2010-05-07, 12:27
Medlem
Det är drivrutiner för ditt moderkort du behöver, inte för hårddiskarna.
Vad har du för moderkort i datorn så kan vi hjälpa dig att hitta en länk. Går att ladda ner till de flesta moderkort.

Ett annat försök du kan göra är att du kopplar ur de diskar som du inte vill installera windows på. Felet kan helt enkelt vara att datorn hittar boot på en annan disk.
Citera
2010-05-08, 10:53
Medlem
alkemisten2s avatar
Nämen tjena,
En früga som jag sökt efter men utan egentliga resultat.

Enkelt:
Jag har precis köpt en Acer av en kompis som är förinstallerat Windows 7 Home premium pa. Har alltso nyckel under datorn och antar det är OEM version.
Jag vill dock ominstallera skiten sa datorn är "ren".

Jag vill helst kunna ladda ner ISO-installation fron windows website, kan inte skicka nogon javla DVD pa posten eftersom posten här är helt opalitlig (bor inte i Sverige).
Jag sökte lite pü microsoft sida, hittar ingenting där heller direkt.

Anledningen till att jag inte söker runt mer, är att det är ASAP jag behöver göra detta .
Tack för hjälpen.
Citera
2010-05-08, 11:34
Medlem
kevin9915s avatar
Har ett litet problem här.

Det började med att min polare hade problem med datorn, den frös sig ca 10sec efter att man kom in i windows (Vista), man kunde inte göra något.
Jag lyckades efter ett tag göra back-up på hans saker genom felsäkert läge.

Sen började jag med att formatera disken och installera om vista, mitt under installationen fick jag felkod: 0x8007003

Startade om installationen, windows installationen hittar inte längre diskarna, startar om ytterligare en gång till.
Man kan se diskarna, testar formatera disken igen, får felkod 0x80070057 istället.

Är det någon här som vet vad det är som händer egentligen? Jag börjar tro att hård disken kan vara sönder eller är på väg till att dö.

MvH // Kevin
Citera
2010-05-09, 20:28
Medlem
jag har en Seagate Barracuda 750GB och ska formatera och installera om vista 64 på den.
Nu undrar jag hur man delar upp en hårddisk i två delar? en partion C: och en D: ?
Jag tankade ner partition magic 4.1..kan man liksom tilldela C. endast 40GB ? tar det inte llångt tid att göra det?
Citera
2010-05-11, 00:36
Medlem
ZI-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevin9915
Har ett litet problem här.

Det började med att min polare hade problem med datorn, den frös sig ca 10sec efter att man kom in i windows (Vista), man kunde inte göra något.
Jag lyckades efter ett tag göra back-up på hans saker genom felsäkert läge.

Sen började jag med att formatera disken och installera om vista, mitt under installationen fick jag felkod: 0x8007003

Startade om installationen, windows installationen hittar inte längre diskarna, startar om ytterligare en gång till.
Man kan se diskarna, testar formatera disken igen, får felkod 0x80070057 istället.

Är det någon här som vet vad det är som händer egentligen? Jag börjar tro att hård disken kan vara sönder eller är på väg till att dö.

MvH // Kevin

Det kan vara ett HD problem, kolla t.ex in denna tråden om samma felmedelande:

http://social.answers.microsoft.com/Forums/en-US/vistainstall/thread/2ad9bba0-5211-4d8a-8efd-8018acd1d36b

Boota datorn med Ultimated Boot CD (http://www.ultimatebootcd.com/forums...pic.php?t=2358)
och sen kör HD diagnosis program (välj det program som är gjort för din HD manufacturer). Skriv sen ner test resultat.
Citera
2010-05-11, 13:31
Medlem
Weebls avatar
Hej.
Jag är en värdelös människa som behöver fixa lite med datorn, något som jag är ganska kass på.

Jag har en 500GB hårddisk med 3 partitioner och jag vill formatera och installera om windows på C: minsta partitionen på hårddisken. Kan jag göra detta utan att allt annat på de andra 2 partitionerna försvinner?
Hur gör jag det i sådana fall?

