Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-07-23, 10:41
Medlem
Ördögs avatar
Auli Kyllikki Saari var en 17-årig flicka från Storå (finska Isojoki) socken i södra Österbotten. Mordet på henne den 17 maj 1953 är det utan tvekan mest berömda olösta mordfallet i Finland. När man i våra dagar diskuterar nya kriminaltekniska landvinningar som möjliggör utredning av gamla brott, dyker fallet Kyllikki Saari alltid upp. Ännu idag får polisen ta emot tips i fallet, och på nätforum diskuteras olika misstänkta.

Nästan alla som var unga i Finland i början av 50-talet kan berätta vilken uppmärksamhet och bestörtning mordet väckte. I bigotta religiösa kretsar (inte minst i Österbotten, där de är väldigt starka på sina håll) tolkades Kyllikkis öde rentav som ett straff från ovan för den syndiga glädje som året innan hade fått Finlands folk i sitt våld. Då - 1952 - hade de olympiska spelen hållits i Helsingfors, en oförglömlig fest för en nation som höll på att repa sig efter krigets påfrestningar. Dessutom hade den 18-åriga Armi Kuusela från Muhos valts till Miss Universum, och blivit nationalhjältinna.

Kvällen den 17 maj tog den snälla, flitiga, troende bonddottern Kyllikki Saari sin cykel och trampade iväg till folkskolan i Kortteenkylä där ett andaktsmöte för ungdomar skulle hållas. Efter mötet sa hon till sin väninna Maiju Helena Yli-Hietala att hon var rädd för resan hem - en enslig vägsträcka på sju kilometer. Maiju försökte övertala Kyllikki att komma hem till henne över natten, men utan resultat. Vid 22-tiden begav sig Kyllikki iväg hemåt.

Kyllikkis föräldrar trodde att dottern hade övernattat hos bekanta. Men på Storå pastorskansli där hon arbetade blev man bekymrad, då hon inte dök upp följande dag. Den 19 maj anmäldes hon som saknad. Spaningar inleddes genast. Redan den 21 maj finkammades området av 600 poliser och frivilliga. Journalister och radiofolk började intressera sig för försvinnandet.

Inget nämnvärt skedde förrän i juli. Då hittade några bärplockare Kyllikkis cykel i en göl på den närliggande myren Lellunsuo. Ventilerna på däcken hade skruvats av så att cykeln skulle sjunka bättre.

Polisen arbetade för högtryck under hela sommaren. Det kom tusentals tips och det fanns hundratals ledtrådar. Allt som allt förhördes över 5.000 (femtusen) personer. Över 500 människor misstänktes. Det hölls spontana "folkmöten" där man krävde effektivare insatser. Privatdetektiver och spågummor anlitades. Kriminalare från Helsingfors åkte upp till Österbotten, för att med sin huvudstadsauktoritet lägga mer tyngd bakom spaningarna. Och alla tidningar rapporterade oavbrutet om händelserna - i enlighet med tidens massmediala "etik" kunde de förhörda och misstänkta nämnas med namn.

Hösten kom, och inga framsteg gjordes. Inför den annalkande vintern beslöt man att än en gång undersöka det område där Kyllikki försvunnit.

Redan den första dagen, lördagen den 10 oktober, hittade en man vid namn Valtteri Mäkelä Kyllikkis ena sko. Inne i skon fanns Kyllikkis scarf, som rivits sönder och tycktes uppvisa märken efter tänder. Där fanns också en avklippt herrstrumpa av bomullstrikå. Skofyndet gjordes omkring en kilometer från platsen där cykeln hade påträffats, i ett område som hade genomsökts redan i början av juni.

Söndagen den 11 oktober fick en karl, Ilmari Hietaoja, syn på en förtorkad ungtall som stod i en myrtuva ett 20-tal meter från skons fyndplats. I randen mellan myren och skogen hade någon grävt en grav av cirka 1,5 meters längd, en halv meters bredd och 45 centimeters djup. Där hittades Kyllikkis kropp. Hennes kappa hade virats runt hennes huvud och axlar, hennes underkropp var naken, och hennes ena bröst hade dragits ut ur bh:n.

Man kunde sluta sig till att "begravningen" hade skett då likstelheten redan hade satt in - tidigast 6 till 12 timmar och senast 2 till 3 dygn efter döden. Tallens stam hade vässats med kniv och stuckits genom likets mage. Men det kunde inte ha skett förrän flera veckor senare, då förruttnelsen kommit i gång ...

Den kriminaltekniska undersökningen gjordes av professor Unto Uotila. Han kunde konstatera att Kyllikki hade dödats genom ett hårt slag i ansiktet med ett trubbigt föremål, till exempel en sten. Näs- och kindben hade krossats. Man hittade ingen sperma i slidan, vilket emellertid inte utesluter möjligheten av sexualmord.

