2014-01-05, 22:53
Medlem
Tezemas avatar
Jag ska göra en säkerhetskopia av systemet(W7) på ett USB-minne med hjälp av W7´s eget kopieringsfunktion så jag får en bootbar återställingssticka.

Måste det vara ett tomt minne från början, dvs blir hela minnet specialformaterat så att man inte kan ha något annat sparat på det sedan annat än systembackupen?
Citera
2014-01-05, 23:02
Medlem
Tezemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tezema
Jag ska göra en säkerhetskopia av systemet(W7) på ett USB-minne med hjälp av W7´s eget kopieringsfunktion

Mehää, går det föresten?
I "Create a system image"-guiden så kan man ju bara välja mellan att spara på hårdisk eller dvd.
Citera
2014-01-05, 23:05
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Mehää, går det föresten?
I "Create a system image"-guiden så kan man ju bara välja mellan att spara på hårdisk eller dvd.
Har du provat att välja hårddisk och bläddra till ditt usb-minne?
Citera
2014-01-05, 23:30
Medlem
Tezemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lullebulle1
Har du provat att välja hårddisk och bläddra till ditt usb-minne?
Ok, det verkar funka. När man väljer refresh så dyker USB-minnet upp.
Vad tror du om formateringen, är det special så minnet ska vara tomt innan kopieringen?
Citera
2014-01-06, 09:24
Medlem
eribabsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Eller om du inte bryr dig så mycket med fräscha uppdateringar och att datorn ska bara rulla igång en film med hjälp av VLC så finns alltid XP Pro.
Det har du rätt i. Det lutar dock åt Xubuntu eller något. Tack för tipset.
Citera
2014-01-06, 09:31
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Ok, det verkar funka. När man väljer refresh så dyker USB-minnet upp.
Vad tror du om formateringen, är det special så minnet ska vara tomt innan kopieringen?
Den behöver inte vara special då du kommer få bläddra till filen när du vill återställa den.
Men det skulle nog vara en bra idé att göra usb-minnet bootbart med en Windows 7-installation så du enkelt kan återställa även om hela Windows-installationen på hårddisken farit åt skogen.
Citera
2014-01-06, 11:18
Medlem
Syversens avatar
Jag har en 2TB extern hårddisk som jag har automatisk säkerhetskopiering på. Grejen är den att det tar något sjukligt mycket plats på den? Jag har ca 500GB filmer och serier på den, men den har 34,3GB plats kvar? En mapp på den är WindowsImageBackup som tar 426GB, och en med min dator som tar 862GB. Datorns egna hårddisk är bara på 450 GB och är ej full, hur är detta möjligt? Och vad kan jag göra för att stoppa den här utvecklingen? Bara från igår till idag har 100GB till synes från ingenstans kommit in i min externa..

Har även 300GB på datorns hårddisk, är dessa också säkerhetskopierade? Om så, kan jag hitta dem i säkerhetskopieringen och ta bort dem?

Tack på förhand!
Citera
2014-01-06, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syversen
Jag har en 2TB extern hårddisk som jag har automatisk säkerhetskopiering på. Grejen är den att det tar något sjukligt mycket plats på den? Jag har ca 500GB filmer och serier på den, men den har 34,3GB plats kvar? En mapp på den är WindowsImageBackup som tar 426GB, och en med min dator som tar 862GB. Datorns egna hårddisk är bara på 450 GB och är ej full, hur är detta möjligt? Och vad kan jag göra för att stoppa den här utvecklingen? Bara från igår till idag har 100GB till synes från ingenstans kommit in i min externa..

Har även 300GB på datorns hårddisk, är dessa också säkerhetskopierade? Om så, kan jag hitta dem i säkerhetskopieringen och ta bort dem?

Tack på förhand!

du kan ändra så att windows bara sparar den senast då hamnar du troligen på 50-60 gb storlek
kontrollpanelen>>säkerhetskopiering och återställning>>hantera utrymme

mvh
t
Citera
2014-01-06, 12:58
Medlem
Tezemas avatar
Citat:
Men det skulle nog vara en bra idé att göra usb-minnet bootbart med en Windows 7-installation så du enkelt kan återställa även om hela Windows-installationen på hårddisken farit åt skogen.
Hmm, det var det jag trodde att man fick på det viset.

Menar du att man på minnet ska ha både en bootbar W7grundinstallation plus en systemimage med alla tilläggsprogram, eller ska man köra "Windows 7 USB/DVD download tool" på image-kopian för att minnet ska bli bootbart?
Citera
2014-01-06, 13:03
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Hmm, det var det jag trodde att man fick på det viset.

Menar du att man på minnet ska ha både en bootbar W7grundinstallation plus en systemimage med alla tilläggsprogram, eller ska man köra "Windows 7 USB/DVD download tool" på image-kopian för att minnet ska bli bootbart?
Kör Windows 7 USB/DVD download tool och sen lägger du över din disk image (i en mapp direkt på minnet).
När du då ska återställa din dator till imagen så bootar du från USB-minnet väljer i installationen att du vill återställa och sen bläddrar du till usb-minnet och väljer image-filen.
Citera
2014-01-06, 20:28
Medlem
Tezemas avatar
Citat:
Kör Windows 7 USB/DVD download tool och sen lägger du över din disk image (i en mapp direkt på minnet).
När du då ska återställa din dator till imagen så bootar du från USB-minnet väljer i installationen att du vill återställa och sen bläddrar du till usb-minnet och väljer image-filen.
Yes, till sist fick jag ihop det. Hade lite krångel med att installationsprocessen började om av sig själv när datorn startade om.
Hur som helst, bra tips. Du får 10 odödlighetspoäng för det.
Citera
2014-01-07, 16:47
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Yes, till sist fick jag ihop det. Hade lite krångel med att installationsprocessen började om av sig själv när datorn startade om.
Vid installationens första omstart ska du rycka ur USBn. Annars är det smidigare att inte ändra i BIOS till att boota på USBn och istället använda sig av Boot Menu vid denna enstaka gång (installationsstarten).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in