2011-03-03, 17:41
  #793
Medlem
Exakt vilken form av bedrägeri och summa handlar det om? Du behöver ju inte dra personens
lifestory men utveckla gärna mer vad det handlar om, på dig låter det som om det inte är något av större sak utan mer principen.

Sedan att polisen inte lägger mer energi på ärendet stödjer teorin om att det inte är några större
belopp det handlar om plus att gissningsvis har du inte var tydlig i "köpet" heller.
Citera
2011-03-03, 17:54
  #794
Medlem
woopss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuroslap
Exakt vilken form av bedrägeri och summa handlar det om? Du behöver ju inte dra personens
lifestory men utveckla gärna mer vad det handlar om, på dig låter det som om det inte är något av större sak utan mer principen.

Sedan att polisen inte lägger mer energi på ärendet stödjer teorin om att det inte är några större
belopp det handlar om plus att gissningsvis har du inte var tydlig i "köpet" heller.

Det handlar om ett par tusenlappar. Så det är ändå såpass att man vill ha tillbaks det..

Polisen har lagt mycket energi på det, mer än jag väntat. Och jag har varit väldigt tydligt och gjort allt rätt enligt dem; sparat alla sms, uppgifter, mail, bilder, printscreenat betalning osv. Men tydligen kan man inte skydda sig mot sånt här genom annat än att totalt strunta i att köpa saker över internet!

Enda chansen jag hade var ifall hon erkänt/jag kunnat bevisa att hon redan från första början varit ute efter att lura mig. Men eftersom att det var väntetid emellan första kontakten och leveransdag och hon väntade med att ändra sig angående "varan" fram tills leveransdagen så räknas det inte som bedrägeri - då det inte nödvändigtvis var planerat från början. Då har man sig själv att skylla tydligen, och det visste inte jag.

Jag trodde att själva brottet begicks i den stund personen vägrade lämna varan som man betalat för.

Så kan vara en bra varning om hur svenska lagen funkar på den punkten!

EDIT: Nej, ska se vad jag kan ta och hitta på att göra åt det här nu så får jag väl lägga upp en liten rapport om hur det gick sen. Tack för all hjälp!
__________________
Senast redigerad av woops 2011-03-03 kl. 17:58.
Citera
2011-03-03, 17:59
  #795
Medlem
pappis avatar
du kan ju hälla bensin i brevlådan å lägga dit några redan tidigare utbrända tennstickor.
om inte annat så kommer hon ha stanken av bensin där i hallen en stund och med lite tur förmodar hon att du försökte tända på. det e ju ett hot som heter duga utan att du faktiskt riskerar att döda någon.

eller så sätter du in en dödsannons i lokala tidningen. också en stark hint.
Citera
2011-03-03, 18:00
  #796
Medlem
Jag tror att han använder pengarna till att köpa dom... han har med andra ord inga marginaler, utan tar betalt, beställer segwayen och kör hem den till vem det nu kan vara som beställt. Ganska smart, för slutkunden kan ju egentligen skära av honom och spara ett par tusenlappar men finns nog en hel del som går på det här istället för att importera en själv. Om det är en scam eller inte lär vi ju inte få veta, så länge ingen från flashback beställer en.
Citera
2011-03-03, 18:36
  #797
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av woops
Det handlar om ett par tusenlappar. Så det är ändå såpass att man vill ha tillbaks det..

Polisen har lagt mycket energi på det, mer än jag väntat. Och jag har varit väldigt tydligt och gjort allt rätt enligt dem; sparat alla sms, uppgifter, mail, bilder, printscreenat betalning osv. Men tydligen kan man inte skydda sig mot sånt här genom annat än att totalt strunta i att köpa saker över internet!

Enda chansen jag hade var ifall hon erkänt/jag kunnat bevisa att hon redan från första början varit ute efter att lura mig. Men eftersom att det var väntetid emellan första kontakten och leveransdag och hon väntade med att ändra sig angående "varan" fram tills leveransdagen så räknas det inte som bedrägeri - då det inte nödvändigtvis var planerat från början. Då har man sig själv att skylla tydligen, och det visste inte jag.

Jag trodde att själva brottet begicks i den stund personen vägrade lämna varan som man betalat för.

Så kan vara en bra varning om hur svenska lagen funkar på den punkten!

EDIT: Nej, ska se vad jag kan ta och hitta på att göra åt det här nu så får jag väl lägga upp en liten rapport om hur det gick sen. Tack för all hjälp!