Kyllikki Saari jordfästes den 25 oktober i Storå kyrka. Cirka 25.000 (!) sörjande och nyfikna var där.
Senast redigerad av Ördög 2009-07-23 kl. 10:58.
Citera
2009-07-23, 11:38
Medlem
Ördögs avatar
Otaliga personer har under årens lopp misstänkts för mordet på Kyllikki Saari. Bland annat togs alla vänsterhänta personer i bygden in för förhör, eftersom täljspåren på tallruskan tydde på att kniven hållits av en vänsterhänt.

En ofta nämnd mördarkandidat är Kauko Kanervo, som hade varit kyrkoherde i Storå då Kyllikki gick i skriftskola (läsa sig fram heter det visst i Sverige). Kyllikki tycks ha varit en smula förtjust i prällen, vilket hennes dagbok vittnade om. Kanervo hade bara några veckor före Kyllikkis försvinnade fått en ny tjänst i Kihniö, cirka 11 mil från Storå. Under slutet av 50-talet tycks han ha blivt ökänd för diverse snuskhistorier med konfirmander, och det ledde genast till att man började misstänka honom. Han hade emellertid ett vattentätt alibi.

En annan utpekad var tyskfödde Hans Assmann, som blev känd sju år senare - 1960 - då han misstänktes för mord på tre campare vid Bodom träsk utanför Helsingfors. (Ett annat klassiskt finländskt mordfall - kanske ämne för en separat tråd.)

År 2004 skrev kvällstidningen Ilta-Sanomat att polisen är säker på vem som mördade Kyllikki Saari. Mördaren hade dock avlidit på ett mentalsjukhus redan på 1970-talet. Officiellt upphörde utredningen i augusti 1956.

Kyllikki Saaren suohauta - KS:s myrgrav - begapas fortfarande varje sommar av åtskilliga nyfikna. Graven ligger vid väg 661 mellan Storå och Kauhajoki.

Finskkunniga lider ingen brist på material om fallet. Reporterveteranen Aake Jermo (1920-1980) behandlade mordet i boken Murha ei vanhene koskaan (Ett mord åldras aldrig) från 1975. Också den berömde kriminalreportern Hannes Markkula (1944-) skildrar Kyllikki Saaris öde i två av sina böcker, Suomalainen murha 1953-1990 (Det finländska mordet) från 1991, och Kuusi suomalaista murhaa (Sex finländska mord) från 1997.
Av nätkällor kan nämnas

Finska Wikipedias artikel
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kyllikki_Saaren_murha

Yles (Finlands motsvarighet till SR och SVT) levande arkiv, med material från spaningarna och jordfästningen
http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=2&t=242&a=2075

En artikel i tidskriften Tiede (Vetenskap) från 2000, där spaningsarbetet beskrivs och jämförs med hur man idag skulle ha utrett ett liknande brott
http://www.tiede.fi/arkisto/print.php?id=146&vl=

En ganska hyfsad diskussion från kriminalforumet murha.info (murha betyder mord)
http://www.murha.info/phpbb2/viewtop...8bd6dc31e99ca8
Citera
2009-07-23, 13:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kylikki Saari, 1953.

Tack för att du lade upp detta gamla olösta fall Ördög.

Har själv läst om detta fall i NK. Ingen mening för mig att titta på länkarna som är på finska. Förstår ändå inte ett ord tyvärr.
Citera
2009-08-11, 04:25
Medlem
PumpCykels avatar
Då jag kommer ifrån området ifråga och själv talat med en del av de "misstänkta", poliser och andra som "var med" på den tiden så är det ganska allmänt känt "på byn" vem gärningsmannen var. GM var son till en av storbönderna i byn, tyvärr ganska rejält mentalt eftersatt och inte speciellt van att hantera sociala situationer. Torde ha varit i 20-års åldern då mordet skedde. Efter mordet gjorde han sig skyldig till ett par överfall till (dock skedde dessa inte nattetid eller avsides så familjen hann ingripa och släta över)innan föräldrarna skeppade iväg sonen till sluten verkstad.
Har f.ö sommarstuga ca. 250m från fyndplatsen och har knatat förbi där under massor av somrar - ska se om jag hittar ett foto på minnesstenen de rest på platsen.
Senast redigerad av PumpCykel 2009-08-11 kl. 04:51.
Citera
2009-08-11, 14:19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PumpCykel
Då jag kommer ifrån området ifråga och själv talat med en del av de "misstänkta", poliser och andra som "var med" på den tiden så är det ganska allmänt känt "på byn" vem gärningsmannen var. GM var son till en av storbönderna i byn, tyvärr ganska rejält mentalt eftersatt och inte speciellt van att hantera sociala situationer. Torde ha varit i 20-års åldern då mordet skedde. Efter mordet gjorde han sig skyldig till ett par överfall till (dock skedde dessa inte nattetid eller avsides så familjen hann ingripa och släta över)innan föräldrarna skeppade iväg sonen till sluten verkstad.
Har f.ö sommarstuga ca. 250m från fyndplatsen och har knatat förbi där under massor av somrar - ska se om jag hittar ett foto på minnesstenen de rest på platsen.

