Citat:
Ursprungligen postat av
Yahoo123
Hej, i torsdags blev jag kontaktad av en man via sms.
"Hej gld. Är det du som säljer en iphone5? Det ligger en annons ute med din adress, namn och telefon nummer. /fkl"
Jag svarade att det inte var jag som lagt ut annonsen. Han tyckte jag skulle ta kontakt med blocket, frågade även om min email.
Det konstiga är man nr2 som hör av sig, nummret på annonsen ska ha varit skrivet på mig med jag använder det inte nu, så man nr1 hade ringt till min sambo för att få tag på mitt nya oregistrerade kontantkort. Så gick det inte till med man nr2. Fick första smset av han 120806 18.30 han skrev "hej fkr. Frågar ännu en gång efter ett kolli id. Det är nog dags att du svarar nu innan jag går vidare med det här, har inte råd att bli blåst på 3000 spänn."
Den här mannen har inte ringt till någon bekant och frågat efter mitt nummer.
Någon som känner igen händelseförloppet? Vad vill han? Min misstanke är ju att man 1 &2 är sama person, och båda nummren finns registrerade och känner inte igen namnen.
Nu greppar jag inte riktigt vad du menar men uppenbarligen har någon lagt ut en annons i ditt namn och uppgett ditt namn, personnummer + adress, det är standard numera när en skojare är i farten. Då kapar de en identitet genom att utge sig för att vara en person som de har letat upp via t.ex. hitta eller ratsit alternativt någon annan sida.
Syftet är att om/när en potentiell köpare gör en bakgrundskoll på den påstådda säljaren så kan de se att det uppgivna namnet samt adressen stämmer överens, dock är telefonnumret i regel ett oregistrerat kontantkort om ett nummer uppgetts och mejladresser kan man skapa enkelt på några minuter.
Du skall polisanmäla det här och även överväga att spärra dig hos UC (om det är möjligt vissa säger att man måste ha utsatts för ett försök till bedrägeri innan det går där folk försökt köpa saker i ditt namn) då det i värsta fall kan sluta med att den som kapat din identitet börjar köpa saker på faktura i ditt namn och ta sms-lån m.m.
Det är även viktigt att göra en polisanmälan då det är troligt att fler hör av sig då skojaren säkert har "sålt" fler saker åt diverse personer, då kan du hänvisa till din polisanmälan angående att någon kapat din identitet, du ska även uppmana alla som blivit lurade att själva göra en polisanmälan.
Samt givetvis kontakta blocket och säga att någon lagt ut saker i ditt namn så de kan ta bort annonserna.