2012-02-04, 09:25
  #1765
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florsocker
Vad ska man göra om man blir blåst då?

Förlorade inte någon betydande summa men det var det andra som gjorde. Skickade några mail till tidigare kunder och fick reda på adressen(puckot hade såklart bytt till någon icke-existerande adress mot slutet) men vad ska jag med den till? Är 20 mil bort så jag tänker inte åka dit, vet inte ens om han kollar sin mail, eller bor kvar(vore väl en idé om han skulle flytta och tjänade lite extra pengar, men går att hitta vart personen flyttar senare ändå i och för sig).

Polisanmälan leder väl ingenstans? De har väl viktigare saker för sig, som att ta fikapauser eller nåt.

Ta och anmäl till tradera så hans konto blir spärrat då kan han inte lura andra fast den kanske redan är nedstängd?

Om du vet hans namn + adress så kan du prova leta på tex hitta.se för att om möjligt få fram andra telefonnummer som han använder, annars kan du prova ratsit.se för att få fram information om var han är skriven alternativt kolla via skattemyndigheten de har den uppgiften. Via skatteverket kan du även få fram hans personnummer vilket du lär behöva om du skall försöka driva in pengarna via kronofogden.

Ska du om möjligt få tillbaka pengarna på laglig väg så måste du göra en polisanmälan och sedan begära/driva in pengarna via kronofogden, här har jag inte riktig koll på hur det fungerar men ring och fråga berörda myndigheter hur det fungerar. En polisanmälan kan du göra via telefon, bara att ringa 114 14 (polisens nationella telefonnummer för ej så brådskande ärenden) sedan kan du ringa kronofogden och höra med dem hur du skall gå tillväga för att kunna driva in pengar från snubben som blåst dig.

Alternativt så åker du och möjligen några polare och hälsar på honom och driver in pengarna på egen hand, så länge ni inte hotar eller misshandlar honom är det lagligt men tar ni med lite basebollträn så kan ni banka skiten ur honom om han inte betalar då gör ni ers skyldig till brott vilket knappast är värt det om det han är skyldig dig är småsummor.
Citera
2012-02-04, 11:58
  #1766
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exxoritas
jaha, fan nu har man blivit blåst på 3124:- suger riktigt hårt men men, dum som man är så kör man via förskottsbetalning.
var via tradera, köpte en sony laptop och en nokia N95 för 3000:- lät billigt och bra, han hade ju iofs 2 positiva omdömen..
någon mer som har blivit lurad på blocket / tradera som kan dra sin historia här?
ska anmäla detta till polisen på måndag, men förmodligen lär det inte hända något....






ankta er för denna han försökte byta denjämt upp mot mingalaxy s2 somär6månader gammal
och sedan när vi for mot platsen vi tänkt mötas på 38mil tur och retur för mig att köra då ringer
jag upp honom för att göra upp affären då gick det heltplötligt inte han blev sjukosv..

http://www.blocket.se/vasternorrland/LG_Optimus_3D_37730878.htm?ca=2&w=2&last=1
Citera
2012-02-04, 13:43
  #1767
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeZcAtLiPoCa
ankta er för denna han försökte byta denjämt upp mot mingalaxy s2 somär6månader gammal
och sedan när vi for mot platsen vi tänkt mötas på 38mil tur och retur för mig att köra då ringer
jag upp honom för att göra upp affären då gick det heltplötligt inte han blev sjukosv..

http://www.blocket.se/vasternorrland/LG_Optimus_3D_37730878.htm?ca=2&w=2&last=1
Han har alltså lurat/blåst dig, bara för att han blev sjuk?
Självklart ska man checka av med ett telsamtal samma dag affär ska göras, innan man ger sig iväg en massa mil! Folk kan dö också, eller ångra sig. Sånt händer, även om man bestämt att träffa dig liksom.
Citera
2012-02-04, 13:51
  #1768
Medlem
Plasticsmiless avatar
Blivit blåst en gång,var väl cirka 4 månader sen jag "köpte" en Iphone 4 för 2500 kr över en annons på Eniro.

Hade telefonnummer,adress,namn på säljaren osv.
All mailhistorik kvar och kvitto på min överföring av pengarna.

Det sista jag hörde av säljaren var att hon skulle skicka paketet direkt efter jobbet.Och där tog all kontakt slut.Jag anmälde henne till polisen en vecka senare,absolut ingenting har hänt.Har fått hem brev från polisen men det är bara kopior på min anmälan.Polisen gör inte ett shit.

