Citat:
Ursprungligen postat av Insomniac^
Utan att dra ut på det:
#1: Jag har 4gb RAM i min burk, vad jag vet ska Wind 7 32-bit klara av det, är det sant eller måste jag använda mig av 64-bitar?
#2: Jag har Windows XP 32-bit just nu men vill som sagt gärna få ut mina 4gb RAM - kan jag förvänta mig en prestanda-förbättring?
#3: Kommer jag att kunna använda Win 7 RC tills fullversionen kommer ut? (Jag har inte lust att formatera om till XP igen, för att sedan formatera till Win 7 ännu en gång)
#4: Gör jag något dumt nu?
Datorn används till spel av olika slag + vanligt windowsarbete.
1. Endast x64-OS kan utnyttja över 3.53 gb eller vad det nu blir, men där kan man ju stanna upp och fundera såhär: skulle jag verkligen märka någon skillnad om någon plockade ut ett 512-minne ur min burk? Jag kan sätta pengar på att de flesta inte skulle gjort det om de redan har 3 gb.
2. Se 1. Nej, jag tvivlar på att du kommer märka någon skillnad.
3. RC är förlängd fram till 2010-03...nånting sånt och såvitt jag ska det gå att använda den tills dess.
4. Både ja och nej. Jag har idag en dator som även om den inte är något fartmonster ändå hänger med bra och var gång jag läser en recension där proffs testat hastighetskillnader mellan W7 och XP är den vanligaste tanken "Men vad röker du för nåt?!"
XP ÄR snabbare, så är det bara, och RC ändrade inte på det. Som om det inte var nog med det läste jag förut en test mellan Vista SP1 och W7 RC och hastighetsskillnaderna i spel är försumbara...vilket talar emot allt de sagt hittills om den ökade prestandan med W7.
Att man sen kanske får se det i ett större perspektiv och inse att hastighet kanske inte är allt och att det är rätt skönt med högre säkerhet direkt ur kartong och lite andra liknande argument, det leder ju till att man helt enkelt får välja.
Har du en flång ny värstingdator, kör W7. Du kommer troligtvis inte behöva ångra det.
Har du däremot en dator som ligger nånstans i mitten och du kanske spelar en hel del spel, då får man svårare att ta ett beslut.
Jag ska iaf installera om XP på en annan partition och köra parallellt ett tag. Sen får jag se var det landar.
XP har ju hur som helst support fram till 2014 så det är ju ingen brådska...