2012-10-17, 15:52
Medlem
Asseins avatar
Tjena

Jag har problem med en dator, den la av från ingenstans verkligen. I alla fall. När jag startar den så händer inget men jag trycker F8 och väljer sedan att starta i felsäkert läge. Kommer sedan in i felsäkert läge och där kan jag inte göra någonting. Finns inget att trycka på. Står bara FELSÄKERT LÄGE i varje hörn.

Denna dator är cirka 6-7 år gammal.

Någon som kan hjälpa mig? Tack
Citera
2012-10-17, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ja installera om Windows igen och välj formatering under installationen så tas allt bort. Se bara till att du har säkerhetskopior på filer du vill spara innan du sätter igång..

Exakt när ska jag göra det? Jag installerar om nu och jag har inte fått det valet någonstans än iaf. Kan tillägga att det är Vista.
Citera
2012-10-17, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problemguy
Tjena! Idag skulle jag installera om min dator för att den skulle bli piggare. Jag började med att stoppa i cdn och starta om datorn. Den började då installera om windows. Men nu när det är installerat så finns ju allt kvar på hårddisken. Trodde allt skulle försvinna... Och då tänkte jag köra en vanlig diskrensning. Men då står det att man bara kan ta bort 100 gb, jag har 400gb använt på hårddisken.

Någon som har tips? Ska jag installera om windows igen?

xp?
spara undan det du vill ha kvar
starta om datorn med skivan i välj sen att ta bort den gammle c partionen och skape en ny på samma plats
sen formatera och installera

mvh
t
Citera
2012-10-17, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
xp?
spara undan det du vill ha kvar
starta om datorn med skivan i välj sen att ta bort den gammle c partionen och skape en ny på samma plats
sen formatera och installera

mvh
t
Nej vista..
Citera
2012-10-17, 17:23
Medlem
Nu har jag ominstallerat igen och samma sak händer. Men alla program är ju borta.. Så jag kan väll lika gärna radera allt manuellt från hårddisken eller? Vad blir skillnaden?
Citera
2012-10-17, 18:15
Medlem
Nytt OS via USB?

Undrar om man kan tanka ner ett nytt OS från internet å sen lägga in det på USB å därefter sätta in det i en annan data som inte funkar? (den laddar inte det befintliga OS:et, den är bara svart)
Citera
2012-10-17, 18:35
Medlem
Blefss avatar
har en compaq mini 500EQ, hjäääälp!

hej!

vill återställa datorn och jag har ingen återställningsskiva o ingen cd läsare.
vill bara tömma skiten.

så hur FAAN gör man!?
Citera
2012-10-17, 18:41
Medlem
Ja det kan du. Ladda bara ner det operativsystemet som du vill ha på ditt USB och ladda ner programmet "unetbootin". Därifrån installerar du operativsystemet väldigt enkelt på ditt USB och det går rätt snabbt, sedan när du ska boota från det får du ju självklart kolla så det är prioriterat i BIOS.
Citera
2012-10-17, 19:10
Medlem
ganglere2s avatar
Ja att installera från ett usb är fullt möjligt. Använd det program som användare ovan nämnde eller något liknande, det finns många. De flesta nyare burkar idag startar automatiskt från usb. Jag har gjort detta många gånger.
Du kan även ha ditt os på usb, då behöver du ingen hårddisk. Jag kör ofta så om jag sitter vid någon annan dator.
Citera
2012-10-17, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problemguy
Nu har jag ominstallerat igen och samma sak händer. Men alla program är ju borta.. Så jag kan väll lika gärna radera allt manuellt från hårddisken eller? Vad blir skillnaden?

om du raderar för hand så raderas det inte utan utrymmet markeras som ledigt,det är därför man kan använda program för att återskapa filer tex getback data

tar du bort partionen och skapar en ny raderas det helt och risken att något gammalt ligger kvar och orsakar problem försvinner

mvh
t
Citera
2012-10-17, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blefs
hej!

vill återställa datorn och jag har ingen återställningsskiva o ingen cd läsare.
vill bara tömma skiten.

så hur FAAN gör man!?
Du kan ju alltid tanka återställningsskivan för din dator, borde finnas därute någonstans!
Citera
2012-10-17, 23:08
Bannlyst
Nyinstallaton ny Acer dator utan koll av virusskydd?

Jag hade tänkt att kolla virussskyddet i en ny Acer nu innan den kopplas på nätet. Men i medföljande info vill de att allt ska kopplas in före den slås på. Inte så ofta man gör sådant så jag kommer inte ihåg, behöver nyinstallation en nätkabel eller kan det vänta?

Den hittar kanske allt vid installation om alla kablar är i, men går den ut på nätet med någon risk, om man inte surfar sjäv, hämtar den något då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in