2010-12-07, 16:05
Medlem
SodRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1plus2
Du blir satt i en reservkö och din plats bestäms av dina meriter, ja. Vet inte på vilken placering man ska sluta hoppas, men det sista som överger en är ju hoppet .

Får man fråga vad du satsar på och med vad för meriter?

Läkare i Uppsala, 22.5 i BII och HP1.6. I höstas så var sista intagen vid intagning 1 exakt dem betygen (ingen koll på hur många av dem som kom in) och vid intagning 2 sjönk det till 22.5 + 1.5. Dock betydligt mindre sökare nu till våren än till hösten (vilket borde vara bra?). Hoppas jag kommer in, orkar verkligen inte flumma runt ett halvår till. Vore sjukt skönt med besked redan denna vecka.
Citera
2010-12-07, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodR
Läkare i Uppsala, 22.5 i BII och HP1.6. I höstas så var sista intagen vid intagning 1 exakt dem betygen (ingen koll på hur många av dem som kom in) och vid intagning 2 sjönk det till 22.5 + 1.5. Dock betydligt mindre sökare nu till våren än till hösten (vilket borde vara bra?). Hoppas jag kommer in, orkar verkligen inte flumma runt ett halvår till. Vore sjukt skönt med besked redan denna vecka.

Det borde sjunka från i höstas, men man kan ju inte vara säker. Jag tycker att det är lite konstigt att det inte är högre HP på läkarlinjen. Jag har alltid hört hur snuskigt svårt det ska vara att komma in på läkare och jag har alltid tänk mig själv att vara miiil ifrån att vara ett sånt ljushuvud. Men nu är jag alltså bara 0.1 i HP ifrån att komma in?:P Och hörde även att SU tar in folk på intervjuer om de har 1.4 i HP. Så läkare är alltså ett alternativ för mig, huh! Tur att jag inte vill bli det då

Men lycka till mannen(kvinnan)! Håll ut, du har två sinnessjuka år framför dig vad jag har förstått av vänner
Citera
2010-12-07, 16:31
Medlem
SodRs avatar
Citat:
Det borde sjunka från i höstas, men man kan ju inte vara säker. Jag tycker att det är lite konstigt att det inte är högre HP på läkarlinjen. Jag har alltid hört hur snuskigt svårt det ska vara att komma in på läkare och jag har alltid tänk mig själv att vara miiil ifrån att vara ett sånt ljushuvud. Men nu är jag alltså bara 0.1 i HP ifrån att komma in?:P Och hörde även att SU tar in folk på intervjuer om de har 1.4 i HP. Så läkare är alltså ett alternativ för mig, huh! Tur att jag inte vill bli det då

Men lycka till mannen(kvinnan)! Håll ut, du har två sinnessjuka år framför dig vad jag har förstått av vänner

HP som behövs är 1.9+ om du bara söker på HP. Det är så många som har 22.5 att de går på sortering sedan på HP elever emellan istället för lottning som de gjorde förrut. Så har du maxbetyg (22.5) så räcker det med ett lägre HP. Så om du inte har riktigt bra på båda nu för tiden är du körd.
Citera
2010-12-07, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodR
HP som behövs är 1.9+ om du bara söker på HP. Det är så många som har 22.5 att de går på sortering sedan på HP elever emellan istället för lottning som de gjorde förrut. Så har du maxbetyg (22.5) så räcker det med ett lägre HP. Så om du inte har riktigt bra på båda nu för tiden är du körd.

Aaah, ok! Då är jag med! Däremot intervju på SU med 1.4 är väl inte med 22.5 i betyg?
Citera
2010-12-07, 17:42
Medlem
SodRs avatar
Citat:
Aaah, ok! Då är jag med! Däremot intervju på SU med 1.4 är väl inte med 22.5 i betyg?

Har ingen koll på intrevjukvoterna, men till KI ansöker man separat, sedan kallar de in folk med HP1.5+någonting och sedan får de konkurrera om platserna. Gillar inte systemet då jag tycker det är för lätt att det missbrukas, vet själv en person som kände intrevjuarna på KI som hade sagt till henne "om du vill in så säg bara till"...
Citera
2010-12-08, 01:30
Medlem
Någon som har fått svar ännu?
Citera
2010-12-08, 01:52
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalajsen
Någon som har fått svar ännu?
Loggar du in på studera.nu ser du att urval fortfarande körs.
Citera
2010-12-08, 13:45
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Det skulle ju vara underbart om det vore så, dock tror inte jag det. jag tror att det kommer på torsdag som utlovat. Det utlovade är 9-10 dec, men jag tror(eller hoppas?) självklart som sagt på torsdag!

EDIT:
Hittade lite om hur lång tid det tog för 1,5 år sedan efter att "Urval förbereds/körs" kom upp.
https://www.flashback.org/sp17980460
Enligt den tidsrymden så har du rätt med Onsdag!
Det har inte kommit ännu, så min gissning är att det blir imorgon, torsdag, istället.
Citera
2010-12-08, 14:03
Medlem
SodRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Det har inte kommit ännu, så min gissning är att det blir imorgon, torsdag, istället.

HP-resultatet dök väl inte upp förrän på kvällstid om jag inte missminner mig? Kanske sker samma med antagningarna.
Citera
2010-12-08, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo

Du har troligtvis rätt men jag kommer ändå fortsätta logga in och kolla titt som tätt. Jag funderar på om det kanske kommer att komma ut efter 24:00 inatt, fast det känns inte troligt, för de lär ju lägga ut det så fort det är klart, och det är ju ingen som sitter och jobbar med det då.

EDIT: Det jag menar är att har det inte kommit innan runt 20:00 ikväll så kommer det nog inte innan 08:00 imorgon.
Citera
2010-12-08, 14:20
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Du har troligtvis rätt men jag kommer ändå fortsätta logga in och kolla titt som tätt. Jag funderar på om det kanske kommer att komma ut efter 24:00 inatt, fast det känns inte troligt, för de lär ju lägga ut det så fort det är klart, och det är ju ingen som sitter och jobbar med det då.

EDIT: Det jag menar är att har det inte kommit innan runt 20:00 ikväll så kommer det nog inte innan 08:00 imorgon.
Det beror kanske på om processen är helt automatiserad eller inte, men jag tror inte att de lägger upp det om deras "kundtjänst" inte har öppet då många personer har frågor gällande urvalet och vill ha dessa besvarade.
Citera
2010-12-08, 14:23
Medlem
Socratess avatar
Torsdag morgon/förmiddag is the magic moment.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in