2022-07-31, 07:31
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wutaishan
Backade till win10 bara för att vara säker på att win11 inte var problemet.
Felet kvarstår, ska gå igenom skärmen och se om jag kan hitta någon inställning, så jävla märkligt!

Menar du med backade att du ominstallerade till W10?

Det kan ju vara så att bägge nyinstallationerna gav nya, senare drivisar, än vad du hade när det var problemfritt. Testa att installera äldre versioner.
Citera
2022-07-31, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wutaishan
Testade att byta till en HDMI sladd och problemet kvarstår, får ominstallera och se om det ordnar till sig.

Har provat med en annan skärm och felet är skärmen, jag ser att mina bilder jag laddat upp igår, trött och jävlig dessutom ser bra ut på annan skärm så ni har inte sett det jag sett ännu. Nu är frågan om felet går att åtgärda eller inte. Någon admin kan flytta tråden till hårdvara
Citera
2022-09-20, 17:48
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Windows har numera en inbyggd funktion för återställning..
Man väljer själv om man skall behålla alla privata filer och användarkonton eller inte!
Återställningen behåller dessutom datorns drivrutiner, så all hårdvara fungerar direkt efter återställningen..

Du använder sökfunktionen för att hitta "Återställ den här datorn"

Svårare än så är det inte!

(Och skit i snacket om "bloatware", finns det något på datorn som du inte vill behålla (som t.ex. att du får med en testversion av något Antivirus (Norton/Mcafee etc.) då avinstallerar du det, precis som du avinstallerar andra program/appar som du inte vill ha kvar! Det tar varken lång tid eller är särskillt
svårt!)
Jag håller på att rensa ur en lånad laptop med hjälp av den inbyggda återställningsfunktionen och valde att den skulle ta bort allt. Den har hållit på ett bra tag nu och verkar ha fastnat på 62% under minst en timme. Är det något jag behöver oroa mig för eller ska jag bara låta den mala på? Det står "Återställer den här datorn 62%" och prickcirkeln snurrar.

Har inte internet på om det nu spelar roll. En vanlig trådmus sitter i ett av USB-portarna.
Citera
2022-09-20, 18:07
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Jag håller på att rensa ur en lånad laptop med hjälp av den inbyggda återställningsfunktionen och valde att den skulle ta bort allt. Den har hållit på ett bra tag nu och verkar ha fastnat på 62% under minst en timme. Är det något jag behöver oroa mig för eller ska jag bara låta den mala på? Det står "Återställer den här datorn 62%" och prickcirkeln snurrar.

Har inte internet på om det nu spelar roll. En vanlig trådmus sitter i ett av USB-portarna.

Är den av äldre modell kan det ta många timmar. Att avbryta kan bli stora problem så det är bäst att den får köra till slutet, vilket förr eller senare bör ske på något vis. Så vänta ut den om det så tar hela kvällen, inklusive natten.

Är den fortfarande "fast" imorgon, då är det ett problem med den. Jag hade en Samsung en gång i tiden som tog nästan 3 timmar på sig.

De 2 sistnämnda omständigheterna spelar ingen roll.
Citera
2022-09-20, 18:13
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Är den av äldre modell kan det ta många timmar. Att avbryta kan bli stora problem så det är bäst att den får köra till slutet, vilket förr eller senare bör ske på något vis. Så vänta ut den om det så tar hela kvällen, inklusive natten.

Är den fortfarande "fast" imorgon, då är det ett problem med den. Jag hade en Samsung en gång i tiden som tog nästan 3 timmar på sig.

De 2 sistnämnda omständigheterna spelar ingen roll.
Åh, precis nu när du svarade så löste allt sig och den är rensad och klar! Jo, det tog runt 3 timmar men nu är allt okej. Tack för ditt svar.
Citera
2022-09-21, 09:02
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:

Jag glömde i detta fall att informera om att man bör köra t.ex. SFC /Scannow innan man gör en återställning, så man vet att systemet är OK!

Men du borde faktiskt ha Internet på under återställningen.. Det finns ingen anledning att stänga av internet.. om du sitter bakom en router...
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2022-09-21 kl. 09:04.
Citera
2022-09-21, 12:32
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Jag glömde i detta fall att informera om att man bör köra t.ex. SFC /Scannow innan man gör en återställning, så man vet att systemet är OK!

Men du borde faktiskt ha Internet på under återställningen.. Det finns ingen anledning att stänga av internet.. om du sitter bakom en router...
Jo men jag körde en Sfc /Scannow innan och allt var okej. Läste det någonstans online och tänkte att det var lika bra att ta en koll.

Nja, jag har ingen router och tänkte att nästa som tar över kan konfigurera det tillfälliga användarnamnet/lösenordet till sitt eget Microsoftkonto sedan.
Citera
2022-09-21, 13:09
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Jo men jag körde en Sfc /Scannow innan och allt var okej. Läste det någonstans online och tänkte att det var lika bra att ta en koll.

Nja, jag har ingen router och tänkte att nästa som tar över kan konfigurera det tillfälliga användarnamnet/lösenordet till sitt eget Microsoftkonto sedan.

OK! Då förstår jag...
Citera
2022-11-29, 12:26
Medlem
Pentaxmans avatar
Hoppas det här rätt tråd! Köpte ny dator, valde delar och låter inet bygga ihop den, för att spara pengar skippade jag att köpa med operativsystem. Tänkte eftersom jag redan har Windows 10 på min nuvarande hårddisk som jag ändå planerar att flytta över till nya burken, borde väl det inte va någon fara. Men nu när jag läser lite på nätet får jag dubbla budskap, att det går och att det verkligen inte går. Så tänkte kolla här, går det eller går det inte? Kommer jag i slutändan ändå råka på att köpa Windows?
Citera
2022-11-29, 12:30
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentaxman
Hoppas det här rätt tråd! Köpte ny dator, valde delar och låter inet bygga ihop den, för att spara pengar skippade jag att köpa med operativsystem. Tänkte eftersom jag redan har Windows 10 på min nuvarande hårddisk som jag ändå planerar att flytta över till nya burken, borde väl det inte va någon fara. Men nu när jag läser lite på nätet får jag dubbla budskap, att det går och att det verkligen inte går. Så tänkte kolla här, går det eller går det inte? Kommer jag i slutändan ändå råka på att köpa Windows?

Beror på typen av licens. Köpte du licensen eller följde den med gamla datorn.
Citera
2022-11-29, 12:36
Medlem
Pentaxmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Beror på typen av licens. Köpte du licensen eller följde den med gamla datorn.

Följde med förra datorn. Vilket va en komplett PC, via komplett alltså. Funderar på om det kan va en retail licens eller om det är en OEM.
Citera
2022-11-29, 12:41
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentaxman
Följde med förra datorn. Vilket va en komplett PC, via komplett alltså. Funderar på om det kan va en retail licens eller om det är en OEM.

Ja det är där det skiljer sig. Googla hur du kan få fram den via CMD, tillämpa.
Var det en laptop från Komplett så var det en OEM, annars, retail=flyttbar.

Det borde du ha fått info om eller licensen på skrift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in