2013-09-08, 03:08
Medlem
Vill varna folk från att köpa "oöppnade olåsta iphones" på blocket. Telefonerna är imei spärrade i 90% av fallen. Dvs när du öppnar telefonen och vill använda den så är den stöldspärrad. Köpte själv en sån av en snubbe, dock hade jag tur och lyckades hitta han och tvinga tillbaka pengarna från honom.
Citera
2013-09-08, 08:03
Moderator
v50s avatar
Såg att aftonbladet nu har en artikel om Linnab där de intervjuar en som blivit lurad samt talat med ett flertal andra drabbade, Linnab har drygt 200 negativa omdömen nu men det lär bli betydligt fler innan det här är klart.

Citat:
Rol*nd (a), 29, brukar handla på Tradera. Han har goda erfarenheter av sajten och har aldrig tidigare blivit lurad.

– Jag brukar gå in och kolla på säljarnas omdömen. I bland när man vill vara extra noga kan man dessutom gå in och titta på de profiler som lämnat de positiva omdömena, säger han.
Även denna gång kontrollerade Rol*nd (a) säljarens profil.

– Det var ett företag, de verkade ha hållit på länge och hade övervägande positiva omdömen, säger han.
Rol*nd (a) höll kontakt med Linnab via mejl och bolaget försäkrade honom att tröjan var på väg. Till slut tröttnade Rol*nd (a) och gick återigen in på Linnabs profil på Tradera.

– Då förstod jag att jag blivit lurad. På bara ett par dagar hade de negativa omdömena helt tagit över, säger han.

[-------------]

Aftonbladet har varit i kontakt med åtskilliga drabbade över hela Sverige och Rol*nds (a) berättelse går igen.
Oavsett om det gällt träningskläder, fiskeutrustning, verktyg eller heminredning så avslutades mejlkontakten med ett autosvar:
"Tack för ditt mail. Vi kommer att svara så snart jag ser detta mail."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17428999.ab
Citera
2013-09-08, 10:19
Medlem
är det du som säljer iphone5?

Hej, i torsdags blev jag kontaktad av en man via sms.
"Hej gld. Är det du som säljer en iphone5? Det ligger en annons ute med din adress, namn och telefon nummer. /fkl"

Jag svarade att det inte var jag som lagt ut annonsen. Han tyckte jag skulle ta kontakt med blocket, frågade även om min email.

Det konstiga är man nr2 som hör av sig, nummret på annonsen ska ha varit skrivet på mig med jag använder det inte nu, så man nr1 hade ringt till min sambo för att få tag på mitt nya oregistrerade kontantkort. Så gick det inte till med man nr2. Fick första smset av han 120806 18.30 han skrev "hej fkr. Frågar ännu en gång efter ett kolli id. Det är nog dags att du svarar nu innan jag går vidare med det här, har inte råd att bli blåst på 3000 spänn."
Den här mannen har inte ringt till någon bekant och frågat efter mitt nummer.

Någon som känner igen händelseförloppet? Vad vill han? Min misstanke är ju att man 1 &2 är sama person, och båda nummren finns registrerade och känner inte igen namnen.
Citera
2013-09-08, 10:21
Medlem
DenSureOptimistens avatar

Jag fattar inte, vilket brott vore det som har skett i det här fallet? Att antingen ett pucko trollar dig, eller att någon lagt upp en annons i ditt namn?
Citera
2013-09-08, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSureOptimisten

Jag fattar inte, vilket brott vore det som har skett i det här fallet? Att antingen ett pucko trollar dig, eller att någon lagt upp en annons i ditt namn?

Jag vet inte riktig men antar att det räknas som kapad id han skickade även mitt person nummer med xx på de 2 fyra sista.
Men förstår inte vad en 50 årig man 70 mil bort har för anledning att trolla?
Citera
2013-09-08, 11:05
Medlem
Har du varit i kontakt med Blocket? Vad säger dom?
Citera
2013-09-08, 11:08
Moderator
blomvattnares avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2013-09-08, 11:15
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strlng
Ytterligare ny Tradera-härva verkar vara på gång, den här gången säljaren "Linnab".

Bara under senaste dygnet har ett fyrtiotal negativa omdömen om uteblivna varor och hot om polisanmälan lämnats på Linnabs sida. Kontot är nu avaktiverat.

Linnab har tidigare haft nästa tvåhundra genomförda affärer och ett relativt gott betyg. Varor verkar ha levererats utan problem sedan kontots start i januari 2012 fram till i slutet av augusti 2013.

Linnab AB är även ett registrerat AB med en (avstängd) hemsida där de påstås ha bedrivit auktioner m.m. i Linderöd, Skåne. Numera är Linnab AB registrerat på en gatuadress i Bagarmossen av en viss Bern*rd W*mbiru W*njiru Muny*ga. På adressen finns även ytterligare två personer skrivna.

Det här är första gången jag blivit blåst på nätet. Men jag får inte riktigt ihop det med ett Tradera-konto med relativt gott betyg, ett registrerat aktiebolag etc. Kan det vara en målvakt som är registrerad på bolaget? Och har verkligen företaget bedrivit fungerande försäljning innan?

(* = a)

Länk till Linnabs Tradera: http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=3268452
Ratsit: http://www.ratsit.se/5568822331-Linnab_AB

Det fortsätter att rulla in negativa omdömen. Snart går han i - i omdömen!!
Citera
2013-09-08, 11:31
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yahoo123
Hej, i torsdags blev jag kontaktad av en man via sms.
"Hej gld. Är det du som säljer en iphone5? Det ligger en annons ute med din adress, namn och telefon nummer. /fkl"

Jag svarade att det inte var jag som lagt ut annonsen. Han tyckte jag skulle ta kontakt med blocket, frågade även om min email.

