2012-09-19, 21:08
Medlem
Bump. mushi, hur gick det? Har i princip drabbats av samma sak...
Citera
2012-09-19, 21:32
Medlem
Tsavos avatar
jag käånner till ett par som sysslar med sådant, kan det va de måtro?
Citera
2012-09-21, 16:48
Medlem
Happymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Collectum
Vet någon något om Ronny Söderlund från Luleå (om det nu är hans riktiga namn) som nummer, osv. Hans (riktiga) nummer det vill säga, de nummer som är utlagda på blocket och eniro fungerar inte att ringa till längre.

Jag har betalat några tusenlappar i utbyte mot en telefon men har inte fått något svar på varken mejl eller mobil då hans nummer "slutade" fungera. Nu har jag varken pengar eller telefon!!
Jag vet att man inte borde förhandsbetala men gjort är gjort.

http://www.blocket.se/lulea/Iphone_4s_32gb_nya_i_kartong_42834914.htm?ca=1_9&w =0

Om du skulle känna för att betala för en till telefon åt vederbörande.
Citera
2012-09-24, 12:44
Medlem
Den här personen skall ni inte köpa av på Blocket. Jag har blivit blåst.

Samuel Karlsson
19830927-XXXX
Örtugsgatan 1
414 79 Göteborg.
Tel: 0768374608
Mail: inya facae <inyaface@live.se>

Det enda jag vill med detta inlägg är att varna andra seriösa köpare att inte köpa av denna person.
Citera
2012-09-24, 13:27
Medlem
nnnipzs avatar
Visst förskottsbetalning är ett osäkert sätt. Men om du köper något mot t ex postförskott från blocket kan ju innehållet i lådan du hämtar ut vara i princip vad som helst. Inget du står där på utlämningsstället kollar upp direkt.

Vad skulle hända om jag köpte en telefon mot postförskott. Hämtade ut telefonen och betalar på ett utlämningsställe och sen när jag kommer hem ligger det bara någonting i paketet för att ge tyngd?
Pengarna lär väl vara lika borta då? Eller har jag fel?
Citera
2012-09-24, 14:19
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nnnipz
Visst förskottsbetalning är ett osäkert sätt. Men om du köper något mot t ex postförskott från blocket kan ju innehållet i lådan du hämtar ut vara i princip vad som helst. Inget du står där på utlämningsstället kollar upp direkt.

Vad skulle hända om jag köpte en telefon mot postförskott. Hämtade ut telefonen och betalar på ett utlämningsställe och sen när jag kommer hem ligger det bara någonting i paketet för att ge tyngd?
Pengarna lär väl vara lika borta då? Eller har jag fel?
Om det nu skulle bli någonting av en eventuell anmälan, vilket jag betvivlar, antar jag att man åtminstone har lite mer kött på benen då det finns bevis för att någonting faktiskt har skickats om det rör sig om postförskott eller REK/övriga spårbara försändelser. Vid en vanlig förskottsbetalning kan det lika gärna hända (även om det är väldigt osannolikt) att paketet kommer bort någonstans på vägen.
Citera
2012-09-24, 16:51
Medlem
-Johan-s avatar
Självklart är förskottsbetalning aldrig säkert, men ni får tänka på att det är väldigt få säljare som skulle göra på något annat sätt. Det är säljaren som har något köparen vill ha, och inte tvärtom. Det är säljarens marknad. Varför skulle då säljaren riskera att bli lurad? Jag skulle aldrig skicka något utan att få pengarna först. Det är ju stendumt.
Citera
2012-09-25, 13:35
Medlem
nnnipzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Johan-
Självklart är förskottsbetalning aldrig säkert, men ni får tänka på att det är väldigt få säljare som skulle göra på något annat sätt. Det är säljaren som har något köparen vill ha, och inte tvärtom. Det är säljarens marknad. Varför skulle då säljaren riskera att bli lurad? Jag skulle aldrig skicka något utan att få pengarna först. Det är ju stendumt.

Som säljare har du nästan samma säkerhet vid t ex postförskott. Det är ju ev en fraktavgift du kan åka på om köparen inte hämtar ut paketet.
Citera
2012-09-26, 00:28
Medlem
Polisanmäla bedrägeri, värt?

Börjar misstänka att jag blivit blåst på en vara jag köpte på tradera..
Är det ens värt att polisanmäla? Om nu ens polisen skulle ha tid med en sådan sak lär jag väl ändå inte få tillbaks mina pengar? Chansen är nog minimal, eller?
Citera
2012-09-26, 00:31
Bannlyst
Ju fler som anmäler så kommer mer resurser, iaf teoretiskt, att flyttas över för att bekämpa småbedrägerier. Så även om det inte hjälper just DIG, just NU, så kommer det framöver hjälpa andra.

Så anmäl skiten! Skulle vara trevligt om folk börjar tänka utanför sitt eget hela tiden.

Det är alltså VÄRT att anmäla för ett i längden bättre samhälle.

Edit : Går till och med att fixa genom internet, så "jobbigt" behöver det inte vara heller.

http://www.polisen.se/Stockholms_lan/Utsatt-for-brott/Gor-en-anmalan/
Senast redigerad av Attributt 2012-09-26 kl. 00:38.
Citera
2012-09-26, 00:46
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoorroo4
Börjar misstänka att jag blivit blåst på en vara jag köpte på tradera..
Är det ens värt att polisanmäla? Om nu ens polisen skulle ha tid med en sådan sak lär jag väl ändå inte få tillbaks mina pengar? Chansen är nog minimal, eller?

Jag hade nog inte anmält det, om det inte rörde sig om tusentals kronor. Ett par hundra kan man ju se som läropengar att inte sätta in pengar i förskott. Du kommer förlora massa tid. Polisförhör med polis, vittna i rättegång, sedan får du inte smack tillbaka då personen inte har några utmätningstillbara tillgångar

Vad gäller det för vara? Summa?
Citera
2012-09-26, 00:49
Medlem
anre24s avatar
Allt fler bedragare använder sig av "Instant Bank" dessa pengarna slussas sedan vidare på Spelbolag och tvättas!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in