderas till kunniga i språket

Boken verkar vara mycket intressant.

Hoppas att den kommer att översättas till svenska eller engelska.
Citera
2021-09-01, 23:29
  #27
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggernawt
Det har nyligen kommit ut en ny bok på finska i ämnet (Kyllikki Saari - Mysteerin ihmisten historia) av Teemu Keskisarja, en erkänd finsk historiker. Har tagit mig igenom halva såhär långt med min rostiga finska (inte läst en finsk bok sen gymnasiet) och boken ger en intressant inblick i hur det lilla samhället fungerade och påverkades av detta bestialiska mord. Rekommenderas till kunniga i språket

Mycket bra, Juggenawt! Jag har ännu inte skaffat eller läst Keskisarjas bok, jag hade tänkt vänta tills den bjuds ut på rea eller på någon auktionssajt - det brukar dröja något år, högst två. Dock hade jag tänkt författa ett inlägg utgående från vad som skrivits om boken, recensioner, bloggposter och så vidare. Men det spelar ingen roll om du hinner före.

Jag har här på FB öppnat ett par trådar utgående från tidigare böcker av Keskisarja - om seriemördaren Johan Adamsson, alias Kerpeikkari, och om småtjuven som blev sexfaldig yxmördare, Toivo Koljonen.

I fjol utkom också en annan bok med anknytning till Kyllikki Saari-fallet, Kuuluisan kuoleman varjo eller Skuggan av den berömda döden. Den är skriven av sociologen Juho Saari, professor i social- och hälsopolitik vid Tammerfors universitet och inte det minsta släkt med Kyllikki! Professorn försöker inte ta reda på vem mördaren kan ha varit. Han analyserar mordutredningen och folkets reaktioner på den stackars flickans död ur ett sociologiskt perspektiv. Hur förmådde Kyllikkis öde engagera ett helt folk, trots alla de vardagliga mödor och besvär de flestas liv alltjämt var uppfyllda av under den här tiden? Varför har just Kyllikki Saari blivit så berömd, medan många andra våldsoffer glömts bort?

Inte heller professor Saaris bok har jag ännu skaffat, men jag hade tänkt åstadkomma ett längre inlägg utgående från de webbartiklar som tillkommit med anledning av boken.
__________________
Senast redigerad av Ördög 2021-09-01 kl. 23:41.
Citera
2021-09-04, 21:02
  #28
Medlem
Skaraborg2s avatar
1948 i Sverige och 1953 i Finland.

Vissa olösta försvinnanden och mord blir för alltid mycket kända och blir hela tiden omskrivna fastän många år har gått medans andra förblir i stort sett okända.

Mordet på Kylliki Saari 1953 är just ett sådant fall. Samma sak med det olösta försvinnandet av Viola Widegren 1948. Fall som det hela tiden skrivs om.
Citera
2022-03-28, 01:24
  #29
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=OXF_JzHUXOo

Mycket intressant video!
Citera
2022-03-29, 21:53
  #30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett bland de verkligt klassiska fallen.

Citat:
Ursprungligen postat av slampen
https://www.youtube.com/watch?v=OXF_JzHUXOo

Mycket intressant video!

Tack för länken.

Som du skrev en mycket intressant video publicerad 2019-12-16. Detta olösta fall tillhör ett bland de verkligt klassiska fallen i Finland men även här.
Citera
2022-03-29, 23:19
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för länken.

Som du skrev en mycket intressant video publicerad 2019-12-16. Detta olösta fall tillhör ett bland de verkligt klassiska fallen i Finland men även här.


Är lite beundrad över den finska "nu går vi vidare"-inställningen. Tänker på brorsan som var med och bar ut liket ur kärret bl a.
Citera
2023-05-17, 16:29
  #32
Medlem
Ördögs avatar
Det är 70 år sedan i dag ...
Citera
2023-05-17, 19:13
  #33
Medlem
Skaraborg2s avatar
70 år.

Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Det är 70 år sedan i dag ...

Tack för påminnelsen.

Detta verkliga klassiska finska fall är tyvärr fortfarande ouppklarat efter så lång tid.
Citera
2024-01-12, 04:02
  #34
Medlem
olasvenssons avatar
https://poddtoppen.se/podcast/1382412000/olosta-fall

Intressant om mordet.
Citera
2024-01-13, 00:12
  #35
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
https://poddtoppen.se/podcast/1382412000/olosta-fall

Intressant om mordet.
Instämmer. De allra, allra flesta krimpoddarna är erbarmligt usla, men Olösta Fall uppskattar jag mycket. Oftast bra research, rogivande tempo och intressanta fall som av olika anledningar har fallit i glömska.

Mycket fascinerande men naturligtvis även fruktansvärt mordfall. Hade glömt bort de fasansfulla omständigheterna kring mordet på Kyllikki Saari. Vila i frid.
Citera
2024-01-13, 14:04
  #36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bra research av Olösta Fall.

Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Instämmer. De allra, allra flesta krimpoddarna är erbarmligt usla, men Olösta Fall uppskattar jag mycket. Oftast bra research, rogivande tempo och intressanta fall som av olika anledningar har fallit i glömska.

Mycket fascinerande men naturligtvis även fruktansvärt mordfall. Hade glömt bort de fasansfulla omständigheterna kring mordet på Kyllikki Saari. Vila i frid.

Jag uppskattar också mycket Olösta Fall.

Duon bakom OF vill alltid göra en så bra och noggrann research som möjligt. Tjejerna har intervjuat mig gällande två olika fall. De var båda trevliga att prata med och intresserade av vad jag hade att berätta.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2024-01-13 kl. 14:08.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback