2013-09-08, 14:10
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yahoo123
Det konstiga är ju att han som påstår sig ha blivit blåst helt omöjligt kan ha fått tag på det nummret jag använder just nu. När jag fick höra att det fanns en anonns som jag inte hittade trots att jag gick in på blocket och letade. Jag tror ju inte att en anmäld annons försvinner inom2-3 .minuter så jag tror inte att den här "anonnsen" ens har varit uppe. Och han som skrev om att han betalt och ville ha kolli id så började ju det mitt i en konversation vilket jag också finner merkligt. Enligt mig så finns det inget annat än at person 1&2 är samma och då funderar man ju vad de är ite efter?

Du får förklara för honom / dem att du ej har lagt ut någon annons och att du inte är rätt person, gör en polisanmälan om att någon använt ditt namn och sålt prylar med samt uppmana dem att göra samma sak. Något annat kan du inte göra, du ska inte betala någon ersättning till dem om de kräver det utan hänvisa bara till att de ska göra en polisanmälan samt nämn att även du kommer/har gjort en.
Citera
2013-09-08, 14:16
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Ok, men vad betyder den här för dig magiska gränsen i praktiken eg?

Edit:
Endast 40 kvar nu, as we speak

Det betyder ingenting ärligt talat, så det är inget att hänga upp sig på.

Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Gällande scammers på Tradera likt .

Jag brukar (nästan) alltid kolla säljarens övriga annonser. Mestadels för samfraktaspekten men även för att få koll på om försäljning sker i dussin av en viss typ av vara. Numera kommer jag vara extra noga med detta, och då även kolla antal aktiva annonser.

Dock innebär det alltid en stor risk på ett eller annat sätt att handla av anonyma på nätet, lite undantaget är väl vid fysisk avhämtning.

Även fast man är försiktig och alltid kollar upp säljarens historik gällande vad som sålts, samt använder google för att leta på säljarens alias, annonstexten + bilderna som används m.m. för att se om de är stulna / tagna någon annan stans ifrån så kan man likväl bli blåst.

Så det går aldrig att gardera sig fullt ut från att bli lurad men man kan i alla fall minska risken genom att i den mån det går göra en ordentlig bakgrundskoll men vill man undvika att bli lurad skall man bara handla från stora kända företag eller göra upp affären och betala öga mot öga med säljaren. Dock är det då svårare att göra fynd som de flesta letar efter på tradera / blocket så man får avväga för- och nackdelar / risken att bli lurad mot varandra innan man genomför en affär.

En bra tumregel är att aldrig göra en affär som är större än man är beredd och kan ta smällen om man blir lurad.
Citera
2013-09-08, 17:20
Medlem
Om någon här har blivit drabbad av Linnab på tradera, så vill jag gärna ha kontakt med er! Blev själv lurad av dom!
Citera
2013-09-08, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NormaJane
Om någon här har blivit drabbad av Linnab på tradera, så vill jag gärna ha kontakt med er! Blev själv lurad av dom!

Jag blev också lurad:/
Citera
2013-09-08, 18:01
Medlem
guyf1570s avatar
Citat:

Blev också blåst...
Citera
2013-09-08, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guyf1570
Blev också blåst...
Jag blev också blåst. Det var mig aftonbladet intervjuade.
Citera
2013-09-09, 00:04
Medlem
anre24s avatar
3 dagars annonstid, hade fått mig att bli misstänksam + inga bilder och nästan inga företag på Tradera har utrop 1kr..
Senast redigerad av anre24 2013-09-09 kl. 00:06.
Citera
2013-09-09, 01:50
Medlem
anre24s avatar
Rasslade in ganska många negativa senaste timmarna, snart sjunker skeppet till minus i omdömen
Citera
2013-09-09, 02:40
Moderator
Arne.Ankas avatar
Nästan 20kkr för senaste sidans negativa omdömmen för linnab, gillar mer och mer systemet som ebay kör på...
Citera
2013-09-09, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Nästan 20kkr för senaste sidans negativa omdömmen för linnab, gillar mer och mer systemet som ebay kör på...

Ja man löper betydligt mindre risk att bli blåst på Ebay, en föredömlig kundservice också jämfört med Tradera som snarare uppmuntrar folk att fiffla.
Citera
2013-09-09, 18:04
Medlem
guyf1570s avatar
Traderas enda insats verkar vara att skicka ut följande mail:

Hej xxx,

Vi har sett att du under den senaste månaden har gjort affärer med ett företag som heter Linnab. Vi stängde ner Linnabs konto den 2:a september då vi fått indikationer på att det fanns medlemmar som inte fått varor de betalt för.

Tradera var i kontakt med polisen redan förra veckan och vi kommer att ha fortsatt kontakt med polisen i detta ärende. Vi har polisanmält säljaren samt lämnat ut all information som vi har om bl.a. kontot, kontoinnehavaren och genomförda affärer. Men det är också viktigt att alla berörda gör polisanmälan. Tillsammans har vi större möjlighet att se till att få fast den eller de personer som ligger bakom detta misstänkta bedrägeri.

Har du betalt för en vara som du sedan inte fått levererad är det viktigt att du gör en polisanmälan.

Att tänka på vid en polisanmälan:
• Kontakta polisen på 114 14
• Ha alla uppgifter om genomförd affär tillgängliga, exempelvis uppgifter om beloppet på den vara du köpt, kontonummer till det konto du överfört pengar, samt ev. andra uppgifter. Uppmana polisen att ta kontakt med Tradera.

Har du fler frågor angående detta är du välkommen att kontakta oss via telefon, chat eller mail. Våra kontaktuppgifter hittar du högst upp till höger på vår startsida.

Hälsningar,
Tradera
Citera
2013-09-09, 18:25
Medlem
strlngs avatar
Citat:

Samma här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in