Citat:
Ursprungligen postat av
Axela
Har kommit fram till att jag blivit blåst på ett blocket-köp. Klassisk blåsning: jag förhandsbetalade, han skickade inte varan=jag dum i huvudet.
Kontrollerade precis personen (hade absolut varit smartare att göra det innan köpet...) och han har skulder hos Kronofogden på ca. 200.000 kr.
Fine so, jag kan älta alla fel jag gjort dagarna i ända. Och jag förstår att jag är helt blåst på pengarna och att jag inte kommer att få dom tillbaka. Men jag blev intresserad av några saker:
1. Personen ifråga förhalar och förhalar. Varför bryr han ens sig? Är uttröttning taktiken eller?
2. Han verkar alltså mån om att inte bli polisanmäld. Men någon gång kommer jag ju anmäla honom eftersom jag inte kommer få mina pengar. Spelar tiden för polisanmälan någon roll?
3. Finns det något som är värt att göra mer än att polisanmäla och hamna i nån kö av personer som också ska ha pengar? Jag tänker på att jag har en hel del uppgifter om honom (Jag har ID-uppgifter, , namn på eventuell arbetsgivare bl.a.). Samtidigt vill jag själv inte göra något förhastat, personen kan ju vara helt galen.
4. Kan man göra något annat roligt av det här?
Det beror på hur "human" du är samt hur mycket du vill ha dina pengar.
Been there, done that. Jag sabbae hennes liv för all framtid i princip.
För 900kr. Hon kommer kanske aldrig få ett jobb, hon har inte gett mig några pengar, hon har inga vänner kvar osv. Det var skitkul med all feedback jag fick i början, hur bra det var att jag hängde ut henne osv. Idag, såhär 1 ½ år senare ångrar jag mig lite. Kanske är jag för blödig, men det var liksom inte värt det. Hade jag gått mjukare fram, så hade jag kanske hjälpt henne, och jag hade säkerligen fått igen mina pengar. Jag kunnde bett om 100kr i månaden typ.
Citat:
Ursprungligen postat av
v50
Du ska polisanmäla honom, även om en enskild anmälan i regel inte leder någonstans eller ens ett par så kommer däremot polisen förmodligen agera om tillräckligt många gör en anmälan och då kommer den här bedragaren förhoppningsvis bli dömd.
Så gör en anmälan sedan kan du meddela det till den som lurat dig, då kanske han får kalla fötter och betalar igen pengarna även om chansen för att det ska ske är minimal.
Vidare så kan du kontakta kronofogden och be dem driva in pengarna, förvisso lär du aldrig se skymten av dem men då kan du å andra sidan se till att han inte kommer bli fri från sina prickar / anmärkningar från dig förrän han betalar. Detta förutsatt att han inte får skuldsanering om x antal år då skulderna är så pass höga att han aldrig kan komma att betala tillbaka dem.
Helt klart rätt väg att gå. Men går man till Polisen, så bör det då stanna vid Polisen.
Citat:
Ursprungligen postat av
tigerone
För att kronfogden skall kunna agera måste det finnas en belagd skuld och han måste alltså börja med att ställa sådana skriftligt.
Och dessa får naturligtvis inte vara bestridna.
Om man bara skiter i att skriva på delgivningarna så tar det ungefär 7 månader innan en delgivningsman kommer hem och knackar på. Då tvingas man acceptera eller bestrida, bestrider man tar det runt 14 dagar och har man inte presenterat bevis då för att bestridandet är korrekt så anses det att man accepterat skulden/skrivit under den.