2010-03-21, 08:52
Medlem
skjutsnutens avatar
Jag är lat som fan OCH 30 dagar har gått

Jag köpte en HP data med vista för 2 år sen. Men för 30 dagar sen så pajja vista av nån konstig anledning. Jag fick bluescreen var gång jag boota upp (direkt typ,inom 5-10 sec)

Så jag sket i det och installera XP SP3 (home tror jag) istället på en annan HD. men eftersom man är sä jävla lat så sköt man upp att fixa den där jävla WPA grejkjen till sista sekunden. Och fum som jag är så råka jag åka bort och mär jag kom tillbaka så hade tiden gått ut.

Hur i hela helvete fixar jag detta??? Kan jag installera om XP utan att formatera om HDn? Eller kan jag på nåt sätt fixa det här på nåt smidigt sätt???

Jag skulle bir exremt glad för svar.

Fan vad jag hatar microsoft.-- luriga jävlar.-
Citera
2010-03-21, 09:39
Medlem
hasenfrasens avatar
Men lixom vafankendå, du har ju SLP i BIOS och hade inte behövt använda en fulkopia av XP.

Använd: http://forums.mydigitallife.info/thr...EMBIOS-changer...

Men först måste du re-aktivera XP, görs i Felsäkert läge UTAN nätverk eller mha av cd-skivan som fins beskriven http://forums.mydigitallife.info/showthread.php?t=6351 för att lägga in en anti-wpa (som blir överflödig efter oembios-changer).
Citera
2010-03-21, 18:02
Medlem
Mattelols avatar
Hallå!

Jag installerade W7 på min dator för inte så längesen men datorn hängde sig regelbundet så jag tänkte formatera skiten till Vista igen som jag hade innan. Sagt och gjort. När Vista har installerat (har provat både 32 samt 64-bit, samma reslutat) så går jag in på enhetshanteraren så är det varningstrianglar vid grafikkortet samt nätverkskortet. När jag klickar på dem så står det: ''Den här enheten kan inte starta (Kod 10)''.

Sen finns det en enhet vid namn ''SM-busstyrenhet''. På denna står det ''Den här enhetens drivrutiner är inte installerade (Kod28)''. Och jag kan inte hitta några drivrutiner. (är ju inte connectad till internet)

Är evigt tacksam om någon kunnig skulle kunna hjälpa mig. Är det ett mjukvaran det är fel på eller hårdvaran? Båda korten samt SM skiten fungerade prima när jag körde med W7 någon timma tidigare.

Hjälp uppskattas!
Citera
2010-03-21, 19:30
Medlem
Jag har lite frågor om att installera Windows 7, hoppas någon vill ta sig en titt

Eftersom jag har haft Vista ett bra tag på datorn har jag samlat på en massa med program och filer som slöar ner datorn. Därför tänker jag att det är bättre att jag gör en total ominstallation istället för "uppgradering" (då sparas väl program/filer osv?). Jag har sparat alla mina filer som jag vill ha kvar på en extern hårddisk.

Hur gör jag nu för att först rensa dator (formatera) och sedan installera Win7 (steg för steg)?

Jag har fått låna en äkta Win7 CD av en kompis och tänkte använda hans CD-key. Som jag förstår det kommer min version då att bli ogiltig vilket jag hade tänkt försöka lösa senare genom "crack" eller nått sånt. Det är väl trots allt något man kan ladda ner och lösa efter att Win7 är installerat? Kommer han att få något problem av det hela? Det vill jag nämligen inte. Är det kanske bättre att jag försöker hitta något CD-key på nätet som jag kan använda istället?

Sedan undrar jag också. Ska jag installera 32 eller 64 bit versionen? Vad är skillnaden och vilka är för- och nackdelarna?
Citera
2010-03-21, 20:00
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emil111
Jag har lite frågor om att installera Windows 7, hoppas någon vill ta sig en titt

Eftersom jag har haft Vista ett bra tag på datorn har jag samlat på en massa med program och filer som slöar ner datorn. Därför tänker jag att det är bättre att jag gör en total ominstallation istället för "uppgradering" (då sparas väl program/filer osv?). Jag har sparat alla mina filer som jag vill ha kvar på en extern hårddisk.

Hur gör jag nu för att först rensa dator (formatera) och sedan installera Win7 (steg för steg)?

Jag har fått låna en äkta Win7 CD av en kompis och tänkte använda hans CD-key. Som jag förstår det kommer min version då att bli ogiltig vilket jag hade tänkt försöka lösa senare genom "crack" eller nått sånt. Det är väl trots allt något man kan ladda ner och lösa efter att Win7 är installerat? Kommer han att få något problem av det hela? Det vill jag nämligen inte. Är det kanske bättre att jag försöker hitta något CD-key på nätet som jag kan använda istället?

Sedan undrar jag också. Ska jag installera 32 eller 64 bit versionen? Vad är skillnaden och vilka är för- och nackdelarna?
Du behöver inte ange någon nyckel alls när du installerar Vista/W7. Lämna bara blankt när den frågar efter det. Faktiskt behöver man inte heller det vid installation av XP SP3 OEM. Du måste naturligtvis ange en nyckel vid ett senare tillfälle eller lösa det på annat sätt.
Citera
2010-03-21, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Du behöver inte ange någon nyckel alls när du installerar Vista/W7. Lämna bara blankt när den frågar efter det. Faktiskt behöver man inte heller det vid installation av XP SP3 OEM. Du måste naturligtvis ange en nyckel vid ett senare tillfälle eller lösa det på annat sätt.
Okej tack

Citat:

Då är det bara dessa frågor kvar.
Citera
2010-03-21, 20:43
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Hallå!

