2014-01-07, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
kolla om det finns i bios
ev går det att stänga av i bios

mvh
t

Inget jag hittat, tips på var de skulle vara? (UEFI BIOS)
Citera
2014-01-11, 18:47
Bannlyst
Flytta Windows 8 som jag köpt online till SSD?

Tja! jag har köpt Windows 8 online och skall nu flytta det från min vanliga hårddisk till min SSD.

Har läst att det enklaste är om man installerar om det på SSD:n, men i och med att jag köpte Windows 8 online så har jag ju ingen skiva, har någon nån idé om hur jag skall göra?

Edit: har läst att man kan klona också, men inte hur stora filer som helst väl? operativsystemet ligger väl på ~30 GB?
Senast redigerad av Bokad 2014-01-11 kl. 18:52.
Citera
2014-01-11, 18:51
Medlem
madmwazels avatar
Du bör kunna bränna programvaran du köpt online, till en skiva?
Citera
2014-01-11, 18:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av madmwazel
Du bör kunna bränna programvaran du köpt online, till en skiva?

Men då måste jag väl ändå ha en ny nyckel?
Citera
2014-01-13, 00:54
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokad
Men då måste jag väl ändå ha en ny nyckel?
Varför skulle det skilja på bränd ISO och en på fil?
Citera
2014-01-13, 16:33
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokad
Tja! jag har köpt Windows 8 online och skall nu flytta det från min vanliga hårddisk till min SSD.

Har läst att det enklaste är om man installerar om det på SSD:n, men i och med att jag köpte Windows 8 online så har jag ju ingen skiva, har någon nån idé om hur jag skall göra?

Edit: har läst att man kan klona också, men inte hur stora filer som helst väl? operativsystemet ligger väl på ~30 GB?

Jag köpte också mitt online förra våren och fick då ett kvitto med nyckel när jag betalade.
Sen dess har jag installerat om det helt två ggr och uppgav nyckeln och det gick hur bra som helst.
Citera
2014-01-13, 17:30
Medlem
merlin2s avatar
det enklaste för dig är att om du kan på något sätt göra din nyköpta ssd till en usb-hårddisk, det finns flertal olika sätt att göra detta på, köpa ett externt chassi till ssd:en tex. (kostar högst 250 kr)

sedan gör du en kopiering från hårddisk till hårddisk via ett kloningsprogram, acronis har ett,
"hirens bootcd" har ett par stycken, detta sätt kommer ta dig högst 30 min att kopiera över dina filer.
kom ihåg, du kan INTE kopiera inifrån windows detta utan det måste göras utanför windows pga diverse orsaker.

lycka till och hoppas du köpte en extreme variant av ssd
Citera
2014-01-13, 18:16
Medlem
Doffers avatar
Formatera om datorn utan skiva (?)

Hej.
Jag har ett problem. Jag har en dator som jag köpte -09.
Jag skulle behöva formatera om den, för det är massa problem.

Saken är den att jag inte har någon cd-rom i datorn, då den pajade för ett bra tag sedan.
Jag har skivor osv för formatering, men kan inte använda dom som ni förstår.

Kan jag formatera om datorn utan skiva? Eller kan jag flytta innehållet på skivan till ett USB-minne (på en annan dator) och använda mig av det?

Tacksam för hjälp, Chris.
Citera
2014-01-13, 18:24
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Visst, inga problem med ett USB-minne. Du finner tips och åtgärd samt utförandet under denna tråd -> (FB) *** Tråden om att formatera, installera, ominstallera, säkerhetskopia Windows
Citera
2014-01-13, 18:27
Medlem
kimdah2002s avatar
Det finns guider på nätet hur du skall göra en bootbar usb med operativsystemet på som du kan installera från. googla o du skall bli visare...
Citera
2014-01-13, 19:25
Medlem
MartinStLouiss avatar
En släkting behöver formatera om sin bärbara LG-dator, det är tydligen Vista som är installerat på burken, men och det verkar finnas ett par program som var förinstallerade när hon köpte datorn. Men hon har nu tappat bort sin Recovery-skiva, hur ska man formatera om datorn då? Jag vet heller inte om de förinstallerade programmen är nödvändiga att ha kvar.
Citera
2014-01-13, 19:36
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
En släkting behöver formatera om sin bärbara LG-dator, det är tydligen Vista som är installerat på burken, men och det verkar finnas ett par program som var förinstallerade när hon köpte datorn. Men hon har nu tappat bort sin Recovery-skiva, hur ska man formatera om datorn då? Jag vet heller inte om de förinstallerade programmen är nödvändiga att ha kvar.

Vill hon fortsätta med Vista? Det finns annars på piratbukten att hämta.

Dessa förinstallerade programmen kan kvitta. Det låter som datorn har några år på nacken då den är levererad med Vista. Dessa programmen är gamla och inte uppdaterade ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in