2012-10-17, 23:17
Medlem
SGustafsson91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stonesoft
Jag hade tänkt att kolla virussskyddet i en ny Acer nu innan den kopplas på nätet. Men i medföljande info vill de att allt ska kopplas in före den slås på. Inte så ofta man gör sådant så jag kommer inte ihåg, behöver nyinstallation en nätkabel eller kan det vänta?

Den hittar kanske allt vid installation om alla kablar är i, men går den ut på nätet med någon risk, om man inte surfar sjäv, hämtar den något då?
Drivrutiner hämtas ju via nätet med Windows Update. Så det underlättar ju en del. Om du inte börjar surfa på massa suspekta sidor så får du inget virus. Så tryck i sladden och installera allting.
Citera
2012-10-17, 23:28
Medlem
AN9s avatar
Tjena.

Jag har en dator hemma med en hårddisk där Windows 7 är installerat. Om ett par dagar får jag hem en nybyggd dator och ska ha min gamla hårddisk (där W7 nu är installerat) i den.

Saken är att jag har köpt nytt Windows 7 som jag kommer att installera på en ny hårddisk, en SSD-disk. Och jag vill inte ha Windows installerat på min gamla också.

Nu undrar jag om jag behöver göra något med min gamla hårddisk innan jag sätter i den i min nya dator. Alltså, behöver jag formatera eller ta bort Windows 7 från den?

Hur ska jag bära mig åt här?

Jag vet att jag är dålig när det gäller sånt här. Tacksam för hjälp.
Citera
2012-10-18, 07:20
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AN9
Tjena.

Jag har en dator hemma med en hårddisk där Windows 7 är installerat. Om ett par dagar får jag hem en nybyggd dator och ska ha min gamla hårddisk (där W7 nu är installerat) i den.

Saken är att jag har köpt nytt Windows 7 som jag kommer att installera på en ny hårddisk, en SSD-disk. Och jag vill inte ha Windows installerat på min gamla också.

Nu undrar jag om jag behöver göra något med min gamla hårddisk innan jag sätter i den i min nya dator. Alltså, behöver jag formatera eller ta bort Windows 7 från den?

Hur ska jag bära mig åt här?

Jag vet att jag är dålig när det gäller sånt här. Tacksam för hjälp.

Du kan formaterar den gamla HDD under diskhanteringen som finns under administratörverktygen.

Färdigställ denna nya datorn först. Sätt sedan i den gamla HDD och då bör det nya systemet finna en ny maskinvara. Följ sedan ovan med diskhanteringen. Lägg denna HDD med någon valfri enhetsbeteckning och formaterar den som NTFS. Detta tar några minuter och därefter ska du kunna se denna partition/enhet under den här datorn.
Citera
2012-10-18, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
om du raderar för hand så raderas det inte utan utrymmet markeras som ledigt,det är därför man kan använda program för att återskapa filer tex getback data

tar du bort partionen och skapar en ny raderas det helt och risken att något gammalt ligger kvar och orsakar problem försvinner

mvh
t
Hur gör man för att ta partionen?
Citera
2012-10-18, 11:39
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problemguy
Hur gör man för att ta partionen?

Det finns olika lösningar. Antingen med ett partitionsprogram eller med Windowsskivan.
Citera
2012-10-18, 17:22
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesusmademedoit
Tack för svar!
Provade precis att boota med pmagic utan någon lycka. Efter att texten laddat klart blir skärmen bara svart. Har provat alla 4 alternativen. Precis innan det slocknar hinner jag läsa "hibernation image not present or could not be loaded" Har du någon aning om vad det kan betyda?

Skumt?

Har du testat minnet? (Memtest86)

Prova en äldre 32bit variant av pmagic.
Citera
2012-10-18, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jesusmademedoit
Tack för svar!
Provade precis att boota med pmagic utan någon lycka. Efter att texten laddat klart blir skärmen bara svart. Har provat alla 4 alternativen. Precis innan det slocknar hinner jag läsa "hibernation image not present or could not be loaded" Har du någon aning om vad det kan betyda?

Det ordnade sig. Jag vet inte hur det gick till men det gjorde det. Jag satte mig en sista gång och försökte installera windows i hopp om att ett annat program skulle bränna över på usb'n bättre. Möttes av samma skit som innan men när jag startade om utan usb'n laddade installationen klart och nu funkar hur bra som helst. Tack för att du orkade bry dig iallafall
Citera
2012-10-19, 03:08
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problemguy
Nu har jag ominstallerat igen och samma sak händer. Men alla program är ju borta.. Så jag kan väll lika gärna radera allt manuellt från hårddisken eller? Vad blir skillnaden?
Skillnaden blir ju att det kan finnas dolda filer som du inte får bort. Både XP och Windows7s installationsprogram erbjuder möjligheten att både partitionera och formatera under installationen. Konstigt om inte Vistas installationsprogram erbjuder den möjligheten.
Citera
2012-10-19, 10:38
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Skillnaden blir ju att det kan finnas dolda filer som du inte får bort. Både XP och Windows7s installationsprogram erbjuder möjligheten att både partitionera och formatera under installationen. Konstigt om inte Vistas installationsprogram erbjuder den möjligheten.

Hm, Under Vista kan du göra detta.

Det är väl från XP och uppåt i version som du kan göra detta med hjälp av skivan. Windows ME och neråt var du tvungen att använda en bootdiskett och då utförde du i den klassiska miljön Fdisk + MS-DOS-partitionering.
Citera
2012-10-19, 20:05
Medlem
Dator reboot? hjälp.

Jag håller på att pilla lite med en dator här som fått ett riktigt konstigt fel. Det är en "jobb" dator, ganska gammal vid detta laget, men vill få igång den. Skall förklara.

När jag startar datorn dyker en skärm upp står "HP-invent. F9-Boot menu, F10-setup, F12-Network ~~~~"
Låter den passera, så kommer det upp "Starta Windows normal läge, viloläge, Viloläge med nätverk, eller senaste fungerande." Oavsett vad jag klickar på blir skärmen svart sen startar allting om.
Jag har försöker lägga in en CD skiva med Windows-XP och starta datorn via CD-rom. Men då blir skärmen svart efter jag valt att starta med CD-rom sedan dyker samma skärm upp med "Starta datorn i viloläge" etc.
Jag vet inte hur jag skall komma in på CD-skivan för att sedan kunna reboota om hela datorn och få den rensad på allt och börja om från början.
Har ni några tips & råd skulle jag uppskatta det enormt.

MvH

Såg att det var felpost, var vänlig att flytta denna så snabbt det går till rätt ställe, jag ber om ursäkt.
Senast redigerad av FemKronor 2012-10-19 kl. 20:13.
Citera
2012-10-19, 20:13
Medlem
Säker på att det står viloläge? Du måste nog in i bios och ställa in boot from cd
Citera
2012-10-19, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kikudanne
Säker på att det står viloläge? Du måste nog in i bios och ställa in boot from cd

Ursäkta, starta i felsäkert läge* Hur går man in i bios och ställer in boot from CD? Jag är rätt dålig på datorer, uppskattar något enormt om du förklarar i steg eller detalj. Så får jag koppla om sladdarna och starta den och göra ett försök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in