Sist jag gav mig på den här manövern vet jag nämligen att jag råkade formatera hela hårddisken och blev tvungen att betala dyrt för ett program som kunde återskapa alla bilder m.m. som försvunnit.
Citera
2010-05-11, 15:37
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weebl

Jag har aldrig upplevt några problem i samband med den manövern, det som är viktigt är att man tänker sig för vid installationsprogrammets uppstart "vill du installera Windows på den valda partitionen?" nej tag bort just den partitionen i stället och skapa en ny utan att röra de övriga öht.
Citera
2010-05-11, 21:01
Medlem
Jag har ett förinstallerat windows 7 på min dator som jag köpte i höstas, alltså man fick inte med en skiva utan när man startade datorn för första gången så startade installationen på en gång. Det har börjat gå lite segt på sista tiden och jag har lust att formatera om datorn så den blir fräsch. Men frågan är, hur gör jag det? Vill inte ladda ner något piratkopierat utan det måste kunna gå på något annat sätt?!
Citera
2010-05-11, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kastaintee
Jag har ett förinstallerat windows 7 på min dator som jag köpte i höstas, alltså man fick inte med en skiva utan när man startade datorn för första gången så startade installationen på en gång. Det har börjat gå lite segt på sista tiden och jag har lust att formatera om datorn så den blir fräsch. Men frågan är, hur gör jag det? Vill inte ladda ner något piratkopierat utan det måste kunna gå på något annat sätt?!
Ta fram de handlingar du fick med, brukar stå där. Vanligtvis ngt F-kommando vid uppstart, andra har en applikation där du kan göra det direkt från Windows med.
Du säger inte vilket märke eller modellbeteckning det är och är som sagt olika, men nu har du lite mera kött på benen iaf.

Om inte annat är det bara att söka fram manual på respektive tillverkares hemsida.
Citera
2010-05-12, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pc4life
Ta fram de handlingar du fick med, brukar stå där. Vanligtvis ngt F-kommando vid uppstart, andra har en applikation där du kan göra det direkt från Windows med.
Du säger inte vilket märke eller modellbeteckning det är och är som sagt olika, men nu har du lite mera kött på benen iaf.

Om inte annat är det bara att söka fram manual på respektive tillverkares hemsida.

Tack för hjälpen, hittade det ganska fort!
Citera
2010-05-13, 15:10
Medlem
cored321s avatar
Jag vill ställa tillbaka datorn i fabriktillstånd, det läget som man fick när man köpte datorn,

(har en HP tm2-1090eo) (saknar cd/dvd läsare)

Jag har försökt i uppstart att hålla ESC, för att komma till en meny och sedan välja Hp recovery.
När jag väljer att återställa så kommer jag till nästa skärm som säger att det är något som saknas och att jag måste starta med windows 7 skiva för att reparera och tryck på "Enter" för att forsätta. Jag trycker på Enter fortsätter datorn boota win7. Problemet är ju att.... datorn kom med klar installerad win7 utan skiva... Jag har en partition som kom med datorn som heter Recovery som är ca 17GB stor.

Vill installera om datorn för att vara säker på att jag får bort allt skräp som finns i datorn... känns som att 50GB minne är borta någonstans...
Citera
2010-05-13, 15:57
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cored321
Vill installera om datorn för att vara säker på att jag får bort allt skräp som finns i datorn... känns som att 50GB minne är borta någonstans...

De dåliga nyheterna är att det nog blir ganska svårt.

De goda nyheterna är att det knappast behövs. Man behöver nästan aldrig installera om Windows, oavsett anledning, speciellt om man har tillgång till en annan dator som man kan montera hårddisken i. I vilket fall:

Om massor av utrymme bara är "borta" är det nog skuggkopieringen som ställer till det. Kör igång en kommandoprompt (start/sökfältet/cmd) och skriv
vssadmin list shadowstorage
Rapportera tillbaka vad det stod (det kan ta en stund).

För att rensa i övrigt, avinstallera allt du inte använder, starta om datorn, kör ccleaner (både fil- och registersök), och hey presto, fräsch dator.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in