2015-05-12, 17:56
Medlem
Kalliassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danthepancake
Urval 1 och 2 har ingenting med din kvot att göra.
Om du har läst till en kurs/pluggat upp betyg eller helt enkelt läst på komvux tillhör du BII kvoten.
ah läste på lite och förstod senare att urval och kvot är två helt olika saker. Gör mig dock inte något lugnare.
Men att jag har pluggat på komvux förändrar väl inte HP-kvoten för min del?
Dvs. det finns väl bara en HP-kvot?
Tänkte så att det inte är en HP-kvot för BII-kvoten och en HP-kvot för BI-kvoten.

Det här har jag redan läst, vill bara få det bekräftat (kanske t.o.m. missuppfattade).
Citera
2015-05-12, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
Gränsfall. Att lägsta urvalsvärde var 1.5 betyder inte att alla med 1.5 kom in. I Uppsala var det fyra stycken med 1.5 som kom in medan 97 stycken som hade 1.5 inte kom in. Så räkna inte med det.

Intressant, vet du hur det såg ut på reservintaget?
Citera
2015-05-12, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simon.19
Vad tror ni om mina chanser med HP 1,50?

Har sökt:
1. Juristprogrammet LU
HT15 antal sökande 6197(682 mindre än HT14) 1:a handsökande är 150 mindre än HT14
HT14 U1: 1,60 U2: 1,55

2. Juristprogrammet UU
HT15 antal sökande 6987(775 mindre än HT14) 1:a handsökande är 150 mindre än HT14
HT14 U1: 1,55 U2: 1,50

3. Juristprogrammet SU
HT15 antal sökande 7631(789 mindre än HT14) 1:a handsökande är 215 mindre än HT14
HT14 U1: 1,55 U2: 1,50

Antal provdeltagare högskoleprovet våren 14: 76483 : 6222 fick 1,50 eller högre
Antal provdeltagare högskoleprovet våren 15: 75471 : 6129 fick 1,50 eller högre

Du kommer inte in på LU och UU. Och när det gäller SU, beror det på hur många det är som har 1.5 men du har en OK chans att komma in.
Citera
2015-05-12, 19:35
Medlem
Schwindelfreis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av origi
kan du länka till den rankningen? UU kan fan inte rankas högre än SU. GU kanske men fan inte UU!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Juristexamen#Ranking

Där ser du även vilka källor som använts för rankingen.

Sedan finns det ju även fler rakningar. Men du kommer alltid hitta Lund som etta, och Uppsala som två när det gäller juridik. Uppsala universitet slår Stockholms universitet alla dagar i veckan (tyvärr)
Citera
2015-05-12, 20:41
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
kan du länka till den rankningen? UU kan fan inte rankas högre än SU. GU kanske men fan inte UU!
http://www.urank.se/hum/sam/

Lund
Uppsala
Stockholm
Göteborg
Umeå
Örebro

I den ordningen.
Citera
2015-05-12, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schwindelfrei
Du kommer in. Det är inte helt självklart vad gäller Lund eller Uppsala, men åtminstone i Stockholm. Å andra sidan avråder jag dig från att plugga juridik vid Stockholms universitet...

Av nyfikenhet, vad pluggar du? Du har ju ganska starka åsikter om allt möjligt.
Citera
2015-05-12, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simon.19
Intressant, vet du hur det såg ut på reservintaget?

Ingen aning.
Citera
2015-05-12, 22:03
Medlem
Schwindelfreis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gitarrguden
Av nyfikenhet, vad pluggar du? Du har ju ganska starka åsikter om allt möjligt.

Har jag starka åsikter? :S Det var nytt. Jag har bara skrivit ren fakta här, även länkat till källa. Undgick det dig? Jag pluggar till arkitekt i Lund.
Citera
2015-05-12, 23:00
Medlem
Citat:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Juristexamen#Ranking

Där ser du även vilka källor som använts för rankingen.

Sedan finns det ju även fler rakningar. Men du kommer alltid hitta Lund som etta, och Uppsala som två när det gäller juridik. Uppsala universitet slår Stockholms universitet alla dagar i veckan (tyvärr)

Självklart slår LU och UU SU alla dagar i veckan när det gäller juridiken - ingen snack om saken! Det jag pratade om var att det var oerhört konstigt att Umeå ligger högre än SU och lite GU också!

Här ser man den rätta rankningen som Pastmaster länkar till!

Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
http://www.urank.se/hum/sam/

Lund
Uppsala
Stockholm
Göteborg
Umeå
Örebro

I den ordningen.

Det är nog den korrekta! Jag har i alla fall alltid haft den rankningen i huvudet!
Citera
2015-05-12, 23:15
Medlem
Schwindelfreis avatar
Citat:
Det är nog den korrekta! Jag har i alla fall alltid haft den rankningen i huvudet!

Ah, jag trodde du menade UU = Uppsala universitet

Men ja, det finns lite olika rankingar. Men som sagt; Stockholms universitet är absolut inte det bästa.
Citera
2015-05-12, 23:43
Medlem
Citat:
Ah, jag trodde du menade UU = Uppsala universitet

Men ja, det finns lite olika rankingar. Men som sagt; Stockholms universitet är absolut inte det bästa.

Jo, jag förstod det sen. Det var fel av mig, jag sa UU vilket egentligen är Uppsala universitet men jag syftade på Umeå universitet. Så mitt fel. Och sen googlade jag upp umeå universitet, hehe, men fick bara upp UU så de har väl samma förkortning :/
Citera
2015-05-13, 00:08
Medlem
Citat:
Jo, jag förstod det sen. Det var fel av mig, jag sa UU vilket egentligen är Uppsala universitet men jag syftade på Umeå universitet. Så mitt fel. Och sen googlade jag upp umeå universitet, hehe, men fick bara upp UU så de har väl samma förkortning :/

uu.se ~ Uppsala universitet
umu.se ~ Umeå universitet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in