2012-07-08, 09:14
Medlem
hesons avatar
När du återställer kan du inte återställa från windows (det är ju den som är paj) du måste återställa från bootcd/stick/extern hd.

Så enklast är att ansluta extern hd, boota från clonezillacd, skapa image på extern hd. Återställning: boota från clonezillacd, restore image från extern hd.

Eller lite krångligare men smidigare. Installera linux på extern hd, boota från denna och kör backup/återställning.

De dyra acronis/ghost etc. kan skapa image från windows, men kräver bootskiva för återställning. Inte så kul att försöka få denna bootskiva hitta all hårdvara när det väl skitit sig. (dvs prova innan)
Citera
2012-07-08, 13:15
Medlem
Formatera dator utan Windows 7-skiva.

Hej , jag har en 2 år gammal lenovo dator som jag tänker formatera nu när jag säljer den.
Jag har ingen skiva , undrar hur jag gör utan skiva. Hittade inga vidare bra svar på nätet.
Kan man föra över sitt windows på USB/Skiva? Vilka filer flyttar man isåfall?
Citera
2012-07-08, 13:17
Medlem
miniCarls avatar
Jag tror inte att du kan flytta en befintlig installation.
Det går att boota från USB och formatera, men det är riktigt krångligt.
Skulle föreslå att du försöker skaffa en skiva, från din datortillverkare eller pirate bay.
Citera
2012-07-08, 13:22
Medlem
Vad menar du med "ditt" windows, själva systemfilerna kan (är) vara att flytta, men dina privata filer kan du flytta med hjälp att antingen dra över hela User-mappen på en sticka, eller så kan du säkerhetskopiera med säkerhetskopieraren i windows, jag skulle göra båda, bara för att vara säker på att ingenting fuckar.

Det finns någonting i windows som heter återställning. Här ur windows support:

Du kan installera om Windows 7 med alternativet Återställning på Kontrollpanelen, som du hittar under Avancerade återställningsmetoder. Med den här metoden installeras Windows 7 om, antingen från en återställningsavbildning från datortillverkaren eller från de ursprungliga installationsfilerna för Windows 7. Du måste installera om alla program som du har lagt till och återställa alla filer från en säkerhetskopia. Mer information finns i Välja en avancerad återställningsmetod.

Om det inte går att köra Windows 7 alls, kan du installera om Windows med hjälp av din ursprungliga installationsskiva för Windows 7. Om du vill göra det följer du anvisningarna under "Använda alternativet Anpassad installation och formatera hårddisken" tidigare i det här avsnittet.

Obs!
Säkerhetskopiera om möjligt dina filer innan du installerar om Windows 7, även om du installerar om Windows 7 på en hårddiskpartition och har personliga filer på en separat partition. Om du till exempel har krypterade filer kanske du inte kan komma åt dem efter att du installerat om Windows. En anpassad installation ersätter den aktuella versionen av Windows 7 och alla personliga filer.
Citera
2012-07-08, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av effulgent
Vad menar du med "ditt" windows, själva systemfilerna kan (är) vara att flytta, men dina privata filer kan du flytta med hjälp att antingen dra över hela User-mappen på en sticka, eller så kan du säkerhetskopiera med säkerhetskopieraren i windows, jag skulle göra båda, bara för att vara säker på att ingenting fuckar.

Det finns någonting i windows som heter återställning. Här ur windows support:

Du kan installera om Windows 7 med alternativet Återställning på Kontrollpanelen, som du hittar under Avancerade återställningsmetoder. Med den här metoden installeras Windows 7 om, antingen från en återställningsavbildning från datortillverkaren eller från de ursprungliga installationsfilerna för Windows 7. Du måste installera om alla program som du har lagt till och återställa alla filer från en säkerhetskopia. Mer information finns i Välja en avancerad återställningsmetod.

Om det inte går att köra Windows 7 alls, kan du installera om Windows med hjälp av din ursprungliga installationsskiva för Windows 7. Om du vill göra det följer du anvisningarna under "Använda alternativet Anpassad installation och formatera hårddisken" tidigare i det här avsnittet.

Obs!
Säkerhetskopiera om möjligt dina filer innan du installerar om Windows 7, även om du installerar om Windows 7 på en hårddiskpartition och har personliga filer på en separat partition. Om du till exempel har krypterade filer kanske du inte kan komma åt dem efter att du installerat om Windows. En anpassad installation ersätter den aktuella versionen av Windows 7 och alla personliga filer.
Jag syftade på själva operativsystemet, så datorn går att köra på sen. Alla andra filer bryr jag mig inte om. De ligger redan i ett USB-minne.
Citera
2012-07-08, 14:05
Medlem
Windows7 32bit aktiveringsproblem!

Hejsan.

Jag har läst runt här inne efter lösningen men hittar den inte!

För något år sedan köpte jag en windows 7 uppgradering.. Allting gick som smort, fick min produktnyckel till min mail som jag har använt en gång efter när datorn kraschat.
Nu kraschade den dock igen, men för några månader sen så fick jag något jävla virus på min mail, och var tvungen att radera allting, (efterblivet att jag inte skrivit ner koden).

Jag har använt mig av KeyFinder och något annat program, men när jag skriver in koden jag får av programmen så står det "Det här verkar vara en standardnyckel som inte går att användas när man aktiverar Windows 7 etc etc"
Hur ska jag hitta min nyckel igen, finns det något program som faktiskt funkar?
Citera
2012-07-08, 14:08
Medlem
att flytta operativsystemet till en annan dator är inte att rekomendera

var windows förinstallerad när du köpte datorn? om det var fallet så kan där finnas en recovery partion på hdd som återställer den till fabriksläge

mvh
t
Citera
2012-07-08, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulgur12
Ladda hem Windows Loader och kör det!

Men blir det en äkta version av Win7 då? Jag vill gärna ha tillgång till windows update och alla dess uppdateringar
Citera
2012-07-08, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sensimilla1
Hejsan.

Jag har läst runt här inne efter lösningen men hittar den inte!

För något år sedan köpte jag en windows 7 uppgradering.. Allting gick som smort, fick min produktnyckel till min mail som jag har använt en gång efter när datorn kraschat.
Nu kraschade den dock igen, men för några månader sen så fick jag något jävla virus på min mail, och var tvungen att radera allting, (efterblivet att jag inte skrivit ner koden).

Jag har använt mig av KeyFinder och något annat program, men när jag skriver in koden jag får av programmen så står det "Det här verkar vara en standardnyckel som inte går att användas när man aktiverar Windows 7 etc etc"
Hur ska jag hitta min nyckel igen, finns det något program som faktiskt funkar?

uppgradera du denna gång oxså?

mvh
t
Citera
2012-07-08, 14:12
Medlem
Citat:
Men blir det en äkta version av Win7 då? Jag vill gärna ha tillgång till windows update och alla dess uppdateringar

det får man med daz loader oxså

mvh
t
Citera
2012-07-08, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
uppgradera du denna gång oxså?

mvh
t

Ja.
Varje gång jag måste installera om Windows 7 måste jag först installera Windows XP, sen därifrån uppgradera till Windows 7.
Citera
2012-07-08, 14:19
Medlem
Citat:
Ja.
Varje gång jag måste installera om Windows 7 måste jag först installera Windows XP, sen därifrån uppgradera till Windows 7.

verkar jobbit

får du fram en nyckel som är 5 x 5 tecken
annars prova aktivera via telefon

mvh
t
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in