2013-11-13, 18:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henki420
Det här ser inte ut som en bedragare. Över hundra affärer och två som hon inte säger sig ha fått pengarna av. De andra klagomålen gällde varan och förpackning. Det här rör sig nog om ett missförstånd. Hon kanske inte har sett betalningen. I vilket fall är det bra att Tradera stänger ner kontot tills allt är utrett.

Säger du det. Och att de negativa fortsätter droppa in dag för dag från folk som inte fått nåt?
Minna Toiminen i Helsingborg är en bedragare punkt.
Citera
2013-11-13, 18:44
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2pappskallar
Säger du det. Och att de negativa fortsätter droppa in dag för dag från folk som inte fått nåt?
Minna Toiminen i Helsingborg är en bedragare punkt.

Eller så har någon hackat hennes konto?
Citera
2013-11-13, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lillstark
Eller så har någon hackat hennes konto?

Svårt att tänka mig då hon mailar en massa märkliga förklaringar och är ömsom trevlig ömsom otrevlig.

Dessutom känns det rätt osannolikt att någon skulle hacka ett konto och sen fortsätta sälja precis inom samma genre. Det är ju inte mobiler och laptops det gäller.
Citera
2013-11-13, 22:06
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Svårt att tänka mig då hon mailar en massa märkliga förklaringar och är ömsom trevlig ömsom otrevlig.

Dessutom känns det rätt osannolikt att någon skulle hacka ett konto och sen fortsätta sälja precis inom samma genre. Det är ju inte mobiler och laptops det gäller.

En som hackat ett konto vill ju kunna hålla på så länge som möjligt och att hitta på ursäkter är ju ett sätt att skjuta upp negativa omdömen så man hinner lura fler innan kontot stängs. Att fortsätta sälja samma saker skapar ju mindre misstänksamhet. Jag såg en gång en skojare som skapat ett konto och bara köpt en massa skitsaker typ vykort för under 10kr och därmed fått många positiva omdömen, sen sålde samma person en massa dyr hemelektronik som köparna aldrig såg röken av.

Om det nu är samma person som plötsligt hamnat i en ekonomisk knipa och behöver snabba pengar är det inte särskilt smart att använda sitt riktiga konto eftersom polisen direkt får tag på henne.
Citera
2013-11-14, 05:44
Medlem
henki420s avatar
Citat:

Nu verkar det onekligen vara knas. Ytterligare fyra negativa och en positiv. Men det är något som inte stämmer.

Hon har skickat en spegel för 2,000:-, men struntat i en annan för 2:-
Totalt har hon inte lurat till sig 1.500:- Även om det trillar in några till så är det inga pengar jämfört med de bedragare vi är vana med.

Oavsett summan är det inte kul att bli lurad. Att hon hotar är helt oacceptabelt - bara att polisanmäla. Det vore intressant att se vad hon skriver.
Citera
2013-11-14, 13:33
Medlem
worldeditings avatar
Förstår inte hur människor kan ha detta beteende.
Kan någon förklara för mig varför bankerna inte stänger ner bedragarnas konton illa kvickt när massa insättningar trillar in på konot. Åtminstone frysa kontot tills man kan bevisa pengarnas ursprung?

Verkar som man kan syssla med detta på heltid och aldrig åka fast för det.

Prioriterar Polisen bedrägerier?
Citera
2013-11-15, 06:19
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av worldediting
Förstår inte hur människor kan ha detta beteende.
Kan någon förklara för mig varför bankerna inte stänger ner bedragarnas konton illa kvickt när massa insättningar trillar in på konot. Åtminstone frysa kontot tills man kan bevisa pengarnas ursprung?

Verkar som man kan syssla med detta på heltid och aldrig åka fast för det.

Prioriterar Polisen bedrägerier?

Så ser ju dock kontona ut för alla som börjar sälja mer än enstaka varor på Tradera. Svårt för en bank att göra sådana bedömningar utan anmälningar. Det är väl snarare fel på banksekretessen om det är den som hindrar utredningar, även om en målvakt används så förs ju pengarna vidare till något annat konto, troligen utländskt. Det är ju knappast svårt att spåra transaktioner i vår digitala värld, det enda som står i vägen är byråkratin och Polisens minimala resurser.
Citera
2013-11-15, 13:51
Medlem
Jag beställde några DVD filmer från Aftonbladet och betalade med förskott på mitt visa kort.
Det kom inga filmer och när jag kontaktade Aftonbladet så sa dom att det var ett annat företag som levererade filmerna. Kontaktade dom så var dom inte Aftonbldets leverantör längre då sket jag i det.
Trodde att man kunde lita på ett så stort varumärke men man lär så länge man lever. Så betala aldrig något innan ni fått varan.
Citera
2013-11-22, 10:55
Medlem
Har kommit fram till att jag blivit blåst på ett blocket-köp. Klassisk blåsning: jag förhandsbetalade, han skickade inte varan=jag dum i huvudet.
Kontrollerade precis personen (hade absolut varit smartare att göra det innan köpet...) och han har skulder hos Kronofogden på ca. 200.000 kr.