Var så desperat efter en ny telefon så jag ville inte tro att vissa människor är så äckliga,men jodå.

Innan denna händelse trodde jag jag skulle bli blåst igen.Köpte en telefon för 1000 kr först,och vi körde på payson/paypal whatever.Dock var det nått skumt med payson whatever,så efter en vecka så överfördes mina pengar in på säljarens konto direkt..säljaren lovade att hon hade skickat varan.
Jag väntade och väntade.Inget paket.Jag kontaktade säljaren,hon kontaktade posten,posten visste inte vart paketet var.JAG FICK TILLBAKA MINA PENGAR.Tänka sig.Säljaren hade fått pengarna på sitt konto,hon kunde bara ha slutat höra av sig där.Men hon var en bra människa,jag fick tillbaka mina pengar och därmed stod hon för att posten slarvat bort paketet!


Fyfan för dessa tattare.
Citera
2012-02-04, 21:54
  #1769
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plasticsmiles
Blivit blåst en gång,var väl cirka 4 månader sen jag "köpte" en Iphone 4 för 2500 kr över en annons på Eniro.

Hade telefonnummer,adress,namn på säljaren osv.
All mailhistorik kvar och kvitto på min överföring av pengarna.

Det sista jag hörde av säljaren var att hon skulle skicka paketet direkt efter jobbet.Och där tog all kontakt slut.Jag anmälde henne till polisen en vecka senare,absolut ingenting har hänt.Har fått hem brev från polisen men det är bara kopior på min anmälan.Polisen gör inte ett shit.

Var så desperat efter en ny telefon så jag ville inte tro att vissa människor är så äckliga,men jodå.

Innan denna händelse trodde jag jag skulle bli blåst igen.Köpte en telefon för 1000 kr först,och vi körde på payson/paypal whatever.Dock var det nått skumt med payson whatever,så efter en vecka så överfördes mina pengar in på säljarens konto direkt..säljaren lovade att hon hade skickat varan.
Jag väntade och väntade.Inget paket.Jag kontaktade säljaren,hon kontaktade posten,posten visste inte vart paketet var.JAG FICK TILLBAKA MINA PENGAR.Tänka sig.Säljaren hade fått pengarna på sitt konto,hon kunde bara ha slutat höra av sig där.Men hon var en bra människa,jag fick tillbaka mina pengar och därmed stod hon för att posten slarvat bort paketet!


Fyfan för dessa tattare.

Ja, tattare är precis vad dom är
Citera
2012-02-06, 13:32
  #1770
Medlem
swedass avatar
Tacka gud för ditt inlägg där, var nära på att begå ett stort misstag genom att tro på den skiten. Kändes som en bluff från början. Fast en 2:a i Vasastaden STHLM för 4800:- är liiiite för bra för att vara sant.
Dessutom sitter personen/personerna bakom Relakks.com

Citat:
Ursprungligen postat av carbonX
Hejsan,

svarade på en annons på Blocket, och fick följande mail idag:

"Hello and thank you for your reply.
After reviewing all the details and all the emails I've received I decided that you are perfect to become my tenant and I will be more then happy to be your Landlord. As I told you before I want to use the Yahoo! Real Estate rental program to rent the apartment. Here you can find more information about how everything works ( Yahoo! Real Estate Rental Terms ). Please read the terms in order to see if you agree. Right now they are already in the possession of the keys and they will take care of everything on my behalf.

I will also try to explain you step by step how everything is handled ( according to the 5 steps from the yahoo! real estate rental terms ):

(Step 1) You decide that you want to rent the apartment and you contact me with your full name, date of birth and the address where you want the keys and also the contract be delivered. Then I will forward all the information to Yahoo! Real Estate Company and in maximum 24 hours they will approve the transaction and will contact you with the confirmation of the transaction and also future transaction instructions.

(Step 2) You will have to deposit 10000 SEK ( first 1 renting month + 1 guarantee month ) to Yahoo! Real Estate. They will lock the payment on your behalf (only you can unlock the payment). Upon payment confirmation the shipping of the keys and of the contract will start. By paying you are not committing to anything, you are just respecting a policy of an abroad rental company. The money that you will pay now are 100% refundable, no questions will be asked if you request a refund.

(Step 3) After the payment will be confirmed and locked in Yahoo! Real Estate custody, the shipping of the keys and of the contract will be started. In 5 days you will receive the keys and also the contract.