Det konstiga är man nr2 som hör av sig, nummret på annonsen ska ha varit skrivet på mig med jag använder det inte nu, så man nr1 hade ringt till min sambo för att få tag på mitt nya oregistrerade kontantkort. Så gick det inte till med man nr2. Fick första smset av han 120806 18.30 han skrev "hej fkr. Frågar ännu en gång efter ett kolli id. Det är nog dags att du svarar nu innan jag går vidare med det här, har inte råd att bli blåst på 3000 spänn."
Den här mannen har inte ringt till någon bekant och frågat efter mitt nummer.

Någon som känner igen händelseförloppet? Vad vill han? Min misstanke är ju att man 1 &2 är sama person, och båda nummren finns registrerade och känner inte igen namnen.

Nu greppar jag inte riktigt vad du menar men uppenbarligen har någon lagt ut en annons i ditt namn och uppgett ditt namn, personnummer + adress, det är standard numera när en skojare är i farten. Då kapar de en identitet genom att utge sig för att vara en person som de har letat upp via t.ex. hitta eller ratsit alternativt någon annan sida.

Syftet är att om/när en potentiell köpare gör en bakgrundskoll på den påstådda säljaren så kan de se att det uppgivna namnet samt adressen stämmer överens, dock är telefonnumret i regel ett oregistrerat kontantkort om ett nummer uppgetts och mejladresser kan man skapa enkelt på några minuter.

Du skall polisanmäla det här och även överväga att spärra dig hos UC (om det är möjligt vissa säger att man måste ha utsatts för ett försök till bedrägeri innan det går där folk försökt köpa saker i ditt namn) då det i värsta fall kan sluta med att den som kapat din identitet börjar köpa saker på faktura i ditt namn och ta sms-lån m.m.

Det är även viktigt att göra en polisanmälan då det är troligt att fler hör av sig då skojaren säkert har "sålt" fler saker åt diverse personer, då kan du hänvisa till din polisanmälan angående att någon kapat din identitet, du ska även uppmana alla som blivit lurade att själva göra en polisanmälan.

Samt givetvis kontakta blocket och säga att någon lagt ut saker i ditt namn så de kan ta bort annonserna.
Senast redigerad av v50 2013-09-08 kl. 11:48.
Citera
2013-09-08, 12:35
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Det fortsätter att rulla in negativa omdömen. Snart går han i - i omdömen!!
Ok, men vad betyder den här för dig magiska gränsen i praktiken eg?

Edit:
Endast 40 kvar nu, as we speak
Senast redigerad av Skadat gods 2013-09-08 kl. 12:38.
Citera
2013-09-08, 12:48
Medlem
Skadat godss avatar
Gällande scammers på Tradera likt linnab.

Jag brukar (nästan) alltid kolla säljarens övriga annonser. Mestadels för samfraktaspekten men även för att få koll på om försäljning sker i dussin av en viss typ av vara. Numera kommer jag vara extra noga med detta, och då även kolla antal aktiva annonser.

Dock innebär det alltid en stor risk på ett eller annat sätt att handla av anonyma på nätet, lite undantaget är väl vid fysisk avhämtning.
Citera
2013-09-08, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Nu greppar jag inte riktigt vad du menar men uppenbarligen har någon lagt ut en annons i ditt namn och uppgett ditt namn, personnummer + adress, det är standard numera när en skojare är i farten. Då kapar de en identitet genom att utge sig för att vara en person som de har letat upp via t.ex. hitta eller ratsit alternativt någon annan sida.

Syftet är att om/när en potentiell köpare gör en bakgrundskoll på den påstådda säljaren så kan de se att det uppgivna namnet samt adressen stämmer överens, dock är telefonnumret i regel ett oregistrerat kontantkort om ett nummer uppgetts och mejladresser kan man skapa enkelt på några minuter.

Du skall polisanmäla det här och även överväga att spärra dig hos UC (om det är möjligt vissa säger att man måste ha utsatts för ett försök till bedrägeri innan det går där folk försökt köpa saker i ditt namn) då det i värsta fall kan sluta med att den som kapat din identitet börjar köpa saker på faktura i ditt namn och ta sms-lån m.m.

Det är även viktigt att göra en polisanmälan då det är troligt att fler hör av sig då skojaren säkert har "sålt" fler saker åt diverse personer, då kan du hänvisa till din polisanmälan angående att någon kapat din identitet, du ska även uppmana alla som blivit lurade att själva göra en polisanmälan.

Samt givetvis kontakta blocket och säga att någon lagt ut saker i ditt namn så de kan ta bort annonserna.

Det konstiga är ju att han som påstår sig ha blivit blåst helt omöjligt kan ha fått tag på det nummret jag använder just nu. När jag fick höra att det fanns en anonns som jag inte hittade trots att jag gick in på blocket och letade. Jag tror ju inte att en anmäld annons försvinner inom2-3 .minuter så jag tror inte att den här "anonnsen" ens har varit uppe. Och han som skrev om att han betalt och ville ha kolli id så började ju det mitt i en konversation vilket jag också finner merkligt. Enligt mig så finns det inget annat än at person 1&2 är samma och då funderar man ju vad de är ite efter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in