Fine so, jag kan älta alla fel jag gjort dagarna i ända. Och jag förstår att jag är helt blåst på pengarna och att jag inte kommer att få dom tillbaka. Men jag blev intresserad av några saker:

1. Personen ifråga förhalar och förhalar. Varför bryr han ens sig? Är uttröttning taktiken eller?
2. Han verkar alltså mån om att inte bli polisanmäld. Men någon gång kommer jag ju anmäla honom eftersom jag inte kommer få mina pengar. Spelar tiden för polisanmälan någon roll?
3. Finns det något som är värt att göra mer än att polisanmäla och hamna i nån kö av personer som också ska ha pengar? Jag tänker på att jag har en hel del uppgifter om honom (Jag har ID-uppgifter, , namn på eventuell arbetsgivare bl.a.). Samtidigt vill jag själv inte göra något förhastat, personen kan ju vara helt galen.
4. Kan man göra något annat roligt av det här?
Citera
2013-11-22, 11:29
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axela
Har kommit fram till att jag blivit blåst på ett blocket-köp. Klassisk blåsning: jag förhandsbetalade, han skickade inte varan=jag dum i huvudet.
Kontrollerade precis personen (hade absolut varit smartare att göra det innan köpet...) och han har skulder hos Kronofogden på ca. 200.000 kr.

Fine so, jag kan älta alla fel jag gjort dagarna i ända. Och jag förstår att jag är helt blåst på pengarna och att jag inte kommer att få dom tillbaka. Men jag blev intresserad av några saker:

1. Personen ifråga förhalar och förhalar. Varför bryr han ens sig? Är uttröttning taktiken eller?
2. Han verkar alltså mån om att inte bli polisanmäld. Men någon gång kommer jag ju anmäla honom eftersom jag inte kommer få mina pengar. Spelar tiden för polisanmälan någon roll?
3. Finns det något som är värt att göra mer än att polisanmäla och hamna i nån kö av personer som också ska ha pengar? Jag tänker på att jag har en hel del uppgifter om honom (Jag har ID-uppgifter, , namn på eventuell arbetsgivare bl.a.). Samtidigt vill jag själv inte göra något förhastat, personen kan ju vara helt galen.

Du ska polisanmäla honom, även om en enskild anmälan i regel inte leder någonstans eller ens ett par så kommer däremot polisen förmodligen agera om tillräckligt många gör en anmälan och då kommer den här bedragaren förhoppningsvis bli dömd.

Så gör en anmälan sedan kan du meddela det till den som lurat dig, då kanske han får kalla fötter och betalar igen pengarna även om chansen för att det ska ske är minimal.

Vidare så kan du kontakta kronofogden och be dem driva in pengarna, förvisso lär du aldrig se skymten av dem men då kan du å andra sidan se till att han inte kommer bli fri från sina prickar / anmärkningar från dig förrän han betalar. Detta förutsatt att han inte får skuldsanering om x antal år då skulderna är så pass höga att han aldrig kan komma att betala tillbaka dem.
Senast redigerad av v50 2013-11-22 kl. 11:44.
Citera
2013-11-23, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Du ska polisanmäla honom, även om en enskild anmälan i regel inte leder någonstans eller ens ett par så kommer däremot polisen förmodligen agera om tillräckligt många gör en anmälan och då kommer den här bedragaren förhoppningsvis bli dömd.

Så gör en anmälan sedan kan du meddela det till den som lurat dig, då kanske han får kalla fötter och betalar igen pengarna även om chansen för att det ska ske är minimal.

Vidare så kan du kontakta kronofogden och be dem driva in pengarna, förvisso lär du aldrig se skymten av dem men då kan du å andra sidan se till att han inte kommer bli fri från sina prickar / anmärkningar från dig förrän han betalar. Detta förutsatt att han inte får skuldsanering om x antal år då skulderna är så pass höga att han aldrig kan komma att betala tillbaka dem.

För att kronfogden skall kunna agera måste det finnas en belagd skuld och han måste alltså börja med att ställa sådana skriftligt.
Och dessa får naturligtvis inte vara bestridna.
Citera
2013-11-23, 13:34
Medlem
AgentHemligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axela

Det beror på hur "human" du är samt hur mycket du vill ha dina pengar.
Been there, done that. Jag sabbae hennes liv för all framtid i princip.
För 900kr. Hon kommer kanske aldrig få ett jobb, hon har inte gett mig några pengar, hon har inga vänner kvar osv. Det var skitkul med all feedback jag fick i början, hur bra det var att jag hängde ut henne osv. Idag, såhär 1 ½ år senare ångrar jag mig lite. Kanske är jag för blödig, men det var liksom inte värt det. Hade jag gått mjukare fram, så hade jag kanske hjälpt henne, och jag hade säkerligen fått igen mina pengar. Jag kunnde bett om 100kr i månaden typ.

Citat:
Ursprungligen postat av v50

Helt klart rätt väg att gå. Men går man till Polisen, så bör det då stanna vid Polisen.

Citat:
Ursprungligen postat av tigerone
För att kronfogden skall kunna agera måste det finnas en belagd skuld och han måste alltså börja med att ställa sådana skriftligt.
Och dessa får naturligtvis inte vara bestridna.

Om man bara skiter i att skriva på delgivningarna så tar det ungefär 7 månader innan en delgivningsman kommer hem och knackar på. Då tvingas man acceptera eller bestrida, bestrider man tar det runt 14 dagar och har man inte presenterat bevis då för att bestridandet är korrekt så anses det att man accepterat skulden/skrivit under den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in