(Step 4) After you will receive the keys and the contract, you will have 10 days to inspect the apartment ( you will not be charged for the 10 days ). At the end of the 10 days you have the right to decide if you want to rent it or not ( if the apartment meets your conditions ).

(Step 5) If you want to rent it, you will sign the contract and fax it to Yahoo! Real Estate representative. After that you will have to instruct Yahoo! Real Estate to release the funds to me ( in all this time your money will be locked into Yahoo! Real Estate possession and won't be forwarded to me until they will receive your confirmation that you accept to rent the apartment ).
If you don't want to rent it, you will contact Yahoo! Real Estate and ask to have your money refunded. In this situation, in maximum 24 hours they will refund your money back and you will return the keys and also the contract to me. The returning of the keys and also of the contract, will be done with the same company that will deliver it and I will support the returning taxes. ( I am sure we won't need to use the return policy because the apartment is exactly as I described it and I am sure it will meet your conditions ).

This are the transaction steps. I hope everything is clear and in case you agree to start the transaction, I am waiting for your email with the requested information (full name , date of birth, delivery address) so I can initiate the transaction with Yahoo! Real Estate . After receiving the information from you, I will contact Yahoo! Real Estate and start the transaction with you as my tenant and as the intended receiver of the keys. From my part everything is prepared with Yahoo! Real Estate , the transaction will be started same day when I receive the information from you.

If you have any other question, don't hesitate to contact me. "

Personen i fråga svarade först på knackig svenska, förklarade att hon är uppväxt i England och fortsatte därefter på knackig engelska - trots att hon är ingenjör .... returaddressen en anonym hotmail. Kostnaden för en lägenhet, möblerad, i det läget borde vara nästen det dubbla. Annonsen försvann efter bara två dagar från Blocket...

Så, 50:1 på att det är ett bedrädgeriförsök. Opinions?
__________________
Senast redigerad av swedas 2012-02-06 kl. 13:55.
Citera
2012-02-10, 18:11
  #1771
Medlem
Min polisanmälan lades ner knappt en vecka efter anmälan. Så lätt är det att blåsa folk på nätet utan att åka dit på det. Brist på bevis stod det???? Fanns hur mkt bevis som helst...
Citera
2012-02-11, 13:16
  #1772
Medlem
Ronilles avatar
Snarare brist på polis-resurser...
Citera
2012-02-11, 19:10
  #1773
Medlem
Nu hotar personen som blåste mig att han ska komma med kompisar och hälsa på, med kniv.

Blir så fruktansvärt irriterad. Tips på hur man ska gå vidare med detta uppskattas.

Enligt mailadressen som han skickar från nu så används ett Facebook konto med samma mailadress tillhörande en bedragare som verkar vara känd hos polisen.

Problemet nu är att anmälan lagts ner :/
Citera
2012-02-11, 19:23
  #1774
Medlem
Nekro.s avatar
Skall man börja med bedrägeri?
Hade varit fint att lura av folk lite cash, polisen gör ju inget iaf så det är lugnt på den fronten.

Hur mycket kan man tänkas dra in?
Citera
2012-02-11, 19:29
  #1775
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petrovski
Problemet nu är att anmälan lagts ner :/
Fortsätt gör polisanmälningar för varenda liten skitsak dumfan gör, speciellt om det går bevisa vem hoten kommer ifrån.
Citera
2012-02-11, 20:45
  #1776
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petrovski
Nu hotar personen som blåste mig att han ska komma med kompisar och hälsa på, med kniv.

Blir så fruktansvärt irriterad. Tips på hur man ska gå vidare med detta uppskattas.

Enligt mailadressen som han skickar från nu så används ett Facebook konto med samma mailadress tillhörande en bedragare som verkar vara känd hos polisen.

Problemet nu är att anmälan lagts ner :/

Det är bara att du kompletterar / gör en ny polisanmälan, den är gången för olaga hot, bifoga en kopia på hotet som (om jag förstår det rätt) kom via en mejl. Förhoppningsvis så tar polisen det på större allvar den här gången, tyvärr är polisen dålig på att agera när det gäller bedragare så länge det bara rör sig om enstaka anmälningar men om det inkommer ett större antal så ökar också chansen att polisen agerar.

Se till att anmäla alla hot han kommer med, ringer han försök om möjligt spela in samtalen samt spara alla sms / mejl samt bifoga dem vid kommande anmälningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in