2009-11-20, 13:24
Medlem
beställde en vara av en person på tradera för 5 dagar sen skulle kommit i förrgår, nu e hans tradera konto avaktiverat och hans mail går inte att maila till!

Kontot e till ngn Danne westlund.

ngn som har erfarenhet!
Citera
2009-11-20, 13:44
Medlem
MartinStLouiss avatar
Jag var nära på att bli blåst för ett par år sedan på tradera. Jag hade vunnit en auktion för Wind Waker till Gamecube för ett par hundralappar. Senare under kvällen fick jag ett konstigt mail av någon som skrev att jag skulle ringa upp ett telefonnummer omedelbart och när jag gjorde det så svarade en kvinna som berättade om att säljaren på tradera var en snubbe som blåste folk..så hon sa åt mig att inte betala (vilket jag turligt nog inte hade gjort), tydligen hade hon ringt runt flera köpare från samma säljare och varnat dem med
Citera
2009-11-20, 21:52
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av showmethemoney
Ovanstående bedragare blåste mig på 7700kronor.
Har hittat vem han är efter en jävla massa undersökande. Var registrerad på annans personnummer,en viss Hichem Kachnaoui. Har en dom på sig sedan tidigare för samma typ av brott.Han vill inte bli kontaktad, men det säger sig självt kanske.

Någon som har blivit lurad av honom? Någon som har något intressant att säga om honom? PM:a mig gärna.

Tacksam för allt av värde!

Är inte det typ 7-8 månader gammalt? Vad sa polisen?
Citera
2009-11-22, 21:54
Medlem
Zoomish666 - Andreas Jaanus - Tradera

Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Är inte det typ 7-8 månader gammalt? Vad sa polisen?

Jo det stämmer,hände i mars 2009.Rotade en del i det själv då när det begav sig,sen lät jag det vara tills för en vecka sedan då lite ny info kom fram om honom. Han hade outat sig med sitt och flickvännens namn..vilket ledde till att jag fick tag i henne via telefon,sedan även i honom. De bytte dock telefonnummer efter att jag varit jobbig och ringt "lite grann" och bett om att få tillbaka pengarna.

Polisen tar det på allvar. Hade de haft tiden hade det varit över för länge sen och han hade fått sin dom. Bevisen finns där.

Hur som haver skulle jag själv helst vilja slippa allt det dryga med en rättegångsprocess som bara kostar mig tid och samhället pengar, utan att han blir en bättre människa för det. Så med detta långskott söker jag folk som kan säga något om stolpskottet i fråga,som kan hjälpa mig att få honom att betala.
Citera
2009-12-12, 11:40
Medlem
Dr Tolls avatar
Ett till kapat konto.

http://www.tradera.com/Mytradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=1159720
Citera
2009-12-12, 14:03
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Toll
Ett till kapat konto.

http://www.tradera.com/Mytradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=1159720

När ska folk lära sig. Betala inte förskott. Låter som iggepott är i farten igen.
Tradera har avaktiverat vissa konton på sida 2 i omdömet.
Senast redigerad av anre24 2009-12-12 kl. 14:15.
Citera
2009-12-13, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
När ska folk lära sig. Betala inte förskott. Låter som iggepott är i farten igen.
Tradera har avaktiverat vissa konton på sida 2 i omdömet.

Försök köpa nått på tradera utan att betala i förskott.

Det är andra saker man ska vara uppmärksam på och i vissa fall (som med kapade konton) så är det i princip omöjligt att vara säker.
Citera
2009-12-13, 21:03
Medlem
_Strebers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Försök köpa nått på tradera utan att betala i förskott.

Det är andra saker man ska vara uppmärksam på och i vissa fall (som med kapade konton) så är det i princip omöjligt att vara säker.

Exakt.... i 9 fall av 10 är det förskottsbetalning som gäller, in på bankkonto. Jag skulle som säljare aldrig skicka en vara utan att ha fått pengarna först, annars kan man ju vara säker på att man står utan både pengar och vara.
Citera
2009-12-14, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aerials
Jag har transanktionen på svart och vitt till vederbörandes Personkonto, mail-historik samt annons adress, personnummer, mobilnummer och hemtel, allt i samklang som visar på att ett avtal och köp träffats och att jag, köparen fullföljt min del men inte säljaren. Och polisen kan inte göra någonting, har pressat dem i ett antal månader för att nu ge upp. Det är nu över 6 månader sedan blåsningen, polisanmälan är nedlagd -.-

Har också blivit blåst utav en person, har all mailkonversation sparad. Samt alla uppgifter man kan komma över via hitta.se, upplysning.se, ratsit.se, allabolag.se (har enskild firma). Blivit blåst på 2500kr för en iPhone 3gs (skulle få den för 5000kr, 2500 i förskott, därefter 2500kr efter jag mottagit telefonen).

Den adress/personnummer m.m jag har på personen kan ju lika gärna vara någon annans, men vet ngn om personuppgifterna tillhörande bankkontot är officiella uppgifter? Eller skall man behöva köpa ett oregistrerat kontantkort, ringa till banken och säga "hej, har glömt mitt personnummer, men minns mitt bankkonto...?" Haha, nej men på ngt sätt måste de gå att lösa! Mitt problem dock är att jag bor i västra götaland, vederbörande i jämtland så är väl långt att åka för att hälsa på ngn för 2500kr...

Tänkte snacka med polisen i veckan, samt med bankerna och höra om dom kan ta tillbaka betalningen på ngt sätt. Om inte det går och om (när) polisen lägger ner sin utredning får man väl ta saken i egna händer. Känns orimligt att tro att man skulle få tillbaka pengarna, och att jävlas genom att spärra telefoner/kreditkort/bankkort m.m känns ju bara patetiskt. Inte ger det mig några pengar tillbaka...
Citera
2009-12-14, 18:29
Medlem
kan meddela att polisen ringde mig för någon vecka sedan och meddela att dom tagit personen som blåste mig på 1750kr. trodde aldrig att dom skulle engagera sej i min polis anmälan. Hade dom kanske inte gjort iofs om det bara varit jag som anmält denna person. Men nu hade han 16 anmälningar mot sej så då löste dom det! återstår dock å se om man får några pengar tillbaka......
Citera
2009-12-14, 18:54
Medlem
Fan va gott för dig! Hoppas du får tillbaka dina pengar!
Citera
2009-12-14, 18:55
Medlem
Fan va gott för dig! Hoppas du får tillbaka dina pengar! Dock så har väl dessa personer ofta ett beroende i bakgrunden, spel, alkohol, knark m.m så ofta finns väl inga pengar kvar tyvärr...

Edit: Ledsen för dubbelpost, slant på tangentbordet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in