2012-10-16, 19:43
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janne6304
Det har absolut med prestanda att göra!
Har du en klen (i våran tid mätt) dator så kommer W7 inte att funka så bra på denna.
Är datorn däremot ny och modern så spelar W7 mycket bättre än XP 24/7.
Desktop med Intel QuadCore, 4Gb och SSD drive betecknar iaf inte jag som klent för Windows.

Internet Explorer, Explorer mm kraschar ofta i 7:an, det händer nästan aldrig i XP. Tredjepartsprogram kraschar också markant oftare i 7:an. Inte särskilt svårt att göra ett logiskt val med såna erfarenheter liksom. Kanske 7:an mognar mer när SP2 kommer.

Kommer dock pga säkerhetsaspekten gå över till 7:an när supporten för XP upphört.
Senast redigerad av Skadat gods 2012-10-16 kl. 20:00.
Citera
2012-10-16, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Desktop med Intel QuadCore, 4Gb och SSD drive betecknar iaf inte jag som klent för Windows.

Internet Explorer, Explorer mm kraschar ofta i 7:an, det händer nästan aldrig i XP. Tredjepartsprogram kraschar också markant oftare i 7:an. Inte särskilt svårt att göra ett logiskt val med såna erfarenheter liksom. Kanske 7:an mognar mer när SP2 kommer.

Kommer dock pga säkerhetsaspekten gå över till 7:an när supporten för XP upphört.

jag har precis motsatt erfarenhet efter 2 år med w7,men det kanske beror på att jag inte spelar

mvh
t
Citera
2012-10-16, 21:56
Medlem
Fooulzs avatar
Plockade fram min bärbara dator som legat och samlat damm pga. en anledning;Datorns ena hårddisk förstördes för ett tag sedan, och på den hårddisken är Windows 7 installerat, vilket gjorde att Windows blev VÄLDIGT segt, Windows aktiviteten slutade fungera ibland osv.*Nu har jag skaffat mig en extern dator samt en Windows 7 skiva.*Men nu till problemet: Hur avinstallerar jag Windows 7 samt rensar datorn, och installerar om mitt Windows 7 till den externa hårddisken?*När jag startar datorn kommer det upp att det är fel på hårddisken, så jag tror att Windows 7 skivans installation blockeras av hårddiskens problem som kommer upp direkt när datorn startas.*Har någon haft samma problem, och hur löste ni det?*
Citera
2012-10-16, 22:10
Medlem
skulle behöva lite hjälp! min brorsa fick hem datorer från skolan som dom skulle slänga, men dom är ju låsta till kommun domänen och jag undrar hur låser jag upp dom?? jag förstår att jag behöver instalera om ett nytt IOS men jag har en skiva med windows 7 på men den dyker inte upp någonstans. jag kommer inte längre än till inloggningssidan. och går det att omformatera hårdisken innan inloggningsrutan??
Citera
2012-10-16, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fooulz
Plockade fram min bärbara dator som legat och samlat damm pga. en anledning;Datorns ena hårddisk förstördes för ett tag sedan, och på den hårddisken är Windows 7 installerat, vilket gjorde att Windows blev VÄLDIGT segt, Windows aktiviteten slutade fungera ibland osv.*Nu har jag skaffat mig en extern dator samt en Windows 7 skiva.*Men nu till problemet: Hur avinstallerar jag Windows 7 samt rensar datorn, och installerar om mitt Windows 7 till den externa hårddisken?*När jag startar datorn kommer det upp att det är fel på hårddisken, så jag tror att Windows 7 skivans installation blockeras av hårddiskens problem som kommer upp direkt när datorn startas.*Har någon haft samma problem, och hur löste ni det?*

du får ändra startordningen i bios så usb står först.
sen tror jag inte det är så lyckat att köra operativsystemet från en usb disk

mvh
t
Citera
2012-10-16, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robbanzpantz
skulle behöva lite hjälp! min brorsa fick hem datorer från skolan som dom skulle slänga, men dom är ju låsta till kommun domänen och jag undrar hur låser jag upp dom?? jag förstår att jag behöver instalera om ett nytt IOS men jag har en skiva med windows 7 på men den dyker inte upp någonstans. jag kommer inte längre än till inloggningssidan. och går det att omformatera hårdisken innan inloggningsrutan??

du får ändra startordning i bios så cd/dvd står först,men eftersom det är skoldator kan det vara att det krävs lösenord till bios

mvh
t
Citera
2012-10-16, 23:28
Medlem
Fooulzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
du får ändra startordningen i bios så usb står först.
sen tror jag inte det är så lyckat att köra operativsystemet från en usb disk

mvh
t

Behöver man inte en. Iso fil på USB minnet?
Men båda hårddiskarna sönder. Vad kan det kosta att köpa nya tror du?
Citera
2012-10-17, 11:43
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fooulz
Behöver man inte en. Iso fil på USB minnet?
Men båda hårddiskarna sönder. Vad kan det kosta att köpa nya tror du?
Njae, du behöver lägga innehållet från en .ISO på USB, inte ISOn som fil.

Vad en HDD kostar beror på märke, modell, storlek, hastighet osv osv osv. Sen kan det ju vara läge att välja en SSD att köra OS:et på också. Hårddiskar, SSD osv kan du kolla priser på här:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=355
Senast redigerad av Skadat gods 2012-10-17 kl. 11:46.
Citera
2012-10-17, 12:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods

Som någon annan skrev så pressar jag också min PS extremt hårt med tunga Videorenderingar mm. I xp hände det ofta att skiten hängde sej elelr gav BS. I W7 händer detta aldrig!
I alla tester som jag läst i alla fall så lovordas just W7 för att det är så extremt stabilt.
Citera
2012-10-17, 13:19
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janne6304
Som någon annan skrev så pressar jag också min PS extremt hårt med tunga Videorenderingar mm. I xp hände det ofta att skiten hängde sej elelr gav BS. I W7 händer detta aldrig!
I alla tester som jag läst i alla fall så lovordas just W7 för att det är så extremt stabilt.
Videorenderingar sysslar inte jag med, alla är vi olika och speciella Dock retar det mig en hel del att inte enkla OS-inbyggda program ska funka utan att de stängs. Men men, självklart ska man blicka framåt och inte bakåt.
Citera
2012-10-17, 13:47
Medlem
Snabbhjälp diskrensning

Tjena! Idag skulle jag installera om min dator för att den skulle bli piggare. Jag började med att stoppa i cdn och starta om datorn. Den började då installera om windows. Men nu när det är installerat så finns ju allt kvar på hårddisken. Trodde allt skulle försvinna... Och då tänkte jag köra en vanlig diskrensning. Men då står det att man bara kan ta bort 100 gb, jag har 400gb använt på hårddisken.

Någon som har tips? Ska jag installera om windows igen?
Citera
2012-10-17, 14:35
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problemguy
Tjena! Idag skulle jag installera om min dator för att den skulle bli piggare. Jag började med att stoppa i cdn och starta om datorn. Den började då installera om windows. Men nu när det är installerat så finns ju allt kvar på hårddisken. Trodde allt skulle försvinna... Och då tänkte jag köra en vanlig diskrensning. Men då står det att man bara kan ta bort 100 gb, jag har 400gb använt på hårddisken.

Någon som har tips? Ska jag installera om windows igen?
Ja installera om Windows igen och välj formatering under installationen så tas allt bort. Se bara till att du har säkerhetskopior på filer du vill spara innan du sätter igång..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in