2010-11-24, 18:17
  #553
Medlem
swebarbs avatar
skojar du eller? dom kommer lägga ner ärendet fortare än blixten, beror ju på summan men oftast så läggs ingen tid ner på såna saker.
Citera
2010-11-24, 19:43
  #554
Medlem
Ciasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
skojar du eller? dom kommer lägga ner ärendet fortare än blixten, beror ju på summan men oftast så läggs ingen tid ner på såna saker.

Men _någonting_ måste ju hända. Personen måste iaf få reda på att han/hon blivit polisanmäld.
Citera
2010-11-24, 19:46
  #555
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sq92
Är man så dum att man skickar pengar i förskott förtjänar man fan att bli blåst haha!

Nej. Varför ska den godtrogne bestraffas och den ondskefulle gå fri?
Citera
2010-11-27, 06:59
  #556
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ciast
Nu är det dags för mig att göra min polisanmälan efter att ha väntat i nästan 2 månader på att min vara köpt via blocket skulle komma fram, utan att ha kunnat få tag på säljaren varken via telefon, sms eller mail.

Vad händer när man har polisanmält?
Skickar polisen brev hem till personen, kallas de in?
Vad händer och hur är tillvägagångssättet?


Utan att vara närmare insatt i ditt ärende.
Har säljaren lurat många och finns det flera anmälningar mot denne kanske det
händer något. Man har för övrigt en speciell grupp inom polisen som bara sysslar
med sånt här.
Har säljaren påstått att han postat varan , kommer ingenting att hända eftersom
polisen/åklagaren då kommer att säga att brott inte kommer att kunna bevisas,
såvida inte gärningsmannen erkänner direkt vilket idag inte är troligt.
Mest troligt läggs ärrendet ner utan några som helst kontakter.
Du kommer dock att få något meddelande från utredande polisenhet.
Citera
2010-11-28, 22:11
  #557
Medlem
Bäver_s avatar
Säljaren kan alltså inte bli dömd även fast denne har tagit emot pengar på sitt konto om det inte finns några andra bevis?
Citera
2010-11-29, 09:26
  #558
Medlem
Ciasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerone
Utan att vara närmare insatt i ditt ärende.
Har säljaren lurat många och finns det flera anmälningar mot denne kanske det
händer något. Man har för övrigt en speciell grupp inom polisen som bara sysslar
med sånt här.
Har säljaren påstått att han postat varan , kommer ingenting att hända eftersom
polisen/åklagaren då kommer att säga att brott inte kommer att kunna bevisas,
såvida inte gärningsmannen erkänner direkt vilket idag inte är troligt.
Mest troligt läggs ärrendet ner utan några som helst kontakter.
Du kommer dock att få något meddelande från utredande polisenhet.

Tack för svar!

På något sätt kommer säljaren i så fall att kontaktas eftersom han eller hon annars inte kan svara på om varan är postad eller inte. Min fråga är isf HUR denna kontakt tas - via brev eller telefon?
Citera
2010-11-30, 18:23
  #559
Medlem
MarioForPresidents avatar
Finns inga garantier, men stort antal omdömen är i alla fall något att gå efter om inte annat.

Sedan finns ju några andra tips för att undvika scams:

Populära scams gäller ofta annonser med elektronik, mobiler, datorer och spel. PS3-or och MacBooks är populära på Tradera.

Säljaren påstår sig ha dublett eller köpt fel av misstag, och säljer därför varan misstänkt billigt. Redan här bör ju varningsklockorna ringa. Hur råkar man köpa två PS3-spel om man bara skulle ha ett, eller köpt en MacBook när man skulle ha en Acer? Det händer ju liksom inte.

Omdömen är som sagt alltid något att gå på, men det vet ju bedragarna också. Så numera kapar man andras konton för att kunna blåsa folk med ett stort antal omdömen i ryggen för att verka trovärdig.

Kolla alltid att säljaren sålt något hyfsat nyligen bland omdömena, helst liknande varor som du själv just köpt. Det är inte troligt att Agda Olsson 74 år på Solhöjdens äldreboende som sålt en brödkavel och fyra par stickade strumpor äger femton PS3 och sju Macbooks som hon tänkt sälja på Tradera. Har sett flera sådana liknande fall.

Kolla att inte användaren fått femton positiva omdömen inom loppet av fem minuter efter att kontot skapades, en del skaffar sig falska omdömen genom att helt enkelt klicka köp-nu på ett företags produkter bara för att lämna positivt omdöme, på så vis får man automatiskt ett positivt omdöme tillbaka av somliga säljare. Det ser förstås bra ut vid en hastig anblick bara.

Kolla alltid att användarens telefonnummer och adress stämmer med Hitta eller Eniro, alla seriösa människor står förvisso inte med där, men då kanske det inte är värt att chansa på flera tusen kronor heller. Bedragare använder ofta påhittade adresser också. Gatan finns, men inte gatunumret han säger sig bo på.

