2011-01-31, 10:53
Medlem
FUUks avatar
Få tillbaka stulen dator, Blocket.

Min bärbara dator blev stulen för en månad sedan. Jag har polisanmält, kollat med diverse hittegodsavdelningar, och regelbundet kollat på Blocket och Tradera. I förrgår fick jag upp en Blocketannons vars dator var misstänkt lik min. Nu finns det ju visserligen en uppsjö datorer av detta märke, men av bilden att döma så stämde det lilla man såg. Till och med slitningen på tangentbordet.
Min sambo kontaktade försäljaren, en kille, i förrgår via sms, frågade om datorn fanns kvar för försäljning, men fick inget svar. Idag kontaktade jag försäljaren, frågade detsamma, skrev under med ett påhittat namn (utifall han tagit sig in i datorn och lyckats få reda på mina personuppgifter), och jag fick nu på morgonen svar direkt. Han frågade vad jag vill ha för uppgifter.

Nu önskar jag ett par tips av er hur jag ska nysta i detta? Vad ska jag begära för uppgifter för att mer och mer kunna säkerställa att det är min dator det handlar om? Om jag begär ett serienummer, så lär jag väl bli av med killen på tre röda?

När jag ringde polisen och bad om tips, så föreslog de att jag skulle begära mer uppgifter kring datorn, och sedan bestämma träff med försäljaren. Ser jag då att det är min dator, så skulle jag begära betänketid av försäljaren och sedan direkt slå larm till polisen så skulle de skicka ut en bil.
Well, vägen känns ganska lång tills det att datorn eventuellt är i mina händer igen. Om det ens är min dator som denna killen sitter på. Så som sagt, hur tycker ni att jag bäst går tillväga för att lirka ut information ur denna försäljare?
Citera
2011-01-31, 10:58
Medlem
Le-Hericons avatar
Fråga "säljaren" om serienumret på datorn. Om han/hon ger dig det - kolla upp det.

Om han/hon inte ger dig det - skumt.

En ärlig säljare har ju inget att dölja om man säger så.

Det hade kanske varit bra om du hade bett att få komma och titta på den hemma hos honom?
Citera
2011-01-31, 11:01
Medlem
Al-Khoholfries avatar
Att sparka in dörren och under pistolhot sno tillbaka datorn känns ju helt klart som det smidigaste, dock så är det ganska olagligt i vårt avlånga land.

Men om du har kvar alla kvitton, kartonger och papper med serienummer osv. så kan du ta kontakt med polisen och säga som det är. Det känns ju som att det inte ska vara några större problem, men svenska polisen är ju fortfarande svenska polisen...

Hur som helst, LYCKA TILL!

//AL
Citera
2011-01-31, 11:03
Medlem
Stäm träff med killen nånstans, titta på datorn, är det din så ta den bara. Ha med dig ett par kompisar utifall han gör motstånd.

När du kommit hem så polisanmäler du bara.
Citera
2011-01-31, 11:06
Medlem
FUUks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Khoholfrie
Att sparka in dörren och under pistolhot sno tillbaka datorn känns ju helt klart som det smidigaste, dock så är det ganska olagligt i vårt avlånga land.

Men om du har kvar alla kvitton, kartonger och papper med serienummer osv. så kan du ta kontakt med polisen och säga som det är. Det känns ju som att det inte ska vara några större problem, men svenska polisen är ju fortfarande svenska polisen...

Hur som helst, LYCKA TILL!

//AL

Som sagt, jag har kontaktat polisen. Jag pratade med dom i förrgår. De bad mig nysta lite, bestämma träff med killen så att jag får se datorn och avgöra om det är min eller ej, och om det nu skulle vara min så skulle jag "begära betänketid och direkt gå och slå larm".
Men, om jag nu skulle bestämma träff med den här killen, så innebär det att jag måste resa i runda slängor 45 mil. Genom hela landet, med andra ord. Och jag vill vara ytterligare lite mer säker på att det kan vara min dator innan jag bokar en sådan resa. Så, frågan är hur jag ska kunna gräva fram information på bästa sätt utan att försäljaren blir misstänksam.
Citera
2011-01-31, 11:07
Medlem
FUUks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idontfeelsogood
Stäm träff med killen nånstans, titta på datorn, är det din så ta den bara. Ha med dig ett par kompisar utifall han gör motstånd.

När du kommit hem så polisanmäler du bara.

Ja, det är ju det smidigaste alternativet, men som jag skrev till en annan; "om jag nu skulle bestämma träff med den här killen, så innebär det att jag måste resa i runda slängor 45 mil. Genom hela landet, med andra ord. Och jag vill vara ytterligare lite mer säker på att det kan vara min dator innan jag bokar en sådan resa."
Citera
2011-01-31, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUUk
Ja, det är ju det smidigaste alternativet, men som jag skrev till en annan; "om jag nu skulle bestämma träff med den här killen, så innebär det att jag måste resa i runda slängor 45 mil. Genom hela landet, med andra ord. Och jag vill vara ytterligare lite mer säker på att det kan vara min dator innan jag bokar en sådan resa."

Aha, missade den biten. Vilken del av Sverige är det då?

Kanske FB kan hjälpa till vet du
Citera
2011-01-31, 11:11
Medlem
FUUks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idontfeelsogood
Aha, missade den biten. Vilken del av Sverige är det då?

Kanske FB kan hjälpa till vet du

Jag var i Stockholm när datorn blev stulen och Blocketannonsen är från det området. Själv bor jag dock i Göteborgsområdet.
Citera
2011-01-31, 11:16
Medlem
Då kan i alla fall inte jag hjälpa till, men hoppas du får tillbaka den!
Citera
2011-01-31, 11:20
Medlem
flavourkids avatar
Träffa honom, är dator din så tar du tillbaka den. Piece of cake.

EDIT: Jaha, läste lite mer nu. Ja du, begär lite fler bilder så kan du ju se om det är din?
Citera
2011-01-31, 11:40
Medlem
Le-Hericons avatar
Det finns säkert någon FB:are som bor i Stockholmstrakten som kan hjälpa till.

Men, som jag sade innan; börja med att be om serienumret, och jämför med dina papper hemma.
Citera
2011-01-31, 11:45
Medlem
metaknights avatar
Gör det enkelt för dig och fråga om han har kvittot på datorn först, har han det så vet du med säkerhet att datorn inte är stulen, om inte så kan du då försöka fiska efter serie-numret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in