2025-07-17, 16:19
Medlem
omegababs avatar
Reservplats 42 i HP-kvoten på Juristprogrammet i Lund, första urvalet. Det är väl kört?
Citera
2025-07-17, 17:25
Medlem
omegababs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omegabab
Reservplats 42 i HP-kvoten på Juristprogrammet i Lund, första urvalet. Det är väl kört?

Blir fan konfunderad när jag försöker tyda skiten med överintag och reserver. UHR uppger att 190 pers har blivit antagna i det första urvalet, medan Ednia uppger att det istället är 165 (däribland 63 i HP-kvoten, vilket stämmer med de siffror jag fått från antagning.se). Tidigare terminer har de tagit in 235 i det första urvalet. Lund uppger själva att de tar in 180 st, vilket stämmer in på ett ungefär med UHR:s siffror på andra urvalet. De tar alltså då endast in ett överintag på det första urvalet - inte i det andra? Är överintaget då lägre detta år, eller rentav till och med ett underintag?
Citera
2025-07-23, 19:54
Medlem
lundaelevs avatar
Hur mår alla inför andra intaget?
Citera
2025-07-24, 12:31
Medlem
S3ONs avatar
HP-kvoten

Första antagning: reserv 162
Andra antagning: reserv 82

Det gäller ett nystartat program på avlägsen plats med stor bostadsbrist, så min förhoppning är väl att 82 pers misslyckas med att finna bostad och ger upp/skippar uppropet. Inte sannolikt kanske.

Men jag är antagen till och ganska nöjd med mitt andrahandsval.
Citera
2025-08-13, 02:18
Medlem
Jag ser på antagning.se att efter urval 2 har ytterligare ett tiotal personer valt att slänga sin plats till utbildningen jag står reserv till (alltså efter de blev antagna i urval 2, inte efter urval 1).

Tror ni KTH kommer ringa upp reserver för att fylla dessa platser? Programmet tillämpar f.ö. inte överintag.

Tack.
Citera
2025-08-15, 00:12
Medlem
norther1s avatar
Var första reserv i urvalsgruppen "högskoleprov" på en kurs jag väldigt gärna vill läsa nu under hösten. Tror det var 16 personer som var antagna inom den urvalsgruppen direkt efter att andra antagningsbeskedet kom. Nu är det bara 11 antagna från den urvalsgruppen. Står fortfarande som första reserv.

Institutionen (SU) använder sig av överintag, men jag undrar om man på något vis kan luska ut om man kan komma in eller inte ändå? Vill så jävla gärna läsa den här kursen.
Citera
2025-08-20, 08:07
Medlem
Verksamhet, styrning och analys distans på Uppsala.

Reservplats 60 på sen anmälan, finns det någon chans?
Citera
2025-10-12, 13:20
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Minns när jag sökte Europastudier i Lund år 2022. Jag hade reservplats nästan 40 i första urvalet. Jag var helt hundra att det var kört. Andra urvalet - ANTAGEN.

Med det sagt så är det fullt möjligt att komma in på utbildningen även om man ligger längre ner bland reserver. Det finns stor chans att många hoppar av och ökar chansen att bli antagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in