Tack för denna intressanta information PumpCykel.

Har misstänkt länge att det var känt på orten vem det var, men det aldrig gick att bevisa.
Citera
2009-08-12, 12:22
Medlem
Ördögs avatar
Också jag ska be om att få tacka PumpCykel för de kompletterande upplysningarna (även om jag föresatt mej att försöka ta ledigt från FB nu under semestern.) I finska nätdiskussioner om fallet - både på murha.info och på andra mindre nogräknade forum - framhålls ständigt att det idag råder föga tvivel om vem som blev Kyllikkis baneman.
Citera
2012-08-15, 16:02
Medlem
Här finns bilder och text på svenska om detta intressanta fall:

http://mysteriebloggen.wordpress.com...st-kanda-mord/
Citera
2012-08-15, 17:47
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mysteriebloggen.

Citat:
Ursprungligen postat av Morticia
Här finns bilder och text på svenska om detta intressanta fall:

http://mysteriebloggen.wordpress.com...st-kanda-mord/

Stort tack för detta Morticia. Mycket intressant att få läsa om Finlands mest kända mord igen.
Citera
2012-08-15, 18:32
Medlem
bajsbuskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för att du lade upp detta gamla olösta fall Ördög.

Har själv läst om detta fall i NK. Ingen mening för mig att titta på länkarna som är på finska. Förstår ändå inte ett ord tyvärr.

Vet du vilken årgång av NK som skriver om mordet?
Jag blev nyfiken nu och tänkte kika i den ikväll.
Senast redigerad av bajsbuske 2012-08-15 kl. 19:01.
Citera
2012-08-15, 19:46
Medlem
Skaraborg2s avatar
Nkk 1994.

Citat:
Ursprungligen postat av bajsbuske
Vet du vilken årgång av NK som skriver om mordet?
Jag blev nyfiken nu och tänkte kika i den ikväll.

Detta finns beskrivet i NKK 1994, sidorna 455-460. Rubriken är: "Det ouppklarade mordet på Kyllikki Saari".

Fotot på BO i sin konfirmationsklänning finns med i både NKK och Mysteriebloggen.
Citera
2012-08-16, 14:26
Medlem
Orm Ondes avatar
Tack för en mycket intressant tråd, Ördög.

Jag (och säkert många fler) läser gärna Dina inlägg om finska kriminalfall. Vi skandinaver, och särskilt finnar och svenskar, är ju i mångt och mycket ganska lika. Som intresserad av kriminalhistoria tycker jag därför att det är särskilt intressant att läsa om gamla kriminalfall från de övriga skandinaviska länderna och relatera detta till svenska förhållanden från samma tid. Att läsa norska och danska bereder mig normalt inga problem, men vad gäller Finland så lägger tyvärr språket många hinder i vägen, det verkar åtminstone som att den övervägande delen av det som skrivits om finska förhållanden inte finns på svenska. Just därför uppskattar jag särskilt Dina utmärkta trådar.

Om Du känner till någon bra och utförlig bok (helst från efterkrigstiden) om finsk kriminalhistoria som även finns på svenska så skulle jag (och säkert många fler) vara tacksam för ett tips.

Jag hoppas att vi får höra av Dig igen!
Citera
2012-08-16, 19:24
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressanta inlägg om finska kriminalfall.

Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Tack för en mycket intressant tråd, Ördög.

Jag (och säkert många fler) läser gärna Dina inlägg om finska kriminalfall. Vi skandinaver, och särskilt finnar och svenskar, är ju i mångt och mycket ganska lika. Som intresserad av kriminalhistoria tycker jag därför att det är särskilt intressant att läsa om gamla kriminalfall från de övriga skandinaviska länderna och relatera detta till svenska förhållanden från samma tid. Att läsa norska och danska bereder mig normalt inga problem, men vad gäller Finland så lägger tyvärr språket många hinder i vägen, det verkar åtminstone som att den övervägande delen av det som skrivits om finska förhållanden inte finns på svenska. Just därför uppskattar jag särskilt Dina utmärkta trådar.

Om Du känner till någon bra och utförlig bok (helst från efterkrigstiden) om finsk kriminalhistoria som även finns på svenska så skulle jag (och säkert många fler) vara tacksam för ett tips.

Jag hoppas att vi får höra av Dig igen!

Delar helt dina åsikter om skribenten Ördögs intressanta inlägg om finska kriminalfall. Naturligtvis också även sådana fall som tar plats utanför Finland.

Skulle också vara mycket intresserad av en sådan bok antingen på svenska eller engelska.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in