2012-10-19, 20:21
Medlem
Asgarvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemKronor
Ursäkta, starta i felsäkert läge* Hur går man in i bios och ställer in boot from CD? Jag är rätt dålig på datorer, uppskattar något enormt om du förklarar i steg eller detalj. Så får jag koppla om sladdarna och starta den och göra ett försök.

När det står F9-Boot Menu på skärmen, samtidigt som du har XP-skivan i, kanske du kan välja därifrån.
Citera
2012-10-19, 20:24
Medlem
Citat:
Ursäkta, starta i felsäkert läge* Hur går man in i bios och ställer in boot from CD? Jag är rätt dålig på datorer, uppskattar något enormt om du förklarar i steg eller detalj. Så får jag koppla om sladdarna och starta den och göra ett försök.
som Asgarvar skrev när det står F9-boot menu så trycker du på F9 tryck flera ggr på F9 brukar sega ibland
Citera
2012-10-19, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kikudanne
som Asgarvar skrev när det står F9-boot menu så trycker du på F9 tryck flera ggr på F9 brukar sega ibland
Jag har testat detta förut, Jag klickade på F9, fick upp 4 alternativ. Varav 1 var CD-rom tog det alternativet då jag trodde det skulle ta mig in på skivan, men då blev det svart, och kom fram till sidan som fråga om jag vill starta i felsäkert läge eller vanligt igen, och så höll det på.
Citera
2012-10-19, 20:39
Medlem
Citat:
Jag har testat detta förut, Jag klickade på F9, fick upp 4 alternativ. Varav 1 var CD-rom tog det alternativet då jag trodde det skulle ta mig in på skivan, men då blev det svart, och kom fram till sidan som fråga om jag vill starta i felsäkert läge eller vanligt igen, och så höll det på.
Säker på att du har windows på skivan?
Citera
2012-10-19, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kikudanne
Säker på att du har windows på skivan?
Det är inte windows egna skiva, utan en kompis har lagt ner windows på skivan. Den har funkat förr så tror inte det skall vara något problem?
Citera
2012-10-19, 21:13
Medlem
Asgarvars avatar
Citat:
Det är inte windows egna skiva, utan en kompis har lagt ner windows på skivan. Den har funkat förr så tror inte det skall vara något problem?

Fixa en annan skiva. Boot-sektorn på den verkar trasig, kanske repor, vad vet jag? Testa boota på den med en fungerande dator. Fungerar den inte där är det med största sannolikhet skivan det är fel på.
Citera
2012-10-20, 13:14
Medlem
Har köpt en Toshiba Satellite L755-1DR som jag vill installera om Windows på då det som följer med på datorn är helt bloatat. Har avinstallerat alla skitprogram, ca 30 st som följde med på datorn men det finns fortfarande skit man inte kan bli av med. Min gamla laptop från 2005 är snabbare i vissa fall då p.g.a. Toshibas skit.

Jag har dragit ner olika versioner av Windows 7 och testat men jag får ett error i installationen för att det saknas en drivrutin. Man behöver ha en drivrutin för AHCI.

Någon som har erfarenhet av att installera Windows på Toshibas skitdatorer?
Citera
2012-10-20, 14:03
Medlem
Råttan!s avatar
Återställ datorn till fabrikstillstånd - Bärbar

Skulle vilja rensa datorn på allt skit och återställa den till fabrikstillstånd, men är lite osäker på om jag kan det för jag ser inte vart jag kan ha "säkerhetskopian" eller vad det heter. Kollar jag i Diskhantering så ser jag en partition som är på 15gb som heter återställningspartition, men den verkar tom. 15gb kapacitet och 15gb ledigt. Kollar jag på en annan bärbar jag har så är den partitionen lite använd iaf, har jag lyckats fippla bort säkerhetskopian på nåt vis? Minns att jag gjorde nån säkerhetskopia på nån extern hårddisk nån gång men trodde inte det var för fabriksåterställning, bara om jag ville göra en systemavbildning eller av det heter. Så jag vet inte om jag vågar chansa på att göra en fabriksåterställning när jag inte har det kvar, vad skulle hända isf? Datorn formaterad utan möjlighet att starta utan windows skiva?

En annan fråga, siffrorna på den andra datorns windows cert har nötts ut så man ser dem ej, går det att ta reda på eller lösa på något vis?
Citera
2012-10-20, 15:49
Medlem
cannaBes avatar
Det brukar vara F12 man ska trycka när man startar upp datorn för att göra en återställning, om det inte är F12 så kolla på skärmen vilken knapp du ska trycka in. När du kommit in i återställningsprogrammet så säger det ifrån ifall det inte hittar nödvändiga filer, så ingenting ska hända om inte rätt filer finns på recovery-partitionen. Bara att testa

Angående ditt andra problem har du möjlighet att antingen ringa Microsoft för att få en ny nyckel. De brukar dock vilja ha en bild på skivan och en kopia på kvittot för datorköpet.

Men du lär inte behöva nyckeln om du använder recovery-partitionen för ominstallation (återställning), nyckeln är förinlagd.
Citera
2012-10-20, 19:34
Medlem
RozenRots avatar
Ominstallerade Windows 7, nu vill datorn inte starta.

Godkväll, ärade Flashbackare!
Nu har jag åkt på ett riktigt jävla jobbigt problem här. Plockade idag hem en dator från en kompis som jag intenderar att köpa, och eftersom hela datorn är full med hans gamla spel och program osv. så tänkte jag ominstallera Windows 7, och rensa hårddisken på det sättet. Körde i skivan, startade upp den från uppstart, och allt gick smidigt, fram tills att den skulle starta om sig.

Då kommer endast "Windows startas"-loggan upp, sen blir det bara svart. Ingenting händer. Jag kan röra muspekaren osv, men det är också allt jag kan åstadkomma. Kan inte ens få upp aktivitets-hanteraren.

Vad kan jag göra för tillfället?
Citera
2012-10-20, 20:06
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RozenRot
Godkväll, ärade Flashbackare!
Nu har jag åkt på ett riktigt jävla jobbigt problem här. Plockade idag hem en dator från en kompis som jag intenderar att köpa, och eftersom hela datorn är full med hans gamla spel och program osv. så tänkte jag ominstallera Windows 7, och rensa hårddisken på det sättet. Körde i skivan, startade upp den från uppstart, och allt gick smidigt, fram tills att den skulle starta om sig.

Då kommer endast "Windows startas"-loggan upp, sen blir det bara svart. Ingenting händer. Jag kan röra muspekaren osv, men det är också allt jag kan åstadkomma. Kan inte ens få upp aktivitets-hanteraren.

Vad kan jag göra för tillfället?
Installera om igen. Om det fortfarande inte fungerar kan det antingen vara skivan själv, CD/DVD-läsaren eller hårddisken som inte fungerar som det ska.
Citera
2012-10-20, 20:28
Medlem
RozenRots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Installera om igen. Om det fortfarande inte fungerar kan det antingen vara skivan själv, CD/DVD-läsaren eller hårddisken som inte fungerar som det ska.

Har försökt, tro mig.
Det enda som kunde vara fel av dessa alternativ är skivan, då datorn funkade alldeles perfekt innan jag tryckte in den där jäveln.
Har du några fler tips?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in