Har en kompis som råkade ut för exakt samma sak förra året när vi gick i gymnasiet. Trots att vi har spelat in samtalet och att anmälan gick igenom har det inte hänt nåt, polisen har inte drivit på ärendet. Personen var en känd bedragare.
Citera
2011-03-03, 18:42
  #798
Medlem
Killer-queens avatar
Om det är rätt *rina i facebooklänken så är hon med i "Häng ut pedofilerna, vi vill skydda våra barn!". Känns ju som att det vore bud på att skapa en grupp som hänger ut blocketbedragaren då? Finns säkert någon med trollkonto på fejjan som hjälper dig med det... Sen är det bara att bjuda in hennes vänner och arbetskamrater, skriva om det fruktansvärda som har hänt och göra saker pinsamma...
Citera
2011-03-03, 18:53
  #799
Medlem
born1984s avatar
Personen finns på BD... Vet inte om nån postat det än.
Citera
2011-03-03, 19:08
  #800
Medlem
Opilus5500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woops
Hej hej!

Någon här som blivit lurad på pengar över ett internetköp? (gissar på att det är en hel del som varit med om det)

Just nu sitter jag fly förbannad efter ett samtal med polis som säger att trots att det finns bevis för att jag har betalat pengar för en "vara" och sedan inte fått denna "vara" så är det inget brott att säljaren behåller mina pengar...?

Jag är väldigt sugen på att se till att jag, trots allt, får tillbaks dessa pengar och undrar ifall någon varit i en liknande situation och lyckats lösa den lite snyggt?

Jag har självklart försökt tala med personen som lurat mig, men jag antar att jag inte är tillräckligt hotfull eller har tillräcklig pondus för att få denne att ge mig mina pengar tillbaks när polisen har lagt ner min anmälan.. Jag är en rätt snäll tjej, så förstår att ingen känner sig tvungen att ge tillbaks det som är mitt... Men känner att även jag har en gräns och att jag inte bara kan acceptera att någon tar min pengar hur som helst? Dags att stå upp för mig själv ifall polisen nu inte kan göra det! Bör tilläggas att polisen behandlat mig jättebra och att även de visat ilska över att sånt här ska kunna få ske utan att man kan göra något åt saken.

Vore väldigt tacksam för tips om vad man kan göra med just såna här lurendrejare som smyger omkring över internet! Hon har ett ovanligt namn så nummer och adress kan man ju lätt få fram. Helst av allt skulle jag vilja hänga ut hennes ass så inga fler råkar ut för henne
Hon verkade även hyfsat känd av polisen i hennes område.

Nej, men.. Har någon av er något litet tips som kan mildra min ilska och den grymma känslan av förnedring som jag känner just nu?

PMa gärna tips som inte är till för allmän beskådning, jag vill höra allt vad ni har att komma med!

Tack för er tid!

Mvh

De känns lite som du blivit blåst på en snyft historia och personen som du pratat med har manipluerat ganska hårt. Antingen är du för ung för internet och att lita på första bästa är kanske inte är de bästa göra då internet fullt med idioter.
Glöm pengarna och tänk så här istället man lär sig av sina misstag.
För gudskull dont trust any one, if its sounds to god ja då är särkligen en bluff...
Citera
2011-03-03, 19:14
  #801
Medlem
eduaxels avatar
Fixa adress och lägg fram bevisning så kommer säker någon på flashback hämnas åt dig.
Citera
2011-03-03, 19:15
  #802
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Th3Butcher
jag har blivit lurad på pengar jag med... det värsta var när jag köpte fri mobilsurf från tele 2. De sa att de skulle aktivera surfen en dag efter att jag beställde men de gjorde de inte. jag gick runt i en hel månad och trodde att jag hade fri surf när jag egentligen inte hade det. Allt slutade med en räkning på 3500 kr. Var så in i helvete lack på dem.


Fast Tele2 justerar ju isåfall fakturan eftersom det är dem som har gjort fel.


OnT: Vad var det du köpte för någonting om man får fråga? =)
Citera
2011-03-03, 20:06
  #803
Medlem
Twatssons avatar
Hon skulle köpa en hund. Bedragaren i detta fallet utgav sig för att vara hunduppfödare och begärde en sorts penning innan den överlämnades. När tiden sen var mogen för att överlämna valpen så fanns det helt plötstligt ingen valp. Fick i PM av TS.
Citera
2011-03-03, 20:14
  #804
Medlem
Är bedragaren Irina Brenander ?!?! Har du nr,mail, eller nåt som kan förknippas med henne ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in