2010-12-07, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patohls
LU: 1,4 i första
SU: 1,5 i första
UU: 1,4 i första (kanske 1,3)

Så tror jag de kommer se ut för ekonomi på dessa lärosäten.

Jag tror att du har satt lite för högt. För jag tror inte det kommer vara lika högt som det var i höstas!
Citera
2010-12-07, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1plus2
Jag tror att du har satt lite för högt. För jag tror inte det kommer vara lika högt som det var i höstas!

Det är kanske något utav en gardering, men i Lund är det ju fler förstahandssökande. Visserligen ser vi betydligt färre sökande överlag och hur mycket det påverkar vet jag inte. Möjligt att det blir 1,3 i första, höjning jämfört med förra våren lär det däremot bli.
Citera
2010-12-07, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patohls
Det är kanske något utav en gardering, men i Lund är det ju fler förstahandssökande. Visserligen ser vi betydligt färre sökande överlag och hur det påverkar vet jag inte. Möjligt att det blir 1,3 i första, höjning jämfört med förra våren lär det däremot bli.

Absolut kommer det vara höjning från förra våren. Men som sagt så är det väldigt svårt att förutspå i just Lund där, som du säger, vi har lite fler förstahands men färre annars.
Citera
2010-12-07, 14:37
Medlem
SodRs avatar
För att klargöra;

Om man inte kommer in på ens förstahandsval vid första intagningen nu om någon dag så får man vänta till andra intagningen. Man får alltså ett reservnummer om man inte kommer in nu på torsdag/fredag? Om detta är typ 30+ kan man ju i princip avgöra att man inte kommer komma in? (beror ju givetvis på utbildningen).

Balanserar ju precis på gränsen så nojjar som fan. Troligvis får jag även vänta till andra intagningen för slutgiltigt svar, sjukt jobbigt!
Citera
2010-12-07, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodR
För att klargöra;

Om man inte kommer in på ens förstahandsval vid första intagningen nu om någon dag så får man vänta till andra intagningen. Man får alltså ett reservnummer om man inte kommer in nu på torsdag/fredag? Om detta är typ 30+ kan man ju i princip avgöra att man inte kommer komma in? (beror ju givetvis på utbildningen).

Balanserar ju precis på gränsen så nojjar som fan. Troligvis får jag även vänta till andra intagningen för slutgiltigt svar, sjukt jobbigt!

Du blir satt i en reservkö och din plats bestäms av dina meriter, ja. Vet inte på vilken placering man ska sluta hoppas, men det sista som överger en är ju hoppet .

Får man fråga vad du satsar på och med vad för meriter?
Citera
2010-12-07, 15:12
Medlem
Om det är flera som tex har 1.4 som söker till samma utbildning, är det lotteri då eller går man på meritvärdet från gymnasiebetyget.
Citera
2010-12-07, 15:21
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalajsen
Om det är flera som tex har 1.4 som söker till samma utbildning, är det lotteri då eller går man på meritvärdet från gymnasiebetyget.
Det blir lotteri, själva poängen spelar ingen roll, man går efter den normerade poängen. Så att alla med 1.4 är med i samma lottningsgrupp.
Citera
2010-12-07, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Det blir lotteri, själva poängen spelar ingen roll, man går efter den normerade poängen. Så att alla med 1.4 är med i samma lottningsgrupp.

Tackar

Vilken utbildning har du sökt in till?
Citera
2010-12-07, 15:26
Medlem
Citat:

Ja, och detta tycker jag är väldigt skumt. En med 76 poäng borde gå före en med 74 t.ex. Dock gynnas jag av detta eftersom jag har lägst poäng i min normering
Citera
2010-12-07, 15:40
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalajsen
Tackar

Vilken utbildning har du sökt in till?
Jurist, Uppsala.

Citat:
Ursprungligen postat av 1plus2
Ja, och detta tycker jag är väldigt skumt. En med 76 poäng borde gå före en med 74 t.ex. Dock gynnas jag av detta eftersom jag har lägst poäng i min normering
Mjo, då skulle inte normeringen spela någon roll i förfarandet, själva idén med normeringen är ju att själva poängen inte skall påverkas av om provet är lättare eller svårare. Det vore svårt att utforma ett prov som hade samma svårighetsgrad varje provtillfälle.
Citera
2010-12-07, 15:49
Medlem
Citat:
Mjo, då skulle inte normeringen spela någon roll i förfarandet, själva idén med normeringen är ju att själva poängen inte skall påverkas av om provet är lättare eller svårare. Det vore svårt att utforma ett prov som hade samma svårighetsgrad varje provtillfälle.

Ja det är ju klart!
Citera
2010-12-07, 15:52
Medlem
Vad har du för meritvärde?
Senast redigerad av Kalajsen 2010-12-07 kl. 16:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in