Vänta alltid med betalningar, utnyttja tidsfristen till max, och lita inte på den som kräver pengar "omgående efter auktionsslut". Ha säljaren under uppsikt efter att du avslutat din auktion och kolla så att han inte lägger upp flera auktioner med snarlik objektsbeskrivning under tiden.

Det är inte rimligt att sälja en helt ny, het och populär produkt två dagar efter man köpt den för hälften av man säger sig ha kvitto på att man betalt för den. Man kan göra fynd på Tradera, men det är oftast av säljare som inte riktigt inser värdet av det dom säljer, t ex ovanliga spel värda tusenlappar i samlarkretsar osv, som säljaren hittat i garderoben och bara vill bli av med för att slippa åka till tippen med det.

Det var iaf några tips, kanske främst till de som aldrig handlat på Tradera innan men funderar på att göra det.
Citera
2010-11-30, 20:10
  #560
Medlem
madmes avatar
Jag sitter här och har precis hittat en perfekt julklapp på blocket som jag har bestämt mig för att köpa.

Nu till mitt problem. Det är så att personen som säljer varan inte har tillgång till internetbank så den kan inte skickas med postförskott. Jag har fått både hennes clearing & -kontonummer om nu det är till någon nytta. Jag ringde till henne och hon lät seriös.
Har även kollat upp hennes adress, mobil och -hemtelefonnummer osv.

Så, jag vet vart hon bor och har hennes personnummer, telefonnummer och banknummer.

Tror ni att hon blåser mig och vad kan jag isåfall göra ?
Citera
2010-11-30, 20:20
  #561
Medlem
MarioForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madme
Jag sitter här och har precis hittat en perfekt julklapp på blocket som jag har bestämt mig för att köpa.

Nu till mitt problem. Det är så att personen som säljer varan inte har tillgång till internetbank så den kan inte skickas med postförskott. Jag har fått både hennes clearing & -kontonummer om nu det är till någon nytta. Jag ringde till henne och hon lät seriös.
Har även kollat upp hennes adress, mobil och -hemtelefonnummer osv.

Så, jag vet vart hon bor och har hennes personnummer, telefonnummer och banknummer.

Tror ni att hon blåser mig och vad kan jag isåfall göra ?

Låter på ett sätt konstigt att ha tillgång till Blocket så man kan annonsera där, men ingen tillgång till internetbank, men vad vet jag... Blir du mot all förmodan blåst trots all information du skrapat ihop finns det inte mycket du kan göra, polisanmäla förvisso men den vägen leder knappast någonstans. Sedan beror det ju lite på vad det är för vara också, är det något många känner habegär för eller något lite mer ointressant i de flestas ögon?
Citera
2010-11-30, 21:11
  #562
Medlem
madmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarioForPresident
Låter på ett sätt konstigt att ha tillgång till Blocket så man kan annonsera där, men ingen tillgång till internetbank, men vad vet jag... Blir du mot all förmodan blåst trots all information du skrapat ihop finns det inte mycket du kan göra, polisanmäla förvisso men den vägen leder knappast någonstans. Sedan beror det ju lite på vad det är för vara också, är det något många känner habegär för eller något lite mer ointressant i de flestas ögon?


Det är en jacka. Men det är så att jag erbjöd en möjlighet som fungerar liknande postförskott, men det allternativet gör att priset stiger med ca. 200 kr. varan från början kostar 2500 kr.

Borde jag satsa eller avstå?

Somsagt så lät hon inte som personen som var van vid sälja saker, så jag misstänker inte henne så mycket för det, men man vet ju aldrig.
Citera
2010-12-01, 08:59
  #563
Medlem
Ciasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madme
Det är en jacka. Men det är så att jag erbjöd en möjlighet som fungerar liknande postförskott, men det allternativet gör att priset stiger med ca. 200 kr. varan från början kostar 2500 kr.

Borde jag satsa eller avstå?

Somsagt så lät hon inte som personen som var van vid sälja saker, så jag misstänker inte henne så mycket för det, men man vet ju aldrig.

PM'a mig gärna hennes namn för jag blev PRECIS blåst på en jacka via blocket. Jag fick hennes namn, personnummer, kontonummer, telefonnummer osv osv osv...
Nu svarar människan inte längre och någon jacka kom aldrig.
Citera
2010-12-02, 07:50
  #564
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ciast
Tack för svar!

På något sätt kommer säljaren i så fall att kontaktas eftersom han eller hon annars inte kan svara på om varan är postad eller inte. Min fråga är isf HUR denna kontakt tas - via brev eller telefon?


Det är inte säkert att man kommer att bry sig omm att ta någon kontakt alls, mest troligt inte eftersom det inte kommer att leda till något, vem är så dum att de erkänner att de inte postat
grejen.
Men det skall tydligen bli nya direktiv , och nu skall man anmäla de poliser som inte utreder
bedrägeribrott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in