2012-09-21, 10:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tonytwist
Tja

Har ett problem med min Dell laptop som vägrar boota från en piratskiva med Win7.
Jag har redan Win7 installerat på datorn med just den skivan, men nu vägrar den helt sonika boota. Har ändrat bootpriority i bios och man hör liksom att skivan snurrar igång vid uppstart, men sen händer inget mer än att windows startar upp som vanligt. Jag har testat med fler skivor med olika Win7 på, men det är samma sak på alla. Någon med några ideer om vad kan göra?

Mvh

Trycker du ner valfri tangent när booten går in och läser skivan? (Brukar komma upp en text ang detta då). Om du INTE gör detta så går booten vidare och startat W7 som vanligt.
Citera
2012-09-21, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janne6304
Trycker du ner valfri tangent när booten går in och läser skivan? (Brukar komma upp en text ang detta då). Om du INTE gör detta så går booten vidare och startat W7 som vanligt.

Jodå, jag har testat det, trots att det inte står 'press any key to boot' som det väl ska göra?
Citera
2012-09-21, 11:28
Bannlyst
Citat:
Jodå, jag har testat det, trots att det inte står 'press any key to boot' som det väl ska göra?

Japp det borde det ju stå.... Säker på att Booten verkligen har CD/DVD som första val?
Citera
2012-09-21, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janne6304
Japp det borde det ju stå.... Säker på att Booten verkligen har CD/DVD som första val?

Yes. Cd drive först och sen Harddrive.
Trodde först att cd driven va kaputt, men det går ju både bränna grejer och spela upp saker från den i windows, så borde inte vara problemet.
Testar att göra en usbsticka bootbar nu och ska försöka få över innehållet på cd'n till den och se vad som händer
Citera
2012-09-21, 12:57
Medlem
Citat:
Yes. Cd drive först och sen Harddrive.
Trodde först att cd driven va kaputt, men det går ju både bränna grejer och spela upp saker från den i windows, så borde inte vara problemet.
Testar att göra en usbsticka bootbar nu och ska försöka få över innehållet på cd'n till den och se vad som händer

Ok. När jag testade det och 'BOOTMGR IS MISSING' kommer upp, så antar att jag antingen misslyckades med att göra USBstickan bootbar, eller att filen den försökte boota inte funkade..

Vad göra här eg? har dåligt med options känns det som..
Citera
2012-09-22, 16:02
Medlem
Formatera om datorn

Vart kan man köpa en skiva för att ominstallera datorn ? Jag har windows XP
Har ävenför mig man kunde trycka på nån av F knapparna när man startar datorn ?

tacksam för hjälp iaf.
Citera
2012-09-22, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zimon88
Vart kan man köpa en skiva för att ominstallera datorn ? Jag har windows XP
Har ävenför mig man kunde trycka på nån av F knapparna när man startar datorn ?

tacksam för hjälp iaf.

vilket fabrikat och modell?

mvh
t
Citera
2012-09-22, 16:08
Medlem
zikkus avatar
Tror knappt att det går att få tag i XP nu för tiden. Varför man nu skulle vilja ha XP är ju en annan bra fråga.
Citera
2012-09-22, 16:16
Medlem
Då har jag en motfråga; Vart har du gjort av skivan som du fick med datorn?

Annars om det är en äldre modell är det inte säkert att det behövs skiva, på vissa trycker man bara på TAB vid omstart för att börja formatera.

Eller så kan du ju tanka valfritt operativsystem från Piratebay och bränna ut på skiva.
Citera
2012-09-22, 19:05
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KandidatenKobra
Då har jag en motfråga; Vart har du gjort av skivan som du fick med datorn?

Annars om det är en äldre modell är det inte säkert att det behövs skiva, på vissa trycker man bara på TAB vid omstart för att börja formatera.

Eller så kan du ju tanka valfritt operativsystem från Piratebay och bränna ut på skiva.
Eller så läser man i manualen om hur man gör en recovery/fabriksåterställning, manualen hittar man på sin datortillverkares supportsidor.
Citera
2012-09-22, 20:08
Medlem
Installera Windows 8 64bit på Vista 32-bit

Hej! jag har en liten funderan. Hur går jag till väga för att installera Windows 8 64bit på Vista 32-bit? Ja jag har en dator som pallar 64bit men den hade Vista 32bit när jag köpte den.

När jag klickar på installationsfilen så kommer meddelandet "Den aktuella versionen av Windows är en 32-bitarsverson som inte stämmer överens med arkitekturen i 64-bitarsversionen av installationsmediet. Sätt i 32-bitarsmediet och starta om installationsprogrammet för Windows"

Vore tacksam på ett lättförståeligt svar för en med begränsade datakunskaper
Citera
2012-09-22, 20:13
Medlem
EvilTouchs avatar
Om din dator har en 64-bitars processor så kan du installera 64-bitars operativsystem. Anledningen till att det inte fungerar är antagligen för att du försöker köra installationsprogrammet direkt från Windows.

Om du har tänkt byta OS så lägg installationen på ett USB-minne med WinToFlash eller bränn på en DVD och boota från skivan/USB-minnet och gör en nyinstallation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in