Citat:
Ursprungligen postat av
MichaelBickle
Hej hej!
Har köpt mig en sådanhär värsting:
https://www.inet.se/produkt/5316399/...or-pcie#/specs
Har även uppgraderat ifrån pirat W7 till W10 nyligen. Måste jag gå den vägen att jag installerar W7 igen och uppgradera till W10 på den nya disken? Eller finns det nåt annat smidigt sätt att flytta över W10 från min gamla till den nya?
Har även köpt nytt moderkort, antar att jag installerar det först efter att jag fått ordning på vart jag har mitt OS?
Vet att det mesta går att googla sig till, men vill dubbelkolla känner jag. Lite svårt när man inte har någon extern disk med W10....
Schysst SSD-val, har själv ett par 240GB HyperX 2,5" SATA
Iom att du byter moderkort så, ja, du måste gå via Win7 igen. Moderkortsbyte = ny/annan datoridentitet.
Däremot om du hade haft en backup på ditt Win7 (med ex.vis Acronis True Image) så hade du kunnat återställa till nya SSDn och sedan knäcka om det och därefter gå upp till W10.
Moderkortsbyte först, därefter Win7-installation på SSDn.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bokmask
Varför ska du ha in Win på den nya SSD?
Finns ju en gräns hur snabbt win arbetar ändå. Allt arbete kan du ändå välja att spara på den nya. Spel, filmer etc.
Att inte ha sitt OS på SSD är osmart, väldigt osmart, speciellt när man kör Windows.
Däremot all annan data, som exvis filmer, har man såklart på mer kostnadseffektiva/långsammare lagringsmedia.