Jag installerade W7 på min dator för inte så längesen men datorn hängde sig regelbundet så jag tänkte formatera skiten till Vista igen som jag hade innan. Sagt och gjort. När Vista har installerat (har provat både 32 samt 64-bit, samma reslutat) så går jag in på enhetshanteraren så är det varningstrianglar vid grafikkortet samt nätverkskortet. När jag klickar på dem så står det: ''Den här enheten kan inte starta (Kod 10)''.

Sen finns det en enhet vid namn ''SM-busstyrenhet''. På denna står det ''Den här enhetens drivrutiner är inte installerade (Kod28)''. Och jag kan inte hitta några drivrutiner. (är ju inte connectad till internet)

Är evigt tacksam om någon kunnig skulle kunna hjälpa mig. Är det ett mjukvaran det är fel på eller hårdvaran? Båda korten samt SM skiten fungerade prima när jag körde med W7 någon timma tidigare.

Hjälp uppskattas!

börja med att hämta hem senaste drivrutinerna för ditt grafikkort och för ditt nätverkskort, leta på tillverkarnas sidor
Citera
2010-03-21, 20:48
Medlem
Enydrions avatar
Citat:

svarar på en del av detta: du ska inte ange någon nyckel när du installerar, välj inte heller att ladda ner senaste uppdateringar (du får en sån fråga) har du mer än typ 3 gig minne så stöds det bara i 64 versionen, 64 är väl lite snabbare på en 64 dator än vad 32 är, sen finns det väl lite färre drivrutiner till 64 än till 32 (har kört 64 vista sen några år, och win 7 64 sen några veckor )
Citera
2010-03-21, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
svarar på en del av detta: du ska inte ange någon nyckel när du installerar, välj inte heller att ladda ner senaste uppdateringar (du får en sån fråga) har du mer än typ 3 gig minne så stöds det bara i 64 versionen, 64 är väl lite snabbare på en 64 dator än vad 32 är, sen finns det väl lite färre drivrutiner till 64 än till 32 (har kört 64 vista sen några år, och win 7 64 sen några veckor )
Tack för svar. Jag har exakt 3 gig ram-minne. Vad menar du med att det bara stöds i 64-versionen? Alltså att 64-versionen gör att mina att de GB som är fler än 3 fungerar? Just nu har jag vista 32-version, vilket var förinstallerat på datorn. Det tyder kanske på att det är bäst att jag fortsätter med en 32-version? Vad är det för drivrutiner som är färre?
Citera
2010-03-21, 22:05
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Tack för svar. Jag har exakt 3 gig ram-minne. Vad menar du med att det bara stöds i 64-versionen? Alltså att 64-versionen gör att mina att de GB som är fler än 3 fungerar? Just nu har jag vista 32-version, vilket var förinstallerat på datorn. Det tyder kanske på att det är bäst att jag fortsätter med en 32-version? Vad är det för drivrutiner som är färre?

har man 32 version och har 4 eller 8 gig minne så känns bara 3 gig igen av operativet, har man 64 version så känns 4 gig eller 8 gig igen och kan användas fullt ut

jag har hört att en del har svårt att hitta drivrutiner till 64 versionen, det kan vara vad för grejor som helst typ skrivare etc antagligen gamla grejor
Citera
2010-03-21, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
har man 32 version och har 4 eller 8 gig minne så känns bara 3 gig igen av operativet, har man 64 version så känns 4 gig eller 8 gig igen och kan användas fullt ut

jag har hört att en del har svårt att hitta drivrutiner till 64 versionen, det kan vara vad för grejor som helst typ skrivare etc antagligen gamla grejor
Okej, eftersom jag bara har 3 gig som sagt så kör jag på 32 då (eftersom den ända skillnaden för mig blir att jag får svårare att hitta drivrutiner)

Citat:

Nu har jag bara den här frågan kvar Dvs hur gör man rent konkret för att att formatera datorn och installera win7?
Senast redigerad av emil111 2010-03-21 kl. 22:30.
Citera
2010-03-21, 22:51
Medlem
epost72s avatar
Citat:

Nu har jag bara den här frågan kvar Dvs hur gör man rent konkret för att att formatera datorn och installera win7?

Tillse att datorn har CD/DVD som första bootenhet i BIOS

Starta upp med installations-CD:n i enheten

När det så småningom om kommer upp "installera Windows på den valda partitionen" så välj alternativet att ta bort den partitionen och skapa sedan en ny partition som du sedan installerar Win7 på, innan installationen börjar så formateras disken enligt tidigare valt filsystem.

Saxat
Citat:
När du startar från skiva kommer du till installationsprogrammet för Windows. Nu är det bara att läsa igenom eftersom alla anvisningar står där på skärmen som du går. Acceptera licensavtalet för Windows genom att trycka på F8, om en befintlig Windows upptäcks uppmanas du att reparera den. Men du vill formatera disken och därför trycker du på ESC för att gå vidare.

Om du vill skapa en partition där det redan finns en eller flera partitioner måste du först ta bort befintliga partitioner och sedan skapa den nya partitionen. Om du trycker på D för att ta bort en befintlig partition måste du sedan trycka på L (eller på RETUR och sedan på L om det är systempartitionen) som bekräftelse på att du vill ta bort partitionen. Upprepa det här steget för varje befintlig partition som du vill ta med i den nya partitionen. När alla partitioner är borta markerar du det kvarvarande opartitionerade utrymmet och skapar sedan den nya partitionen genom att trycka på C. Vidare Retur (enter).

Navigera och välj att formatera partitionen med NTFS-filsystemet snabb och då startas formateringen och sedan Windows installationen och där gäller bara att vänta tålmodigt och följa instruktioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in