Citat:
Ursprungligen postat av neuroslap
Exakt vilken form av bedrägeri och summa handlar det om? Du behöver ju inte dra personens
lifestory men utveckla gärna mer vad det handlar om, på dig låter det som om det inte är något av större sak utan mer principen.
Sedan att polisen inte lägger mer energi på ärendet stödjer teorin om att det inte är några större
belopp det handlar om plus att gissningsvis har du inte var tydlig i "köpet" heller.
Det handlar om ett par tusenlappar. Så det är ändå såpass att man vill ha tillbaks det..
Polisen har lagt mycket energi på det, mer än jag väntat. Och jag har varit väldigt tydligt och gjort allt rätt enligt dem; sparat alla sms, uppgifter, mail, bilder, printscreenat betalning osv. Men tydligen kan man inte skydda sig mot sånt här genom annat än att totalt strunta i att köpa saker över internet!
Enda chansen jag hade var ifall hon erkänt/jag kunnat bevisa att hon redan från första början varit ute efter att lura mig. Men eftersom att det var väntetid emellan första kontakten och leveransdag och hon väntade med att ändra sig angående "varan" fram tills leveransdagen så räknas det inte som bedrägeri - då det inte nödvändigtvis var planerat från början. Då har man sig själv att skylla tydligen, och det visste inte jag.
Jag trodde att själva brottet begicks i den stund personen vägrade lämna varan som man betalat för.
Så kan vara en bra varning om hur svenska lagen funkar på den punkten!
EDIT: Nej, ska se vad jag kan ta och hitta på att göra åt det här nu så får jag väl lägga upp en liten rapport om hur det gick sen. Tack för all hjälp!