Citat:
Ursprungligen postat av Florsocker
Vad ska man göra om man blir blåst då?
Förlorade inte någon betydande summa men det var det andra som gjorde. Skickade några mail till tidigare kunder och fick reda på adressen(puckot hade såklart bytt till någon icke-existerande adress mot slutet) men vad ska jag med den till? Är 20 mil bort så jag tänker inte åka dit, vet inte ens om han kollar sin mail, eller bor kvar(vore väl en idé om han skulle flytta och tjänade lite extra pengar, men går att hitta vart personen flyttar senare ändå i och för sig).
Polisanmälan leder väl ingenstans? De har väl viktigare saker för sig, som att ta fikapauser eller nåt.
Förlorade inte någon betydande summa men det var det andra som gjorde. Skickade några mail till tidigare kunder och fick reda på adressen(puckot hade såklart bytt till någon icke-existerande adress mot slutet) men vad ska jag med den till? Är 20 mil bort så jag tänker inte åka dit, vet inte ens om han kollar sin mail, eller bor kvar(vore väl en idé om han skulle flytta och tjänade lite extra pengar, men går att hitta vart personen flyttar senare ändå i och för sig).
Polisanmälan leder väl ingenstans? De har väl viktigare saker för sig, som att ta fikapauser eller nåt.
Ta och anmäl till tradera så hans konto blir spärrat då kan han inte lura andra fast den kanske redan är nedstängd?
Om du vet hans namn + adress så kan du prova leta på tex hitta.se för att om möjligt få fram andra telefonnummer som han använder, annars kan du prova ratsit.se för att få fram information om var han är skriven alternativt kolla via skattemyndigheten de har den uppgiften. Via skatteverket kan du även få fram hans personnummer vilket du lär behöva om du skall försöka driva in pengarna via kronofogden.
Ska du om möjligt få tillbaka pengarna på laglig väg så måste du göra en polisanmälan och sedan begära/driva in pengarna via kronofogden, här har jag inte riktig koll på hur det fungerar men ring och fråga berörda myndigheter hur det fungerar. En polisanmälan kan du göra via telefon, bara att ringa 114 14 (polisens nationella telefonnummer för ej så brådskande ärenden) sedan kan du ringa kronofogden och höra med dem hur du skall gå tillväga för att kunna driva in pengar från snubben som blåst dig.
Alternativt så åker du och möjligen några polare och hälsar på honom och driver in pengarna på egen hand, så länge ni inte hotar eller misshandlar honom är det lagligt men tar ni med lite basebollträn så kan ni banka skiten ur honom om han inte betalar då gör ni ers skyldig till brott vilket knappast är värt det om det han är skyldig dig är småsummor.
suger riktigt hårt men men, dum som man är så kör man via förskottsbetalning.
